Restriktioner Preem mastercard

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av tsaffoon, 9 jul 2024.

1. tsaffoon

tsaffoon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Hej!

Jag kan inte betala något med mitt Preem mastercard, betalningen nekas.
    Har ej gått över kreditgränsen.
    Ringde kundtjänst (två olika personer) och de sa att jag hade gjort för många köp på amazon. De kunde inte säga vad det finns för restriktioner eller gräns på antal kortköp eller om det finns en gräns på en viss summa. De kunde bara säga att det är köpstopp på kortet pga för många köp.
    Tycker att det är skumt att de inte har koll på sitt kort.

Någon som har erfarenhet av detta?

2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 899
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Mycket märkligt! Men har ett vakt minne av att någon här råkade ut för liknande på något kort (ingen aning om vilket dock).
    Jättekonstigt i vilket fall! Vilken storleksordning talar vi om? 25? 100? 500?

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Får jag fråga vilken storleksordning det gäller på antal köp? ungefär 1, 10, 100 per dag/vecka/månad?

4. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    Juli
    6 köp på amazon
    14 köp totalt på nätet hittills den här månaden

Juni
    7 köp på amazon
    16 köp totalt på nätet

Är väl inte så överdrivet många köp?
    Inga köp var över 900 kr, så inga stora summor.
    Kvinnan i kundtjänst påstod att alla kort har sådana restriktioner. Har aldrig haft något problem med andra kort (visa och mastercard) och köpte precis något på mitt shell (mastercard) för att testa amazon, gick hur bra som helst..

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter märkligt. Jag antar att om det är väldigt många köp att de kanske anser att det handlar om någon kommersiell verksamhet och att kortet inte längre används för privat bruk eller något åt det hållet. Bara en fundering, ingen aning om hur det annars skulle leda till att kortet stängs av.

6. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    Ja kanske, men väldigt irriterande att de vägrar säga vad det beror på.

7. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det är iofs en ändring från ett nätköp varannan dag i juni till mer än ett köp per dag i juli. Kanske är lite för stor ändring?

8. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Sa supporten något om att denna regel ENBART gäller kortköp via nätet eller rent allmänt i fysisk butik? Men det låter rent allmänt väldigt märkligt. Har själv kommit upp i över 76 köp en månad på Ebay via mitt MasterCard/Allkort (Handelsbanken) och allt har funkat perfekt. Har iof sig haft kortet i många många årtionden med samma kortnummer och har ALDRIG haft några anmärkningar. Betalar alltid hela "skulden" den sista i månaden. Det är ett kort med kredit kanske jag ska tillägga. Dvs inget kort där jag själv har några sparade slantar.

9. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    Pratade med ikano och Preem. Först sa de att det var själva mastercard som hade utfärdat gränsen, men ikano kunde inte säga hur mycket den var på. Ringde till till mastercard i usa, sjukt trevligare kundtjänst än alla i Sverige (inte van att kallas sir och att de upprepar vad jag sa, så de förstår vad jag menar), de slog in mitt kortnumner och sa att de inte hade några sådana restriktioner över huvud taget. Han försökte få tag ikano i Sverige. Lyckades inte eftersom Sverige inte svarade, han kom tillbaka var 5e minut i telefonkön och bad om ursäkt för att jag fick vänta. Jag ringde tillbaka till ikano, de sa att det var nets som hade satt gränsen. Jag ringde nets, de fattade inte vad jag pratade om och sa att de inte kunde sätta några restriktioner. Ringde tillbaka till ikano och pratade med en tjej som sa att ikano hade en avdelning som hade hand om bedrägerier och det var nog de som hade hand om gränser på köp. Men hon visste inte heller om när, var och hur gränsen sätts. Troligen hade jag gjort för många köp på ett och samma ställe på kort tid. När släpps spärren? Hon visste inte. Sa att jag inte ville ha ett kort där jag är osäker på om jag kan använda kortet eller inte, hade refunder pay och köpte hejvilt på det kortet, det var aldrig några problem. Hon skrattade och sa att deras kort då inte är något för mig. Sa att jag skulle säga upp mitt kort.

Summa summarum. Jag har semester och för mycket tid

Znork, KTM, bernard och 5 andra gillar detta.
  10. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    Jag har inte haft, eller har några anmärkningar eller varit sen med någon betalning så att det har gått till inkasso eller kronofogden.
    De sa att vissa kortterminaler kan ha en begränsning om den går via nätet, men hon hade inte koll på det.

11. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    747
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Ikanos kundtjänst har noll koll på vad de har för säkerhetsrutiner i sitt system. Vet inte om det är ett medvetet val de gjort eller om de outsourcat det till nåt callcenter.

Använder du kortet i någon fysisk butik alls?
    Jag funderar om det kan finnas en liknande gräns för internetköp som det finns för blipp. Efter ett antal blippar så kommer den att neka och kräva att du använder PIN för att sen kunna blippa tills den gränsen nås igen.

12. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    Har inte provat kortet fysiskt nu efter spärren.
    Men precis, om man blippar för många gånger med det kortet så måste man sätta in kortet och trycka kod. Sa till kundtjänst att det borde vara så på nätköp också, att man får identifiera sig med bankid om de misstänker något. Inte bara spärra kortet för köp helt plötslig. De höll med

13. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag råkade ut för samma sak. Problemet enl. Preem/Ikano kundtjänst var att köp på Amazon räknas som kontantuttag av någon anledning. Och gör man för många kontantuttag på kort tid så spärras man från att göra fler. Enl. kundtjänsten var det Amazon som bestämt att köp hos dem ska räknas som kontantuttag och det var inget Preem/Ikano kunde göra något åt. Mitt kort blev spärrat för vidare köp på Amazon under 30 dagar men fungerades sedan igen.

Ditt kort är med all sannolikhet inte helt spärrat för köp. Utan bara spärrat för vad Preem/Ikano uppfattar som kontantuttag. Om du provar att handla på andra ställen än Amazon tror jag att ditt kort fungerar.

Jag skrev lite om mina erfarenheter i detta inlägg och framåt:

Bäst cashback på kreditkort

Last edited: 10 jul 2024
  14. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det där med Amazon och kontantuttag, kan det vara en följd av deras gnäll över avgifter, Visa var ju spärrat helt ett tag pga det? Kanske kontantuttag ger lägre avgifter för säljaren?

15. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Om det stämmer så tycker jag spontant att det låter som avtalsbrott eller något. Undrar hur juristen på visa/mc tänkte när de godkände det.

16. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Med tanke på att flera bekanta fått sina kort hackade av okänd anledning ska vi nog vara glada över att det finns spärrar.

17. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    Ok då är det fler som råkat ut för detta.
    Förstår även att det är för att förhindra bedrägeri.

Men inte ok att de inte har koll på sina egna restriktioner. För mig är kortet oanvändbart eftersom jag inte vill gå omkring med ett kort som kanske helt plötsligt inte fungerar. Försökte köpa något via Curve och mitt Preemkort, gick inte heller. Synd att de inte har en lösning med tex bankid.

18. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Kan inte tänka mig att Amazon skickar sina transaktioner som kontantuttag, då skulle ju på de flesta kreditkort räntan ticka från köpdatumet.

Buzz gillar detta.
  19. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Med den brist på kunskap om deras egen produkt (kortet), och när hon skrattade och tyckte du skulle säga upp kortet, så är det precis vad jag hade gjort på stubben. Helst redan där och då i telefon!

tsaffoon gillar detta.
  20. tsaffoon

Mottagna gillanden:
    19
    En uppdatering om någon är intresserad.

Kortet fungerar i fysiska butiker och på nätet, när man handlar på annat ställe än amazon.

Försökte handla på amazon igen och då kom det fram att man skulle verifiera sig med bankid, köpet nekades.

Pratade med amazon och de har inte satt någon spärr.

Beställde ett amex blå :mad:

Knorkas, Metalstorm, fraxion och 1 annan gillar detta.