Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Testat appen men tiderna stämmer väldigt dåligt. Avgångarna som anges felar oftast med 5-10 min eller finns inte överhuvudtaget på aktuell hållplats. Hur skapas tiderna egentligen?
     
  2. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    De kommer ju direkt från sl.se, så det är nog där du får klaga. Själv har jag märkt att sl.se ibland ligger 1 min fel jämfört med lapparna på busshållplatsen...men inte mer.
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Testade idag i solna: tiderna stämmer inte alls. Varken mot sl's sida eller tidtabeller. Tex säger appet att 2 st bussar med samma linjenr ska avgå med 3 min mellanrum, när det snarare är 15 min emellan.

    Bra app men nått måtte vara tokigt?
     
    Last edited: 18 feb 2010
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Mystiskt. Har stämt för mig varje gång jag har sökt.
     
  5. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lugnt :) Förhoppningsvis får jag in resterande ikoner snart så jag kan uppdatera.
     
  6. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Återupplivar tråden med lite grafik. Har nyligen slängt in en 2.1-rom (aHero) på min Hero och börjat fundera över den nya ikon-approachen. Så jag slängde ihop en STHLM Traveling-ikon lite snabbt. Säg gärna vad ni tycker :)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. mort

    mort Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Även om jag gillade den förra ikonen skarp så är det alltid kul att förnya sig. Den nya ser fräsch ut!

    Hur går det med min widget för avgångar på en viss station :P
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som alltid från dig, fantastiskt snyggt och det kommer passa in perfekt i 2.x. :)

    Har en ny version som är planerad att gå ut till helgen, den har dock ingen widget utan enbart buggfixar baserat på crashrapporter jag har fått in. Varav den vanligaste buggen verkar vara relaterat till när telefonen hoppar mellan olika nät eller tappar nät temporärt. Även en del fixar för hdpi skärmar.

    Vad det gäller widget så hoppas jag att någon kan hjälpa till med det. Har extremt mycket data som bara väntar på att få komma ut till er om någon är sugen på att hoppa in och hjälpa till lite :)
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har också märkt att något inte står riktigt rätt till alltid, ska kontakta sl och se om jag kan få en förklaring. Datan kommer direkt från sl genom en tjänst de har. Den hämtas dock via en app jag har på appengine där det även cachas. Tiderna räknas sedan fram i appen. Så där är ett par hopp där fel kan inträffa, men jag ska rota i det.
     
  10. drauks

    drauks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Nvidia Shield Pro Android TV
    Pixel Buds Pro
    Pixel Watch
    Jag gillar den verkligen! Även om jag gillar nuvarande ikon så passar denna bättre till 2.x-android.
     
  11. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ny version på Market 1.7.2

    * Ny ikon av Olof
    * Bugfixar baserat på crashrapporter, varav den vanligaste har varit nätverksproblem om jag föstått det rätt. Har varit ganska svårt att reproducera det då det inte har artat sig som ett vanligt kommunikationsfel.
    * Fix för kartvyn så att texten på markören anpassar sig efter skärmstorlek

    QR för Market

    [​IMG]

    Nästa version kommer även fokusera på buggfixar så som det ser ut nu.

    Har även pushat koden till GitHub. Om någon är sugen på att hjälpa till på projektet släng iväg ett mail då det inte bara är att checka ut koden och få den att snurra lokalt.
     
  12. ZiP

    ZiP Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu kan jag säkert ha missat det men det vore nice om man kunde få upp på karta varifrån bussen eller dylika avgår då det inte alltid är helt uppenbart :P
     
  13. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det finns inte i appen idag, men det är något jag definitift saknar med. Skulle vilja ha det under den detaljerade vyn så att man kan klicka i listan för att även se var byten sker.

    Jag har positioner för i princip alla hållplatser ska bara få tid över att implementera det nu :)
     
  14. ZiP

    ZiP Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Släppte ny version i veckan, samt en ny version precis.

    Nytt sen sist:

    1.7.6
    • Fixed issue with changing locale on Android 2.0.x, closes #9
    • Added double tap to zoom on map
    • Removed center to geo point when clicking on the map
    1.7.5
    • Fixed bug related to alternatives when one stop had an location
    1.7.4
    • Wrong map key
    1.7.3
    • Added site suggestions if a routes was not found because sl.se mixed up some sites, or if the user misspelled the site name. Resolves #3
    • Bug fix for networks problems in the RoutesActivity
    • Various clean up
    • Removed QR code, need to rework that part a bit

    QR-kod för Market:

    [​IMG]
     
    Last edited: 24 mar 2010
  16. Zaku_II

    Zaku_II Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste först tacka för en utmärkt app. Jag använder den dagligen och den är överlägsen de andra reseappsen på marknaden. Kul att du håller den uppdaterad också.

    Ett problem dock:
    Ibland hittar den inga resor när det ska finnas (jämför samma reserutt på sl.se och hittar). Kanske lägga till den här "gå till hållplats om det ger en snabbare resa"-ruta som finns på sl.se?

    Skulle digga om du kunde lägga till lokaltrafikskartan (med tunnelbana/pendeltåg/tvärbana/lokaltågen), den som finns på stationerna. Visst, man kan ju googla fram den på en sekund men det vore fint och passande om den fanns integrerad i appen.
     
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kul att du gillar den.

    Ge gärna exempel på ett par rutter som borde ge resultat så ska jag se vad jag kan göra.

    Ska se vad jag kan göra med linjekartorna. Har fundering på att visualisera linjerna i appen, när man sen klickar på punkterna kan man välja om man vill se realtid eller resa dit. Men jag tror det kommer ta ett litet tag innan en sådan sak blir verklighet.
     
  18. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    1.7.7 nu på Market

    Ny version på Market.

    QR för Market.

    [​IMG]

    1.7.7
    • Added possibility to share deviations
    • Added possibility to share routes
    • Search improvements, if the start or end point matches a name in the list of suggestions re-query direct instead of showing the suggestions for the end user
    • Fixed NullPointerException that occurred when searching and the communication failed, closes #10.
     
  19. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har lite mer information angående det här. I och med att jag har bytt ROM titt som tätt och fortfarande upplevt problemet så började jag gräva lite djupare. Jag kom fram till att problemet bara uppstår när jag kör med scandinavian keyboard från market. Ifall jag kör med androids original keyboard eller HTCs keyboard så fungerar det klockrent. Detta kanske hjälper för att återskapa problemet.
     
  20. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tror inte det har med romen att göra. Jag kör N1's orginalrom och har samma problem. Det känns som att det har att göra med utrymmet som finns tillgängligt för dropdownen. Att den sen lägger sig över fältet kan jag inte riktigt förstå. Kanske går det att tvinga den att vara nedanför. Men tror spontant att det är en dålig idé då den borde anpassa sig till var den bäst får plats. Att det funkar med orginal tangentbordet kanske kan förklaras med att det är något mindre?

    Jag får helt enkelt börja fundera på hur man kan frigöra mer utrymme för den här vyn.