Nu börjar min resa i Japan tyvärr närma sig sitt slut, och med hemresan bara runt hörnet tänkte jag passa på att dela min upplevelse med flygresan hit! Detta är inte första gången jag flyger hit, men jag valde ändå att fokusera lite extra på själva flygresan den här gången, då jag flög med SAS i ekonomiklass på deras A350 (SK983) från Köpenhamn till Haneda. Flygbiljetten var helt betald med EuroBonus-poäng, som sparat ihop, framför allt genom American Express Elite.
Jag hade hört en hel del negativt om SAS långflygningar, och därför var mina förväntningar väldigt låga. Men efter att ha åkt med SAS måste jag säga att det var en bättre upplevelse än förväntat – även om det knappast var en bra flygresa.
Jag satt på plats 47D, vilket är i mittenraden vid gången. Jag gillar att sitta så här i ekonomi eftersom det är lätt att resa sig utan att behöva krångla förbi andra, och ofta har jag haft tur med att mittensätet bredvid är tomt, vilket också hände vid denna flygning. Men själva sätena hade en del övrigt att önska. Sätet var riktigt obekvämt, med så lite padding att jag nästan kände metallen under. Att sitta så i över 10 timmar var inte direkt någon höjdare upplevelse.
En annan riktigt dålig sak var att det bara fanns en USB-port och inget eluttag. För en långflygning känns det rätt undermåligt, särskilt med tanke på att många andra flygbolag erbjuder båda i ekonomi.
Personalen, däremot, var överraskande trevlig den här flygningen. De var på bra humör och levererade en service som för SAS faktiskt var riktigt bra. Men jämför man med exempelvis ANA eller Qatar är det ändå en stor skillnad. Det ingick tre drycker i biljetten, men vill man ha något utöver det får man betala. Och för att vara ärlig så såg man knappt personalen annat än vid måltiderna. De spenderade resten av tiden gömda i galley.
Maten, ja… den var precis så medioker jag förväntat mig - jag fick en liten portion med några köttbullar som smakade som en Findus måltid för 30kr. Om du ska flyga så här långt skulle jag verkligen rekommendera att betala 299 kr extra för en premium måltid. Med tanke på hur lång flygningen är, känns det som värt en relativt liten summa.
Jag använde knappt IFE:n, bortsett från att kolla på kartan. Däremot var wifi ett stort plus – det var gratis för mig eftersom jag har guldstatus, och jag måste säga att det var stabilt under hela flygningen. Om du kör WiFi kan jag rekommendera att använda någon form av VPN, då uppkopplingen blev mer stabil när jag gjorde det.
Allt som allt var det en rätt trist flygning, men absolut inte så dålig som jag trodde. SAS levererade en rätt tråkig upplevelse, men ändå bättre än förväntat. Hade nog inte valt SAS om jag betalat i pengar, men för en resa helt betald med poäng får jag ändå säga att det funkade okej.
![[IMG]](proxy.php?image=https%3A%2F%2Fi.ibb.co%2FCnLfr0q%2FIMG-3378.jpg&hash=215b7f6985324a88c171814e326d9eed)
Click to expand...