[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. Baltazar72

    Baltazar72 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flere har klaget over langt delay mellom kommando gies, og lampen slukker / tenner. Jeg har slitt med dette, og en på forumet her nevnte reverse-dns-lookup for logging som en kilde til dette.
    Jeg kjører server på ubuntu, og la til ip-addressen til android-telefonen i /etc/hosts : eks
    10.0.0.21 desirehd
    Og vips ble applikasjonen responsiv (veldig lite delay)

    Finnes det noen mulighet å skru av reverse-dns for loggingen i applikasjonen ? Alternativt, så kan applikasjonen kanskje skrives om til å fortsette med lysstyring selv om loggefunksjonen venter på svar fra dns? - Et delay på å skrive til loggfil er ikke noe problem, delay på kommandoer er et større problem...

    Takker for en bra applikasjon!!!
     
    Last edited: 13 feb 2011
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Bra att du upplever en förbättring! Men jag förstår inte hur loggning i appen skulle ha något med reverse-dns-lookup att göra?
     
    Last edited: 13 feb 2011
  3. Baltazar72

    Baltazar72 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hvorfor, men en tcpdump på maskinen med serveren viser at programmen kjører et reversoppslag mot DNS når jeg ikke har ip-addressen til telefonen i hosts filen ... Dette revers-oppslaget bruker i mitt tilfelle 5 sekunder x2 på å time-ut før lampen reagerer.

    .... kanskje min dns (google) ikke støtter reverse (og heller ikke gir en feilmelding, men timer ut) .. ??
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 13 feb 2011
  4. Bolin

    Bolin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köpte en TellStick idag samt en LVMR-210 dimmer som jag kopplat in i väggen som ersättning för min tidigare manuella dimmer, dock så får jag den inte att fungera.
    Efter att ha lagt till Nexa's självlärande dimmer i Telldus Center har jag bara alternativen På och Av, ingen dimmerfunktion, men inget händer med taklampan när jag väljer På. Och i RemoteStick (via Telldus Live) händer ingenting heller varesig jag dimmar eller försöker sätta på lampan....
     
  5. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    När du lägger till enheten i TelldusCenter så väljer du Nexa > Selflearning dimmer. Om jag minns rätt så har LVMR-210 en liten knapp som du kan trycka in med ett gem eller dylikt. Tryck på den och tryck sedan på knappen "Lär upp" i TelldusCenter. Du har typ 5-10 sekunder på dig från att du tryckt in knappen på din mottagare gissar jag.
     
  6. Bolin

    Bolin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är selflearning dimmer jag valt, efter att ha hittat den lilla knappen du nämnde på LVMR-210 så får jag det att fungera med AV/PÅ men när jag dimmrar i appen på telefonen så släcks lampan helt.
     
  7. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det här är visserligen out of the scope för RemoteStick men, har du en armatur som klarar av dimning? Jag är inte så duktigt på sånt här men vet att viss utrustning inte klarar av dimning. Faktum är att du kan knäcka din inbyggnadsmottagare om du kopplar den mot fel armatur.
     
  8. Bolin

    Bolin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja det råkade bli lite OT det här..
    Vet faktiskt inte om armaturen är dimbar eller ej, det framgår inte i specifikationen på Ikea's hemsida. Lampan har gått att dimmra med den "vanliga" dimmern som satt i väggen innan.

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90181341

    Hursomhelst ska du ha jättetack för hjälpen.. skall tveklöst göra en donation.
     
  9. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja, jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer där. Men jag vet av egen erfarenhet att man kan knäcka en sådan inbyggnadsmottagare som du köpt då jag själv har gjort det ;)
    Om den släcks när du försöker dimma så antyder det att den inte klarar av dimning. Men du kan ju alltid höra med NEXA för att vara säker.
     
  10. cacao

    cacao Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack Baltazar72 för tipset om att lägga klientens IP i hosts-filen på servern! Nu kan jag styra mina elförbrukare utan nämnvärd fördröjning igen. Det gick bra i ca en vecka från att jag installerade programmet. Igår tog det plötsligt flera sekunder för till- och frånslag. Det tog även längre tid för Android-klienten att uppdatera vyn över mina elförbrukare.
     
  11. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Hej, är ny i tråden. Fick min tellstick i veckan och har ännu inte fått mina enheter att koppla in. Installerade dock mjukvarorna i servern igår kväll för att testa om dom fick kontakt.
    Får ett felmeddelande:
    (7)IOException: Permission denied (maybe missing INTERNET permisson)

    Valde Send report och adresserade den till mailadressen jag hittade en bit tillbaks i tråden.

    Vore intressant att få en hint om var jag ska börja felsöka.
     
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det där låter väldigt konstigt. Kan du se vilka rättigheter som RemoteStick kräver i din telefon? Den har nämligen deklarerat INTERNET-rättigheten i sitt manifest.
     
  13. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Avinstallerade den och när jag installerar igen kräver den:

    Nätverkskommunikation:
    Fullständig internetåtkomst

    Systemberktyg:
    Förhindra att telefonen sätts i vänteläge
     
  14. clooak

    clooak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Johan, såg i början av tråden att du tyckte Locale idéen lätt trevlig... Undrar ifall du har funderat över något över Locale-implementeringen eller ifall du lade den på is?
    Vore riktigt intressant med en inkomperering med Locale
    Mvh
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Och du får samma fel efter en ominstallation menar du?
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    RemoteStick har stöd för Locale.
     
  17. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Felmeddelandet är nu följande:

    (7) SocketTimeoutException

    Jag skickar rapport så kan du kolla
     
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Hur blev du kvitt rättighetsfelet? Du bara installerade om appen?

    SocketTimeoutException har diskuterats tidigare i tråden. Hur ser din "setup" ut? Ansluter du med 3G eller WiFi? Kör du RemoteStick server eller Telldus Live? Om du kör RemoteStick server, har du sett till att öppna upp port 8422 i routern/brandväggen? Prova också surfa in på http://ditt-ip-nummer:8422 från webbläsaren i Android (om du kör mot remotestick-server d.v.s).
     
  19. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Rättighetsproblemet löstes tydligen av ominstallationen. Är inte hemma just nu och försöker ansluta med 3g. Kör bara remotestick server.

    Problemet beror kanske på routern. Har lite märklig setup hemma, telias router först som jag vidarebefordrar till en netgear som jag använder för trådlöst. Har vb:at netgearen till serverns ip. Det kan vara något som felar där... vet inte riktigt hur jag ska testa det.
    Kan tillägga att jag har redirectat port 80 på samma sätt och det funkar hur bra som helst.

    En fråga till i sammanhanget.. man borde väl kunna köra dyndns likaväl som ip, eller hur? Då är man ju alltid säker på att ip-adressen blir rätt.

    Testade att surfa till ip:8422 från mobilen men får time out..

    Kommer inte att vara hemma förrän på onsdag nästa gång, så jag låter det vila så länge.
     
    Last edited: 5 mar 2011
  20. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Hemma igen och testar från en annan dator. Skriver följande i webläsaren:

    http://192.168.0.10:8422/devices.xml

    Chrome svarar att det inte går att connecta...

    Det händer inte ens något när jag går in på datorn där remotestick-server är installarat och skriver localhost:8422/devices.xml