Restriktioner Preem mastercard

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av tsaffoon, 9 jul 2024.

1. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    824

MINA ENHETER

Bra val :)

tsaffoon och bernard gillar detta.
  2. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Ikano vet inte vad de gör helt enkelt. Det är bättre att ha ett kort från en större bank.

Jag är nöjd med Amex Blue och de har en riktig bra kundtjänst. Glöm inte att ha ett backup kort dock.

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 046

MINA ENHETER

Era inlägg i denna tråden, och några inlägg i "bäst cashback på kreditkort"-tråden som det länkades till, fick mig att fundera på en händelse för 2-3 veckor sedan.

Jag använder Carpays kort, ett VISA kreditkort. Jag ville starta en prenumeration hos Amazon Prime och skulle få en gratismånad. Jag behövde verifiera kortköp med BankID, beloppet var på 0 kr och BankID-verifieringen verkade gå problemfritt. Däremot dök det upp ett kryptiskt felmeddelande på Amazon-webbsidan som visade att något gått fel, och detta återupprepades i typ två timmar utan att jag fick tillgång till videoinnehållet som jag ville aktivera från Prime.
    Vid felet var webbsidan kvar på amazons domän och hade kvar detaljer om betalningen, men en del av sidan, typ en ruta, visade plötsligt "HTTP Status 400 - Bad request. Apache Tomcat" alternativt en ruta med Amazon-layout med texten "There is nothing at the web address you've entered". Kändes lite som en felprogrammerad sida, udda felmeddelanden vid betalningsstrul.

Till sist aktiverades Amazon Prime, jag minns inte exakt hur jag gjorde men jag bytte inte till ett annat kort, utan jag klickade på någon annan meny bland Amazon-sidorna tror jag och på något sätt aktiverades det. När jag senare kollade Amazons kvittosida så kunde jag se ett antal kvitton på 0 kr från aktuell dag.
    Jag brukar annars hyra film från Prime styckvis ibland, såna betalningar har alltid gått igenom, men nu var det nog några veckor sedan sist jag gjorde det.

Så min fråga är egentligen, tror ni detta kan vara något liknande problem som de ni upplevt, eller är chansen större att detta var någon internt strul i Amazons betalningssystem?
    Jag lutar åt det sistnämnda, men kunde vara intressant att höra hur felmeddelandena såg ut för er som drabbats av nekade betalningar.

4. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Kolla i inkorgen i CarPay appen, har CarPay nekat en betalning så finns det ett meddelande om det (Nekad betalning hos *handlarens namn*).

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 046

MINA ENHETER

Nepp, jag har inga såna meddelanden där!

6. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Ikano bank verkar numera ha alldeles för snäva logaritmer för vad som är bedrägligt beteende för Preem kortet. Sedan jag tog ut Preem Mastercard för ett par månader sedan så har jag fått kortet spärrat fyra gånger varav jag fick nytt kort en gång. Därtill har en rad köp nekats. Varje gång det spärras kommer ett SMS så småningom med ett telefonnummer att ringa för att återaktivera det. Jag Ska nog lägga numret som favorit framöver :D

Missstänkt bedrägeri är tydligen bl a:
    Hello fresh
    Amazon
    Lokala Färgaffären
    Alibaba

Jag kommer fråga om en lista på vilka butiker man kan använda kortet på, då den inte kan vara särskilt lång :(

Man kan inte se de nekade köpen på kortets hemsida, däremot I Curve appen.
    Screenshot_20250614_104327_Curve.jpg

Kortet är således högst opålitligt tyvärr.

Last edited: 14 jun 2025
  7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 360
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Möjligen kunde man köpt alibaba om det var ditt första köp där, men de övriga är ju bara märkligt.

Man önskar nästan de lät en välja en nivå i sådana fall, mellan 1-3 eller något.

8. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256

MINA ENHETER

Kan vara att du gör det via curve som gör det.

Metalstorm och jnsson gillar detta.
  9. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har aldrig fått kortet spärrat. Däremot nekas fler köp på Amazon om jag gör mer än 5-6 köp på en månad. Det är enda begränsningen jag har råkat ut för. Jag har upplevt Preem Mastercard som väldigt pålitligt. Jag hade det som huvudkort i flera år.

Att du får så mycket problem verkar knepigt tycker jag.

Förresten har frugan också Preem Mastercard och det har inte krånglat för henne vad jag hört.

bernard gillar detta.
  10. zappe

zappe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Har också märkt en del problem med Preem.
    Ikano menar att det tog för långt tid, men Curve hävdar att Preem nekat.

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 046

MINA ENHETER

Är något av köpen på mer än 10 000 kr?