Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    2020 menar du?
    De "glömde" å andra sidan att nämna en del saker. T.ex. att aktiehandeln inte migrerades.
     
    bernard gillar detta.
  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 246
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  3. T1258

    T1258 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Har nu ett tag funderat på att skaffa ett Revolut kort då det kort jag har idag inte är så bra.

    Tänkte då skaffa ett gratis kort till en början för att sedan i framtiden kanske uppgradera till någon av dom betalalternativen som Revolut har.

    Men det finns några saker som jag undrar över innan jag då eventuellt skaffar ett Revolut kort.

    • Jag funderar på att skaffa ett Virtuellt kort istället för ett fysiskt då jag enligt Revolut måste betala frakt för att kunna skaffa ett fysiskt gratis kort, medans med det Virtuella kortet som också är gratis behöver jag inte betala någon frakt då kortet direkt går att använda genom att det dyker upp i mobilen. Går det virtuella kortet då att använda på alla butiker, restauranger osv precis som med ett vanligt fysiskt kort genom att jag använder mig av Google Pay? Om jag skulle välja ett fysiskt kort vilket jag då inte kommer att göra kanske i framtiden kommer kortet i brevlådan som med alla andra kort eller måste det då hämtas ut på posten med tanke på att jag måste betala frakt, vilket man inte gör med vanlig post i brevlådan och hur mycket kostar då frakten?
    • Är det någon gräns på hur mycket pengar man får föra över per dag, månad vecka eller liknande till kortet eller kan man föra över hur mycket pengar man vill utan att det finns någon gräns, hittar ingenting om detta på Revoluts hemsida?
    • Är det någon gräns på hur mycket man får handla med kortet eller kan man handla hur mycket man vill utan någon gräns, hittar ingenting heller om detta på Revoluts hemsida?
    • Kan man handla i andra valutor utan någon gräns, hittar ingenting heller om detta på Revoluts hemsida bara om man ska växla till en annan valuta?
    • Om jag ska lämna tillbaka det jag har köpt får jag då pengarna tillbaka rätt in på Revolut kortet eller hur sker det, på vanliga kort får man pengarna tillbaka på sitt vanliga bankkonto?

    Planen är att jag förhoppningsvis någon gång det här året innan det är slut har skaffat ett Revolut Kort och det är därav jag ställer dessa frågor.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, du kan använda det så överallt där det går att "blippa".
     
    bernard gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Pengarna går tillbaka in på ditt Revolutkonto.
     
    Droid113 gillar detta.
  7. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 246
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Valutaväxlingen har du 10000/30 (31) dagar utan några avgifter om du växlar mer än det så är det 0.5% avgift. Du kan ta ut 2000:- i en automat utan kostnad. Du hittar denna info i Revolut appen när du skapat ett konto. Den dagen i månaden som du skapar konto är den dag i månaden som den nollställer växlingsgränsen samt för uttag i bankomater
    Det går tillbaka till ditt Revolut konto. Samma som med ett vanligt kort
     
    Droid113 gillar detta.
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    En påminnelse också: Tänk på att det inte är en svensk bank. Dvs får du problem som att de spärrar ditt konto så kan det ta lång tid att reda ut. Så jag skulle nog inte rekommendera att ha det som enda kort.
     
    Droid113 gillar detta.
  10. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Har de skrivit något om vad "personalized Metal" innebär och när det kan tänkas lanseras? Tänker om det är som Lunars kort med lasergravering eller något annat roligt?
     
  11. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Dom flesta av dina frågor är redan besvarade av andra så jag tänkte bara dela med mig av några tips:
    • Ha ett backup kort om du tänkt köra med Revolut som ditt enda kort för det är utgivet i UK och det finns (väldigt få) butiker där köpen inte går igenom, surt om man inte kan gå därifrån utan att betala.
      Har dock bara hänt mig 2-3ggr på 2+ år och jag använder kortet dagligen så risken är väldigt liten.
    • Undvik att lägga in större belopp för det finns många trådar på Reddit där konton stängts ner utan förvarning och sedan har dom behövt bevisa varifrån pengar kommit från osv, dock är det väldigt oklart vad dom här personerna gjort så man får ta det med en nypa salt.
      Jag lägger t ex aldrig in mer än 5000kr åt gången, skulle jag behöva göra ett större köp som t ex resa eller dyr pryl kommer jag troligtvis använda mitt vanliga bankkort för att undvika strul om det blir reklamation eller försäkringsärenden.
      Revolut har också försäkringar men eftersom det är ett företag som endast gå att nå via chat/mail (kanske via telefon också inte kollat) så känns det inte jätte säkert att betala en resa eller dyr pryl för >20k om det blir problem.
    • Dom har ett antal olika gränser och avgifter som man bör ha koll på, dom varierar beroende på vilket kort man har och hur mycket kortet använts.
      Dom tar t ex en avgift för valutaväxling under helger vilket man lätt kan glömma (tror det är 0,5%).

    • Du kan aktivera "auto top-up" så att det alltid överförs pengar till Revolut när kontot nått en viss minimigräns, t ex om du har mindre än 500kr kvar. Tog mig ett tag att hitta den här för
      funktionen är lite dold och verkar bara dyka upp när man gjort ett antal överföringar (oklart hur många) och verkar inte stödjas av alla typer av kort. Mitt handelsbanken kredit fungerade t ex inte trots flera överföringar men debit kortet funkade.

      För att hitta funktionen; Gå till "Accounts"-fliken, tryck på "Add money".
      Nu ska du se det kort du lagt till innan där pengarna dras från, tryck på ( i ) och därefter ska auto top-up alternativet visas där, done!

    Jag själv använder kortet dagligen och är supernöjd. Valde att uppgradera till Premium dels för att få "disposable virtual cards" (jävligt overkill egentligen för det priset) men även för att supporta Revolut.
    Har även vissa återkommande betalningar som är i olika valutor och då är Revolut perfekt. Du växlar pengar i appen och sedan dras rätt valuta när det är dags att betala, lysande!

    Gillar också funktionen där dom automatiskt kategoriserar abonnemang (Netflix, Spotify etc) och visar dom i en egen flik så man enkelt kan följa vad man har och hur mycket man betalar.
    Nyligen lanserade dom även "Pockets" som gör ungefär samma sak men nu kan man reservera pengar varje månad så det alltid finns pengar till hands, också lysande!

    Dom släpper nya grejer hela tiden så det är nästa svårt att hänga med ibland, men det är bara en bonus!
     
    Droid113 gillar detta.
  12. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    312

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag försöker överföra 2000 kr till mitt Revolutkonto med Apple Pay (via Swedbankkopplat debitkort), men blir nekad. Är det någon begränsning på det? Jag har för nästan exakt ett år sen överfört 2000 kr via Apple Pay och det har fungerat bra.

    Har testat med mindre belopp, går heller inte. Jag blir nekad.

    Uppd. 16:37 Swedbank säger att det nekades på grund av Revoluts tjänst inte var tillräckligt säkert. o_O
    Jag lyckades till slut överföra 10 000 kr, men när jag ville överföra mer (500 kr, 1000 kr, 2000 kr) så gick det inte längre.
     
    Last edited: 20 jan 2021
    Droid113 gillar detta.
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Fick precis en notis där revolut undrar varför jag inte använder mitt kort längre. Svarade kort och gott att jag använder kortet för köp utomlands vilket jag inte gjort på länge.

    Fler som fått samma?
    Screenshot_20210121-161801_Revolut.jpg
     
    Droid113 gillar detta.
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Revolut kör en kampanj för värvning, man får 225:- för varje vänn man värvar. Men i notiser står det sen 175:-, men det verkar bara vara vi som värvar som tjänar på detta. De värvade verkar inte få något överhuvudtaget.
     
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Samma för mig.
    Men det verkar bara gå att värva folk som man redan har i sina kontakter?
     
    bernard gillar detta.
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nej det går fint om du väljer att öppna länken i t.ex din webläsare. Jag har valt att inte dela några kontakter med Revolut. Om du tittar på min signatur så har jag två länkar för revolut, en vanlig och en för kampanjen.
     
    bernard gillar detta.
  17. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49
    Inte ens gratis frakt verkar de få (som tidigare), lite snålt.
     
    bernard gillar detta.
  18. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Investerare har säkert börjat ställa hårdare krav mot ledningen att dom ska börja visa gröna siffror skulle jag tro.

    Är nog inte gratis att ge ut å frakta kort över hela världen så nu sparar dom in lite och kanske tjänar en slant för dom som beställer korten.
     
  19. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Jag tror också att om man får betala en kostnad för att få hem kortet så är chansen större att man faktiskt använder det. Tror många av dessa fintechbolag som ger ut gratis kort har skickat ut mängder av kort som aldrig används..
     
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Precis så, problemet för den här typen av företag är att folk beställer. Speciellt om det är gratis. Sedan använder dom tjänsten lite, kanske, och så blir kortet liggande utan att bli använt. Kanske därför det inte går att få fri frakt för värvade användare.

    Curve t.ex. har ganska få aktiva användare i förhållande till hur många som faktiskt beställt kortet.

    Kostnaden för att trycka och posta ett kort är ju inte så många kronor i förhållande till 225 kr.