Rengöring med alkohol.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Diversion, 29 nov 2024.

1. Diversion

Diversion Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tål telefonen rengöring med alkohol? Jag tänkte använda en ytdesinfektion med 690 g/kg etanol, 6 g/kg isopropanol. Telefonen är en ny A55. Jag tänkte göra en tvätt innan jag slänger på skärmskyddet. Det är alltså inget som jag tänker göra regelbundet. Bomull för att försiktigt stryka på för att sedan skölja av med vatten.

När jag kontaktade Samsung sa man i chatten (den som svarade använde mjukvara för översättning) att de inte rekommenderade det samt att den inte tålde ens vanligt handdiskmedel.

Samsungs egen sida säger att det går med minst 75% etanol eller isopropanol så det är ju konstigt att man säger emot sig själv.

Min gamla A5:a har jag tvättat såhär åtminstone 10 ggr genom åren, den hade visserligen skärmskydd men det har ju även det samma beläggning antar jag. Jag har aldrig märkt att ytan blivit strävare.

2. blond bimbo

blond bimbo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Sony Ericsson + Nokia

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Sony Ericsson + Nokia
    Telefon 2:
    Sony Ericsson + Nokia
    Telefon 3:
    Sony Ericsson + Nokia
    Platta:
    Samsung modell stor och gammal
    Funkar alldeles utmärkt med ren sprit. Om din hud, typ händer, kan tvättas med ren sprit, oavsett om du kallar den etanol, isopropanol eller whatever, så kan du självklart även tvätta en mobiltelefon med ren sprit. MEN - nu snackar vi alltså om att torka av en telefon med ex bomull fuktad i sprit. INTE lägga ner hela mobilen i sprit. ;)

OBS - TVÄTTA INTE MOBILEN I ETER DÄRFÖR DÅ FÖRSTÖR DU YTAN PÅ MOBILEN!

3. Diversion

Diversion Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Spriten är till för ytor, den är inte starkare än handsprit men saknar en fuktighetsbevarande komponent som hindrar händerna från att torka ut, den har samma konsistens som rent vatten.

4. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    241
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Tror T-Röd är bättre och utmärkt för glas. Brukar använda det även i spolarvätskan till bilen, brukar använda ungefär 1 dl till 4 liter färdigblandad spolarvätska.

5. opuschen

opuschen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    305

MINA ENHETER

Ett tips är cutisoft wipes (eller liknande). Kostar typ 25kr för 100 på apoteket (Köp Cutisoft Wipes injektionstork, 100 styck | Apoteket.se), väldigt smidiga individuellt förpackade, och med den sort sprit som iaf Apple rekommenderade under covid.

Ingen kemist så kan inte uttala mig om de mer kemiskt inriktade frågorna du har :)

6. blond bimbo

blond bimbo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Sony Ericsson + Nokia

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Sony Ericsson + Nokia
    Telefon 2:
    Sony Ericsson + Nokia
    Telefon 3:
    Sony Ericsson + Nokia
    Platta:
    Samsung modell stor och gammal
    Jag kanske blandade ihop eter med aceton. Beklagar. Det kanske är vanligare att tjejer har aceton hemma snarare än eter då det finns aceton i nagellacksborttagningsmedel. ;)