Diskussion: Resetråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av mattihp, 28 feb 2022.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 527
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Blir Malaga nästa vecka, har ni tips på saker att göra och restauranger? Är Feria de Malaga den veckan så kommer finnas en del att göra i alla fall men tänkte kolla med er ändå :)

mattihp gillar detta.
  2. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Åker dit rätt ofta. Missa inte Giralfaro och Alcazaba, jobbigt att gå. Men för en gångs skull är utsikten värt det.

Köp med dig vatten från Mercadona eller någon annan matbutik, i småbutikerna i stan är det fantasipriser.

Riktigt fin stad!

Jag åker dit för att samla sol för mina leder och försöker generellt hålla kostnaderna nere, men när sambon hänger med så testar jag lite andra matställen än Lahori grill vid tågstationen som har ruggigt god amerikansk pizza för €6. Udda med så god pizza från en pakistansk restaurang. Jag är säker på att de har bra pakistanisk mat också!

Bästa vi åt där annars var från El Vegetariano de la Alcazabilla. Testa om du gillar veg!

Ställena runt katedralen och Alcazaba har generellt rätt billiga drinkar, men akta dig för El Pimpi som är en typisk turistfälla. Enormt utbud, dyrare och sen usel service på det. Ställena längs med gågatorna kan ändå ha en riktigt nice drink för runt €5-7.

Vi åt också riktigt god ramen på en kedja som hette Udon. Betydligt bättre ramen än jag hittat någonstans i Sverige, men kanske inte vad man åker till Málaga för.

milky81 gillar detta.
  3. milky81

Mottagna gillanden:
    1 527
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tack för utförlig info! Precis sånt jag ville ha :)

Ramen är skitgott så man vet aldrig, kanske kan bli någon av dagarna ändå :D Polaren älskar seafood så kan nog bli en del sådant och så tapas så klart :)

mattihp gillar detta.
  4. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag äter inte fisk, men som på många spanska stränder så grillar ölbodarna på Malaguéta (den mest populära stranden) sardiner.

Om ni åker nu så kan det vara mycket badgäster, de flesta kommer vara på Malaguéta. Playa de Huelin på andra sidan staden, ca 10min promenad från tågstationen är också riktigt fin och ofta betydligt tommare på folk.

Något jag haft svårt att hitta i Málaga är bra frukostställen (förutom cereal boom café där man väljer från typ alla amerikanska flingor som finns, lite väl sött för varje morgon) så om du hittar något så hojta till!

Om du gillar tv-spel så finns inte bara CeX, men det finns också en butik som heter Gameplay stores som är riktigt bra på retrospel. Fanns till och med amstrad och Spectrum där.

Det finns också rätt många köpcentrum, men många är nedgångna eller exakt motsatsen och är lite för flådiga. Gillar Larios och det vid tågstationen, Maria Zambrano!

Köpcentrum är bra för att gå på toa annars om man har långt till hotellet. Inne i centrum är det glest mellan toaletterna. Vi har använt stadsmuseets toaletter, det är gratis för utlänningar att gå på museet. Dock behöver man lämna in sin väska.

Last edited: 16 aug 2024
    milky81 gillar detta.
  5. milky81

Mottagna gillanden:
    1 527
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tackar, du verkar ha bra koll på stället :)

mattihp gillar detta.
  6. Bowe

Bowe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150

MINA ENHETER

Nu är det långt kvar men början på nästa år ska vi resa till Filippinerna.
    Vi kommer landa i Cebu för att ta ett inrikesflyg till El Nido, sen flyg till Siargao för att sen avsluta i Cebu innan hemfärd. Hela resan är 14 dagar.

Tar gärna tips på hotell, aktiviteter, sevärdigheter, olika maträtter som är bra och vilka man bör undvika.

Bör man ha cash för allt, funkar det betala med kort, funkar GRAB på alla ovanstående öar, vilket e-simkort bör man skaffa och ha för sin resa.

Tar tacksamt emot tips om allt om landet :)

milky81 gillar detta.
  7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    MSC har rätt dyra drickapaket. Tror det alkoholfria kostan runt $30/dag om det inte är någon specialpromo med inkluderat paket.

mattihp gillar detta.
  8. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Tack!

Lägger man redan de sjuka pengarna på det så är inte ca $30 om dagen så mycket.

Pfefe gillar detta.
  9. milky81

Mottagna gillanden:
    1 527
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Förra året var vi i Filippinerna i 16 dagar. Manila -> El Nido -> Puerta Princesa -> El Nido -> Boracay. Hyra scooter kan vara rätt trevligt på El Nido och köra runt till olika ställen och stränder. Vi hyrde och körde ner till Puerta Princesa stannade två nätter och sen tillbaka. Puerta Princesa var inte så spännande men ändå kul att köra scooter och se mer av Palawan.

Boka gärna inrikesflygen i hyffsad tid, priserna ökar ju närmre man kommer och kan även bli fullbokade. Vi flög med Airswift som funkade bra.

El Nido är mysigt och riktigt fin natur och stränder. Inte så jättestort men en hel del restauranger, båtutflykter och sånt. Dom är rätt tokiga i basket på Filippinerna så man kan gå och kika om det är match på kvällen vid El Nido Municipal Hall, det var gratis :) Där finns även en hel del småstånd med grillat och annat där dom lokala invånarna käkade. Stranden i stan är okej men gillade verkligen Lio Beach som är norr om flygplatsen. Man kan se flygplanen flyga in när man ligger på stranden :) Finns mycket livemusik överallt också då dom verkar älska att sjunga vilket är nice!

Ska ni hyra scooter rekommenderar jag Bella's Motorbike Rental. Bra service, schyssta priser och har fått väldigt bra recensioner på Google Maps.

Kommer inte ihåg vad hotellet hette vi bodde på men vi bodde ganska billigt med kraven AC och egen toa och dusch :)

Vi åkte på en båttur "Lagoon Tours". Turen höll på hela dagen, lunch ingick och det är verkligen fina öar och fina stränder. "Hidden Lagoon" var häftig. Men jäklar vad båtar med turister det lastas på och åker till alla ställena. Var rätt knökat faktiskt. Har ni råd så rekommenderar jag starkt att hyra en egen båt som åker iväg innan alla andra. Här är en video från en vloggare när han gör just detta -
    View: https://www.youtube.com/watch?v=xJqJLaox2Yw

Sisig är gott, god mat när man dricker öl. Ganska mycket fett och kött :) Lechon är också fint, helgrillad gris. Chicken adobo var gott. Käkade en del seafood också men överlag så var väl inte Filippinska maten superspännande. Därför blev det en del thai och annan asiatiskt mat också. Finns bra utbud med olika typer av restauranger.

Tyvärr ingen grab på El Nido. Man får köra old-school och förhandla pris med någon av alla tuk-tuks som finns. Inga problem att få tag i. Fanns Grab eller om det var Uber i Manila så i Cebu och andra ställen borde det finnas.

Jag blir lite osäker på om dom tog kort, tror enstaka ställen gjorde det. Men det finns ATMs i El Nido så inga problem att ta ut cash där.

Båtturen vi åkte:
    upload_2024-8-16_15-2-29.png

Nio beach från flyget på väg in:
    upload_2024-8-16_15-29-47.png

Basket:
    upload_2024-8-16_15-31-44.png

ad72 gillar detta.
  10. Bowe

Bowe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150

MINA ENHETER

Oj vad fina tips, tackar för det!

Okej då ska jag se till att boka inrikesflyg tidigt.

Hyra moppe lär det bli, har alltid gjort via hotellet man bor på när jag varit i Sydostasien, men bra tips med Bella's.

Jag har sett de där island hopping tour, verkar finnas private + reverse way för att slippa att det blir trångt på öarna, ska boka det tidigt med!

milky81 gillar detta.
  11. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Tack för tipsen!

Blev lite snål så fick bli en STM Gamechange för ynka 199:- så länge, men Skule 28 ser extremt trevlig ut och hamnar nog på köplistan för kommande månaderna, speciellt om det är rabatt :).

mattihp gillar detta.
  12. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Recensera gärna sen! Den ser ändå inte pjåkig ut!

13. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Säkert ett bra köp men jag vågade inte chansa på något okänt märke. Köpte en rygga från Urberg för något år sen men sömmarna lossnade i banden ganska fort..

14. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    På rak arm kan jag säga att det är ett mycket bra köp för priset 199: då kvaliten känns aningen bättre än jag förväntade mig. Det är inte den mest rymliga ryggsäcken, men för typ laptop, surfplatta och kablar osv räcker den mer än väl.

Väl värt sitt pris :)

mattihp gillar detta.
  15. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Gött, bra organisering? De första resorna kommer vara vad som bevisar dess värde. Jag har min billiga ryggsäck från decathlon som jag köpte 2021 och använder varje vecka utan problem, så ibland håller billiga grejor.

cog gillar detta.
  16. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Någon som har bra koll på Budapest? Blir nog en weekend i höst. Har de bra periodbiljetter i kollektivtrafiken?

17. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Hur är intresset för trip reports? funderar på om man ska börja posta sånt här i tråden.

milky81 och mattihp gillar detta.
  18. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kör hårt!

19. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    489

MINA ENHETER

Du fick många fina tips från Milky81, spana in gruppen om att turista i Filippinerna Res & Upplev Filippinerna för många bra tips. Var i EL Nido för 3e gången förra året. Brukar köpa lokalt som med Globe, alternativt Smart men nuförtiden finns ju många bra esim, fick dock inte esim att funka alls med airalo med min s23 ultra men funkade alldeles utmärkt för en månad sen i Spenien, skumt. De flesta åker till El Nido för Island Hopping, antingen kör ni grupptur som är klart mest prisvärt eller en privat för ett par tusen sek. Tricikle är inte så farligt dyrt och man åker lätt mellan El Nido by till vår favoritstrand strax nedanför McDonalds, klart fint men försök pricka in hövatten! Lio är också bra, ett fräscht ganska nytt område som ägs av de som har flygplatsen värt ett besök. Mest känt är väl kance Nacpan ytterligare en bit norrut som utnämnts som en av de finaste i världen, strax ovanför Nacpan som inte så många upptckt än är Lio Beach, klart värt ett besök också. Grab eller Joyride finns i ex Manila & Cebu.
    Kort funkar på många ställen men alltid bra med cach särskilt på mindre ställen eller att betala tricikle med, se till at ha småvalörer upp till 100php, det kommer gå åt. Vid BPI (bank of philippine island) inne i El Nido by kan du ta ut upp till 20000php åt gången i bankomaten, annars är det vanligast med endast 10000php & det blir alltid lite extra avgifter som tillkommer vid varje uttag..
    Tänk pa att det inte är några moppar & att du egentligen måste ha korrekt körkort för att köra dessa, tänk på försäkring inte gäller annars, men med det sagt så hyr alla ändå, glöm inte hjälmen dock!

www.air-swift.com är enda bolaget som flyger direkt till El Nido, ex från Cebu eller varför inte direkt till Boracay, annars är det vanligast att flyga till Puerto Princessa för att sen åka van i 6 timmar till el nido, det är ca 30 mil dit.

I Sabang som tillhör Puerto Princessa finns Underground River, ett av världens 7 natur underverk, en cool upplevelse i en grotta som man åker båt in i, utgår från Sabang som även har 2 riktigt fina resorts, fin sandstrand men även en del enklare boenden.

Förresten om du gillar öl, det finns ett ukrainskt par som gör egen fatöl inne i El Nio by, ganska dyr i jämförelse med en San Miguel pale men ändå billigare än i Sverige, testa :)

Vår favoritpizza i Filippinerna förra året blev just i El Nido på Bella Vita, ligger i område Corong Corong precis vid stranden, väl värt ett besök, så även stället precis jämte som har en liten gratis pool man kan utnyttja om man samtidigt handlar mat & dryck, la Plage heter stället. Kolla Google Maps så ser du.

Inte hunnit med Siargao ännu men tänkte ta det nästa resa.

milky81 och Bowe gillar detta.
  20. Bowe

Bowe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150

MINA ENHETER

@ad72@ad72 Otroliga tips. Tack!

Skapade precis konto på wanderlog.com skriver in allt där, perfekt med flyg, restauranger och boenden!Topp med småvalörer också.

Ukrainsk öl skall absolut testas! Öl är ett måste i så varma länder för att behålla vätskebalansen :cool:

Återigen stort tack!

milky81 och ad72 gillar detta.