Replicant, en fri Androiddistribution

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johan, 11 dec 2011.

1. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det var inte min mening att lyfta fram ilska hos någon. Ville bara tipsa om ett av, som jag ser det, nutidens viktigaste projekt för demokrati och mänskliga rättigheter.

Målet med Replicant är som sagt inte ett funktionellt överlägset system, utan en distribution av Android som inte kompromissar med friheten.

Status idag på Nexus S-porten är att det går att ringa, skicka sms och använda datatrafik. Dock går det inte justera volym under samtal eller skicka multipartsms. Bluetooth och wifi finns det inga planer att stödja, men gps:en kanske de kommer titta på framöver. För den som ser dessa som avgörande brister är nog inte Replicant ett bra alternativ.

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Känns som att jag får be lite om ursäkt. Det är självklart ett intressant projekt eftersom det driver på lite utveckling. Tycker mest Open source debatten är ganska intressant men den hör inte riktigt hemma i denna tråd.

3. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag är fullt medveten om vad man kan googla fram om mig. Det är information jag själv valt att göra tillgänglig (bortsett från Ratsit och liknande tjänster vilka jag är starkt emot). I detta ser jag en nyansskillnad mot att staten (med eller utan hjälp av operatörerna) kan massövervaka hela folket på individnivå.

Du har inget att be om ursäkt för. Åsikter är till för att synas. "Open source"-debatten, eller debatten om fri mjukvara, tycker jag dock faktiskt hör hit eftersom det är just vad Replicant står för.

Last edited: 11 dec 2011
  4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Fast du har iallafall rätt namn om du vill vara lite anonym :P
    Så det är inte så enkelt att googla fram dig. Vill du veta hur jag listade ut vad din adress och så är så kan vi ta det via PM. Skicka ett PM då.

Last edited: 11 dec 2011
  5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

LOL

Humor att folk blir så förbannade på någon som vill värna om sin personliga integritet och uppgifter. Låter nästan som "Om jag måste dela med mig av mina uppgifter för jag pallar inte bry mig så måste ta mig tusan du också göra det".

Jag tycker hur som helst att projektet helt klart verkar intressant. Varför skulle du inte vilja ha full koll på vad som sker med din telefon och dina uppgifter? Givetvis kommer din operatör alltid veta vad du gör, men varför skulle du inte vilja ha full koll på för uppgifter du ger och till vem?
    Antar att en grej som CIQ-skandalen inte kunde ha hänt då.

Last edited: 12 dec 2011
  6. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det största problemet, om vi ser till integritet och övervakning, är väl just allt det som händer på statlig och överstatlig nivå. Det blir nu lag på att regga sitt kontantkort för att köpa t ex bussbiljetter (eller andra tjänster) och de pratas redan om att förbjuda alla anonyma kort rakt av.

På det lägger vi sedan datalagringslagen, där allt ska loggas och sparas. Utan möjligheten till anonymitet blir vi plötsligt väldigt övervakade. Ovanpå det här vill man ge polisen tillgång till FRAs data och resurser.

Därför behöver väl kravet för att vara anonym inom en snar framtid vara att skippa mobilmasterna och köra helt på WiFi. Dock krypterat och helst över TOR eller liknande så att FRA inte kan plocka upp en. Först då kan man nog känna sig helt lugn.

För att gå in på ämnet lite mer, så verkar Replicant väldigt trevligt. Det behövs lite glada grabbar som testar gränserna, det är så saker utvecklas. Se t ex på SonyEricsson som snabbt plocka upp det här med OpenSource och t ex fixar drivrutiner, till bl a sin kamera, lite om kodade och helt öppna. Allt för att man ska kunna modda. Hade inte varit omöjligt utan glada nördar :)

Så tummen upp för Replicant! Lär troligtvis floppa, men kan säkert generera en hel del kunnskap på vägen :)

Johan gillar detta.
  7. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Väl talat Snapphane! Det är en skrämmande utveckling vi går emot.

Men på vilket sätt skulle Replicant floppa? Finns det fem användare så är det väl ingen flopp?

8. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Känner att jag inte är kvalificerad att delta i diskussionen då jag inte alls är påläst om det här, men ser du(Johan) inte det här på lite fel sätt? Jag menar, Samsung har väl inte tvingat dig att köpa deras telefon som innehåller skyddad kod? Visst som samhället ser ut idag är det nästan ett måste att äga vissa produkter men det är fortfarande fritt att välja. Det går dessutom idag inte att överleva om man delar med sig av allt, så är det bara, tyvärr.

Ska man nu vara så orolig över vad som kan hittas om sig själv är det lika bra att stanna hemma för gott. Det finns alltid makter som vet något om vad du gjort, sagt, befinner dig eller liknande, och vår integritet blir en allt mindre del av livet. Bara att acceptera egentligen och det är lika bra. Så länge du har rent mjöl i påsen spelar det väl ingen roll om du var hos den tjejen den natten eller gick in i den krogen och körde bil efteråt? Skit it och lev livet, finns inte så mycket du kan göra åt saken ändå ;)

9. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Om det funkar till en telefon och inte alla delarna funkar, så lär det väl inte slå igenom. Och jag skulle nog inte säga att 5 användare får kallas succé.

Däremot är en flopp inte dåligt. Man lär sig av misstagen och gör en bättre produkt :)

10. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tycka vad man vill om vad Samsung slänger på för skräp. Många här väljer att roota sina telefoner och byta ROM, av en eller annan anledning. Replicant är ett projekt som tar detta koncept ett steg längre för frihet (och, som en bonus, personlig integritet). Om Samsung skulle skeppa sina telefoner endast med fri mjukvara skulle jag bli glad, men jag är nöjd med att det i alla fall finns möjlighet för mig att ordna det på egen hand.

Det är ett sätt att se på saken. Ett annat sätt är att kämpa vidare för sin integritet. Själv skulle jag hellre hoppa ut för stupet än att finna mig i ditt resonemang.

11. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nu syftade jag inte på just Samsung utan telefontillverkare i allmänhet, men jag förstår vad du menar. Som du ser är det mycket i deras koncept som inte fungerar dock, gissa varför?

Jo visst kämpa vidare du, för mig är dock de åtgärder man vidtar för att försöka vidhålla sin integritet så drastiska så det inte är värt det. Bättre leva livet på lagligt sätt och acceptera lite riktad reklam(bättre än reklam du inte är intresserad av va?) och att någon vet att du ringde mormor på juldagen. Sen att makthavarna kan göra mycket mer med infon de samlar mha all elektronik vi använder är jag fullt medveten om, men som sagt, du behöver inte ge någon anledning att använda den informationen.

12. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Informationen som finns om mig och som ligger utanför min kontroll kanske förvaras tryggt och säkert, och kommer endast användas i legitima syften. Eller så kanske den används i helt fel syfte och av helt fel personer, genom handhavandefel, maktmissbruk eller dataintrång. Oavsett hur det ligger till känner jag mig otrygg av att inte veta.

Att följa lagen är en sak. Att ifrågasätta den är en annan. Det sistnämnda kan vara så obekvämt för makten att informationen som finns om mig skulle kunna vara bra att ha i syfte att tysta mig.

Och vad det gäller reklam (som inte är farligt, bara vidrigt), blir jag bara mer äcklad ju mer riktad mot mig den är. Den är dock ett mindre problem, då jag har kontrollen själv att med tekniska lösningar välja bort den.

Last edited: 12 dec 2011
  13. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det finns bättre sätt att påverka lagen än att ifrågasätta den.

Sen förstår jag inte hur riktad reklam bestående av produkter du faktiskt kan vara intresserad av är sämre än vilken reklam som helst.

Sent from my HTC Desire HD

14. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ser jag riktad reklam påminns jag om hur mycket information olika system kan ha snappat upp om mig, och det äcklar mig.

Det finns olika sätt att ifrågasätta lagar.

---

ETA på min Nexus S är imorgonkväll. Rapport om hur Replicant rullar på den kommer kort därefter, beroende på hur mycket strul det blir. :)

15. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Spännande, du får gärna berätta lite mer i detalj hur det fungerar. För mig är bluetooth på 2 tim om dagen medan wifi och data är på konstant så den romen faller bort direkt.

Sent from my HTC Desire HD

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag räcker ändå upp handen bland den skara användare som uppskattar just friheten med Android-telefoner jämfört med iPhone.

Faktum är att jag övervägde men snabbt förkastade iPhone-alternativet efter att ha insett att Openmoko, Inc. | FreeRunner inte riktigt skulle slå. Annars tilltalades jag verkligen av iden med en telefon där såväl mjukvara som hårdvara bygger på fri kod.

Jag hör också till skaran som intresserat sneglar på och kommer bevaka utvecklingen av Replicant. Trots att jag själv försörjer mig som programmerare av proprietär mjukvara är jag övertygad om att de flesta hårdvaruföretag får en affärsmässig fördel om de väljer opensource-licenser för sina mjukvaror.

m v h Henrik

17. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu har jag installerat Replicant och kan konstatera att det fungerar bättre än jag väntat mig. Ringa och smsa funkar finfint. Kameran funkar. Har inte lyckats få datatrafik att funka dock. Ska jobba på det. Just den biten vet jag är i tidigt utvecklingsskede.

För att få den senaste koden fick jag lov att bygga den själv. Repot är 13 GB!!! och det tog runt 2 timmar att kompilera på min gamle dataapparat. Men det funkade och nu har jag en helt fri telefon, banne mig! :D

(Om någon med Nexus S vill ha mina nybakade filer så finns de här.)

18. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Efter ditt tips installerade jag F-droid. Den största fördelen jämfört med Android Market är att det inte krashar på min telefon :)

En annan fördel skulle kunna vara att alla appar granskas manuellt i F-droid. Tyvärr verkar detta mera ha blivit en nackdel, de har minst sagt en lång backlog med appar att granska. Kanske har de tagit sig vatten över huvudet?

m v h Henrik

19. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja, jag tror att det skulle gå att göra ett smidigare system där. Men det tror jag de kommer utveckla. Det känns lite temporärt som det är nu, medan appen i sig känns rätt slipad.

20. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har nu kört Replicant en tid och nu har jag även fått data att funka (om än det fodrar ett par manuella steg vid uppstart). Riktigt smutt med en helt fri telefon, och utvecklarna är mycket trevliga. Rekommenderas för den som tycker att mjukvara ska vara fri och som är villig att offra sig lite för att förverkliga det på mobilen.