Diskussion: Resetråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av mattihp, 28 feb 2022.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 527
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tackar, bra tips från dig med! :)

Haha där var vi faktiskt med, blev förvånade när vi såg en Ukrainsk flagga och käkade lite korv och piroger och drack deras öl :)

ad72 gillar detta.
  2. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Körde en liten cykelresa till Åland förrförra helgen. Hade inte räknat med sommarvädret så brände mig rejält. Ps, ska ni till Bomarsund från Mariehamn mellan september och maj.. Ta med matsäck. Nästan allt mellan Bomarsund och Godby var stängt.

IMG_20240907_124726102.jpg

Bifogade filer:

msandstedt och milky81 gillar detta.
  3. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Nu börjar min resa i Japan tyvärr närma sig sitt slut, och med hemresan bara runt hörnet tänkte jag passa på att dela min upplevelse med flygresan hit! Detta är inte första gången jag flyger hit, men jag valde ändå att fokusera lite extra på själva flygresan den här gången, då jag flög med SAS i ekonomiklass på deras A350 (SK983) från Köpenhamn till Haneda. Flygbiljetten var helt betald med EuroBonus-poäng, som sparat ihop, framför allt genom American Express Elite.

Jag hade hört en hel del negativt om SAS långflygningar, och därför var mina förväntningar väldigt låga. Men efter att ha åkt med SAS måste jag säga att det var en bättre upplevelse än förväntat – även om det knappast var en bra flygresa.

Jag satt på plats 47D, vilket är i mittenraden vid gången. Jag gillar att sitta så här i ekonomi eftersom det är lätt att resa sig utan att behöva krångla förbi andra, och ofta har jag haft tur med att mittensätet bredvid är tomt, vilket också hände vid denna flygning. Men själva sätena hade en del övrigt att önska. Sätet var riktigt obekvämt, med så lite padding att jag nästan kände metallen under. Att sitta så i över 10 timmar var inte direkt någon höjdare upplevelse.

En annan riktigt dålig sak var att det bara fanns en USB-port och inget eluttag. För en långflygning känns det rätt undermåligt, särskilt med tanke på att många andra flygbolag erbjuder båda i ekonomi.

Personalen, däremot, var överraskande trevlig den här flygningen. De var på bra humör och levererade en service som för SAS faktiskt var riktigt bra. Men jämför man med exempelvis ANA eller Qatar är det ändå en stor skillnad. Det ingick tre drycker i biljetten, men vill man ha något utöver det får man betala. Och för att vara ärlig så såg man knappt personalen annat än vid måltiderna. De spenderade resten av tiden gömda i galley.

Maten, ja… den var precis så medioker jag förväntat mig - jag fick en liten portion med några köttbullar som smakade som en Findus måltid för 30kr. Om du ska flyga så här långt skulle jag verkligen rekommendera att betala 299 kr extra för en premium måltid. Med tanke på hur lång flygningen är, känns det som värt en relativt liten summa.

Jag använde knappt IFE:n, bortsett från att kolla på kartan. Däremot var wifi ett stort plus – det var gratis för mig eftersom jag har guldstatus, och jag måste säga att det var stabilt under hela flygningen. Om du kör WiFi kan jag rekommendera att använda någon form av VPN, då uppkopplingen blev mer stabil när jag gjorde det.

Allt som allt var det en rätt trist flygning, men absolut inte så dålig som jag trodde. SAS levererade en rätt tråkig upplevelse, men ändå bättre än förväntat. Hade nog inte valt SAS om jag betalat i pengar, men för en resa helt betald med poäng får jag ändå säga att det funkade okej.

milky81, SwedeWhite och mattihp gillar detta.
  4. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kul att du delade med dig! När jag åkte med SAS till Tokyo 2018 så var IFE rätt bra för filmer, men dåligt med tv-serier. Filmerna inkluderade de flesta nya, stora filmerna. På tv-serier hade 2-3 avsnitt av varje så man blev mest sur. Är det någon gång man har att bingea en serie är det på ett långflyg.

5. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Håller helt med, men brukar förladda massa saker till min surfplatta så man vet vad man har att kika på redan innan man flyger :)

Blir nog inte fler flygningar med SAS på denna rutt om jag kan undvika det, men för 30000 eurobonus poäng är det en stöld att inte välja SAS.

mattihp gillar detta.
  6. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Åker med Finnair om några veckor. Jag tar med steam deck så kommer nog mest spela Smash bros med syrran. Laddar ner en del sommarprat och tidningar på mobilen och tar med någon bok

Zerge gillar detta.
  7. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Grymt! Kan förövrigt passa på att nämna att SUICA kort går att köpa igen på flera tågstationer.

Om du har ett behov av ESIM så testa Jetpac då de tar 20 USD för 40GB i Japan. Jag har kört dem sista veckorna och det har funkat helt okej.

8. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Vi är två pers som åker så kör gamla klassikern, pocket wifi.

Zerge gillar detta.
  9. Melicia

Melicia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

FUnderar på att åka till london men det är dyrt. 15 000 4 dgr med en grupp resa som ska ha 4 400 extra för enkel rum

10. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Ett par år sen jag var i London sist, men behöver det vara en gruppresa? Du kan flyga till London för strax 1000-2000kr, eller t om billigare än så - sen räkna med att betala ca 3000-5000kr för hotell beroende på klass.

mattihp gillar detta.
  11. Melicia

Melicia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo det behöver va en grupp resa gick ej så bra när jag åkte hem från tyskland och får ej åka ensam. Lider man av vanföreställning ska man ej åka ensam

mattihp gillar detta.
  12. Melicia

Melicia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja sist jag var där var 1998. Älskade stan spec musikpalatsen som HMV och Tower records mm. Nu är de nerlagda. HMV lades ner men kom tillbaka och HMV och Virgin gick ihop och bytta namn till Zavi!

mattihp gillar detta.
  13. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kolla vilka företag som erbjuder gruppresa, med tanke på att marginalerna där är så goda så kan det finnas bra rabattkoder, fråga i rabattråden när du hittar vilka bolag som gäller.

Annars kanske ni kan boka vanliga biljetter tillsammans så ni åker tillsammans ändå.

För boende för många personer kan airbnb vara ett alternativ; men kolla noga villkoren för boendet då de kan vara snåriga. Lycka till, hoppas du kommer iväg igen!

14. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Verkar vara ösregn när jag landar i Tokyo nästa onsdag xD värre städer att vara i när man har 60mm+ regn på. De har otroliga dräneringssystem och folk reagerar knappt på regn.

15. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Förhoppningsvis så är det bara så en dag eller två! Samtidigt så kan vädret snabbt ändras i Tokyo - när jag var där förra veckan så var prognosen regn varje dag, men tror bara det blev typ 2 dagar som det regnade i sin helhet.

Du har åtminstone tur att det inte är lika varmt som när jag var där :D

mattihp gillar detta.
  16. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    När vi åkte dit 2018 så gjorde vi det på sommaren :D aldrig igen.

Fick saltkristaller i pannan och de rackarna har inte ens ordentlig deo eftersom de flesta saknar genen för illaluktande svett

Zerge gillar detta.
  17. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Inte varit hemma allt för länge, men nu är det snart dags att checka av ännu ett land ifrån min lista och nu i December bär det av till Seoul i Sydkorea - någon som varit där och som har några tips att dela med sig av? Kommer spendera en hel månad och har därför ganska gott om tid att hinna med att göra saker där.

mattihp gillar detta.
  18. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Har varit i Sydkorea/Seoul två gånger, senast för knappt ett år sedan. Kan säkert ge en del tips, beroende på vad du vill veta :)
    En viktig aspekt som du kanske redan är medveten om är att engelska-kunskapen är ganska låg, så om du inte själv pratar flytande koreanska, så kommer du behöva förlita dig mycket på översättningsappar. Koreanerna själva verkar föredra appen Papago före Google translate. Likaså kommer du behöva en koreansk kart-app då Google Maps fungerar dåligt i Sydkorea. Jag använde mig av Naver Maps, och tyckte att den fungerade bra.

Zerge och mattihp gillar detta.
  19. Zerge

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Har tyvärr lite dålig koll på Sydkorea överlag måste jag erkänna och inte helt säker på vad som är värt att besöka, vilket primärt är det som jag undrar kring. Det är ju trots allt en rätt lång period att vara i enbart Seoul så jag har ju tid att göra en hel drös saker, men kommer samtidigt inte ha tid att resa runt då jag måste jobba vissa dagar på distans.

Gällande engelska-kunskaperna så har jag rest runt rätt mycket i Japan sista året och där är kunskaperna minst lika dåliga, så har redan förutsatt att det stundvis kommer vara lika jobbigt att kommunicera med folk i Sydkorea. Gällande kartappar - vet inte hur det är i Korea, men kan det vara så att Apple Maps fungerar bättre än Google Maps?

mattihp gillar detta.
  20. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 201
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Som jag förstått det är det bara de koreanska kartapparna som gäller där; alla andra ska ha rätt förvrängda data.