Diskussion: Resetråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av mattihp, 28 feb 2022.

1. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Någon som varit på Kos och så fall vad tyckte ni om det?

2. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Varit där flera gånger och bott i Kos stad varje gång. Trevlig ställe och kan bara rekommendera! Har inte turistat utan mest hängt vid stranden & i hotellpoolen,
    Vad är du intresserad av? Många väljer all inklusive men det har vi aldrig gjort trots barn. Där träffar du fulla britter & tråkiga holländare som fått nåt storhetsvansinne :-)
    Ta en båttur och besök några öar eller åk till Sia. Rekommenderar Kos :-)

3. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Har inte alinklucive,vill äta på olika ställen

4. nexusS

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Var ska du bo? kan rekommendera Casa dela Pasta, fantastiskt god pizza

5. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Kan rekommendera någon båttur?

6. nexusS

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Kabe 780 gillar detta.
  7. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

8. Page03

Page03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 10
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Ska ner till Malmö över påskhelgen. Är det nån med tips på vad man ska passa på att se o göra i Malmö med omnejd? Tips på matställen tas också tacksamt emot.

9. slaskish

slaskish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Ja, det är väl Köpenhamn.. :D Nä men allvarligt, är man där nere kan man faktiskt ta sig en liten tur över till Den Blå Planet, tycker jag var riktigt nice faktiskt.

... och falafel med bästa smak på bästa pris finns i Malmö, inget snack om det!

mattihp och Page03 gillar detta.
  10. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 139
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Om du är lagd på det viset - Scifi-bokhandeln är en trevlig butik att besöka.
    Mat: Finns mängder av bra burgarställen, men skippa Brödernas. Gillar man Vietnamesiskt så är Nam Do mycket bra, gillar man koreansk mat så är Namu bra.

Edit: Glömde nämna Kung Food som har riktigt härlig kinesisk mat av det lite kryddigare slaget.

Det blev mycket asiatiskt nu.

Last edited: 11 apr 2025
    Page03 gillar detta.
  11. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Ni får väl besöka Turning Torso

12. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du gillar hamburgare så är Rekas hamburgare riktigt bra!

bernard och Page03 gillar detta.
  13. Page03

Page03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 10
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Ja,det känns som bare minimum när man är på plats. Det måste göras :)

14. Aene

Aene Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Sonen vill åka till Japan och just nu är det vecka 27 som passar bäst med förhoppningen att vädret ska vara OK då.Var dock evigheter sedan jag var i Asien sist så jag undrar om någon har några tips på flyg/hotell och vad man kan hitta på.
    Tänkte försöka hålla det enkelt och hållas oss runt Tokyo och stanna i 7-10 dagar.

mattihp gillar detta.
  15. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 199
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag har varit i tokyo två gånger, flugit med SAS första gången med byte i Köpenhamn 2018, 2024 åkte jag med Finnair med byte i Helsingfors. För min del är det skönt med bytet tidigt, så har man ett långt flyg kvar att sova, spela spel eller titta på film på. Kabinerna var rätt lika varandra, helt ok benutrymme. Sätena på Finnair lutas något längre bak, så det kan bli jobbigt för knäna om man är längre än mina 175cm om man själv inte har lutat bak sitt säte. Maten var riktigt mycket bättre på Finnair, men det kan vara en tillfällighet. Mediautbudet väldigt likt, några riktigt nya filmer på bägge och sedan enstaka avsnitt av tv-serier.

Hur tänker ni på hotell? Tänker ni dega där länge eller är tanken bara att det är en station där man sover?

För oss var det andra alternativet bägge gånger. Vi identifierade Ueno som en väldigt bra bas av flera anledningar

1. Mycket att göra i närområdet om man inte vill ta tåget i rusningstid så kan man uppehålla sig på gamecenters, Bookoffs, djurparken, restauranger etc. Praktiskt även de dagar man är trött!
    2. Gångavstånd till Akihabara och Asikusa som har mycket att se
    3. Tågstationen har anslutande tåg till nästan överallt i Tokyo och utanför, bland annat Keisei skyliner och andra tåg direkt från Narita som vi flög till - många väljer dock Haneda numera som är närmre

Jag skulle ranka de två hotell vi var på så här:

1.Ueno Hotel - Fin lobby, lite slitna korridorer, men toppenfint rum med bra aircondition (MÅSTE under era datum) och riktigt bra städning. Toppenrent och bra med eluttag och liknande. Inte jättemodernt - men vem behöver det när saker fungerar? Bra duschkabin samt cool toalett.

2. Apa Hotel Ueno-Ekimae - Airconen var trasig vilket gjorde det svårt att sova. Modernt rum med alla bekvämligheter. Något trängre än på Ueno Hotel, men vi fick plats och det fick också våra resväskor. Bra, men lite mindre dusch och toalett med alla roliga funktioner. Ismaskin! Skönt på sommaren.

Hotellen ligger bredvid varandra, ca 10min promenad från Ueno station med en bra conbini på den promenaden för kvällsvickning.

Ueno Hotel låg på ca 550kr/natt och Apan på ca 730kr/natt.

Apa hotel är generellt en bra hotellkedja som har hotell lite överallt i Japan, ett s.k. business hotell med lite mindre rum, men rätt pålitlig service.

Om sonen har Mecenat-kort eller studentkort, glöm inte kolla deras feta rabatt på hotels.com!

Salvion och Aene gillar detta.
  16. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 199
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Saker att hitta på: shopping på Don Quijote och Daiso om man gillar fynd och udda prylar. Spela riktigt konstiga claw machines i game centers är också ett måste, har du inte gillar dem förut så kommer du nu! Akihabara - electric town på en tisdag är riktigt intressant eftersom gatorna då är bilfria och fulla med människor som ska köpa tv-spel eller begagnad elektronik på hard-off och book-off!

Underskatta heller inte templen. Det finns ett jättefint i Asakusa, Sensō-ji som är rätt mäktigt, men ett tempel som imponerade på oss var Shinobazu Benten i Ueno Park för att åt två håll har du grönskande Ueno Park och åt de andra två hållen har du en enorm Lotusodling i vattnet och skyskrapor i bakgrunden.

Det finns också en massa konstiga statyer och shrines som är värda att se. Vi gick tillexempel på tanuki-gatan och räknade hur många tanukis det var där!

Bifogade filer:

Salvion och Aene gillar detta.
  17. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Japan är numera som ett andra hem för mig – jag åker dit flera gånger om året och stannar ofta en månad i taget – kan ju därför påstå att jag har rätt bra koll på detta resemål numera :)

Angående flyg så om du utgår från Arlanda är ANA svårslaget och går inte att jämföra med SAS mediokra ekonomiprodukt. De kör nonstop till Haneda, vilket betyder att du inte behöver några stressiga byten i Frankfurt, Paris eller Amsterdam. Economy-kabinen är dessutom ovanligt bekväm med gott om benutrymme, samt känns det redan som att resan börjat när man kliver på flyget :)

Boende: Om ni bara ska ha hotellet som sovplats är japanska ”business hotels” perfekta. APA Hotel har rätt små rum, men de rymmer allt – badkar, rejäl TV, kyl och luftkonditionering, alltså allt man behöver egentligen. Andra nämnvärda kedjor som kan vara värda att kika på är Flexstay, Toyoko Inn och Sotetsu Fresa - de är nästan identiska och kan vara ännu billigare när de kör kampanjer.
    Ett tips är däremot att hoppa över Shinjuku, särskilt Kabukichō. Dels är det både ett uteområde med red light district, samt så är stationen en labyrint som inte är helt rolig att behöva ta tåg ifrån och till varje dag. Jag siktar hellre in mig på Ikebukuro, Akasaka eller Ueno – alla ligger bra till och är betydligt mer lättnavigerade.

Att göra: Uppriktigt sagt finns det så mycket att se att det känns som man inte hinner med allt! Vill ni lämna stan för en dag är Kamakura (plus lilla Enoshima-ön), Nikko uppe i bergen eller den gamla handelsstaden Kawagoe tre rekommendationer jag kan ge. Stannar ni i Tokyo är klassikerna Asakusa, Akihabara och Shibuya givna stopp.
    Om ni har tid för det kan ett besök på Tokyo Disney Resort – Land eller Sea – vara förvånansvärt värt det och prisvärt. Kom bara ihåg att köerna är extrema stundvis; fastpass till de populäraste åkattraktionerna är nästan ett måste om man inte vill spendera flera timmar i kö!

En sak som är viktig också är att planera resan på ett hållbart sätt då vecka 27 betyder extremt varmt väder och hög luftfuktighet - det kanske inte ser allt för farligt ut när man kollar väderprognosen, men av egen erfarenhet så blir det ofta så varmt att man hela tiden svettas och ens kläder inte torkar..

Om du har några fler specifika frågor så hojta gärna till och hoppas att ni får en grym resa!

Last edited: 30 apr 2025
    milky81, mattihp och SwedeWhite gillar detta.
  18. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 199
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Ikebukuro hade jag faktiskt önskar att jag upptäckt tidigare! Inte som ställe att bo på eftersom det är en bit bort; men för underhållning. Gott om gamecenters, bra cafer och restauranger och inte lika mycket stackars småtjejer som ska locka in folk till maid cafer.

Många guider har med Harajuku som ett måste på Tokyo-resan pga extremt gatumode. Det gatumodet är närmast dött och Harajukus enda charm (sen den vackra stationsbyggnaden revs) är nog att se människor leka sillar. Easy skip! Det som finns där finns i andra delar av Tokyo numera. Lite tråkigt.

Hade också glömt att ANA kör direkt numera!

Last edited: 30 apr 2025
  19. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Säg att jag vill se alla direktflyg från Landvetter. Dvs destinationer som flygplatsen trafikerar, oavsett flygbolag. Ett sätt är ju att gå in på respektive flygbolag och söka, alternativt kolla Swedavia och gå igenom avgångar dag för dag, vilket är mödosamt.

Finns det någon bra "bokningssajt" som pålitligt visar alla destinationer från en viss flygplats?
    Säg att jag inte nödvändigtvis vill boka via sajten, utan bara se avgångar, och kanske priser om möjligt. Om det går att ange datum framåt i tiden för att filtrera vad som finns just de datumen, så vore det också bra.
    Min bild har varit att såna sajter sällan är kompletta, utan att de kanske saknar vissa flygbolag.

Fråga två. Om man vill hitta billiga flygbiljetter, även om det tillkommer en mellanlandning, hur brukar ni söka då? Att gå in på respektive flygbolag och söka gjorde jag för några månader sedan men det var ingen särskilt bra lösning om man ville hitta just prisvärda resor.

Last edited: 14 maj 2025
  20. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq