Tyvärr är det ännu satt kinesiskt mobilnät i Xiaomi-mobiler upptäckte jag på den RN7 Global Version jag har nu. "Föredra 4G" i inställningar är egentligen LTE/TD-SCDMA/UMTS när det borde vara LTE/UMTS PRL. Det innebär att 4G aldrig kan gå ner automatiskt till 3G om signalen är dålig utan kommer gå till 2G. Då får man själv gå in och välja Föredra 3G.
Detta kan vad jag vet bara lösas permanent genom att låsa upp bootloader och installera en omskriven systemapp (så gör jag på MIUI) eller byta till ett custom ROM. Man kan se denna inställning via tex genvägsappen Network Mode (av Ather Akber). Där kan man välja LTE/UMTS PRL i listan vilket är namnet för vanliga LTE/WCDMA/GSM och då blir det rätt men överlever inte reboot. Säkert old news för många.
Det var lika på RN3P och 4X. Och en mindre grej, det är ännu fel
Tele2/
Comviq APN-info som default i MIUI trots en felticket jag skrev till Xiaomi 2 år sedan. Det kan man ju lösa enkelt å andra sidan.
Det positiva, varje Xiaomi-mobil jag haft blir bättre för Sverige och mindre bloat. Man kan stänga av in-apps reklam lite enklare än förr men man får ändå gå igenom MIUI apparna och bocka av. Det går. Synd med reklam-grejen men e.g inte mer konstigt än att Google har reklam i sina appar som Youtube och gmail.
I kameran får jag bra fokusering med inställningen ramgenomsnitt. Playstore visar certifierad, Netflix lirar direkt. Nästan ingen battery-drain över natten. Kör Nova.
Click to expand...