Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

1. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, jag håller koll på eursek ivf, och kan inte klaga på Revolut.
    De verkar hålla rimliga kurser och små spreads, man kan inte räkna med att de ska sköta sådant helt gratis.

2. mbarneskar

mbarneskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Gjorde samma tabbe förra veckan i Cypern. 54kr x 3 gånger Såg det när jag kom hem...

Sale gillar detta.
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Fast de har en poäng i att "verkliga växelkursen" inte är ett bra ordval. Det går nog att dra analogin med huspris: det enda verkliga priset är det som faktiskt betalas, vad som står i annonser eller någon värderar till är något annat.

4. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Fyfan va nice det är med Revolut. Körde det i 3 veckor under semestern i Turkiet och det funkade felfritt överallt.
    Inga problem att ta ut pengar utan avgift på vissa bankomater också vilket är riktigt härligt!

Matqva, ganmo, Sale och 1 annan gillar detta.
  5. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Ja Revolut är en av få tjänster jag på riktigt skulle bli ledsen över om den försvann eller om förustättningarna ändrades markant.

Gör alla inköp via Revolut, och sätter över 2000 åt gången. Det ger en bättre koll på ekonomin och skapar en liten uppförsbacke och får en att tänka till varje gång man behöver sätta in pengar (vad tusan, gjorde jag inte det nyss, vad har jag köpt egentligen.. osv) och gör att man tänker en gång extra på större inköp.

Perfekt att sätta upp olika budgets att följa med, klockrent när man är ensamstående med begränsad ekonomi och behöver hålla lite koll. Körde Firefly III för det innan, men blev lite för komplext.
    Plus att man kan runda av köp och få in det automatiskt i ett vault som kan gå till glasspengar till sommaren.

Till nätköp är tillfälliga kort klockrent, även om många ställen verkar ha börjat blockera dessa.

Köper också en hel del i EUR eller USD och då är växlingskurserna tacksamma.

Och jag kan ha kort till barnen med auto-överföring av veckopeng, och man kan ha lite gamification i sysslor de vill göra för att motivera och lära ut värdet av pengar nu när allt bara är siffror i en app. Men framförallt slipper jag tvingas skriva på avtal med banken med mitt ex för att ge dom konton, något jag absolut inte vill.

Hade det funnits en bra cashback utan att månadsavgiften äter upp det så hade det varit trevligt dock :)

Ender och Sale gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Revolut vill att man ska ändra sin 4 siffrors kod in i appen till 6 siffror. Är inte krav att ändra om man inte vill men jag fick upp om det när jag loggade in på ny telefon idag

Sale gillar detta.
  7. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Vet inte om krav, jag fick det också för några dagar sedan men hoppade över det och använde 4 siffror pinkod som vanligt, får se om det dyker upp igen men jag har för mig att detta har dykt upp flera gånger tidigare...

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte fått det innan idag.

Sale gillar detta.
  9. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Både jag och min tjej har varit med om det flera gånger, sist det hände förra veckan trodde jag att jag var tvungen att byta men man kunde fortsätta med sin gamla 4 siffriga pinkod igen...

10. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Intressant upplägg och kul att höra hur andra använder tjänsten, vi har liknande användning av kortet verkar dom som :)

Har försökt gå över till att endast köra Revolut tidigare men blev irriterad när kortet inte funkade i vissa mindre livsbutiker pga de klassas som ”gambling” så jag var alltid tvungen att ha ett backup kort med mig ifall att.
    Men är sugen på att köra det fullt ut för jag gillar också budgets, vaults etc som man kan använda.

En annan sak som håller mig tillbaka att gå all in för alla köp via Revolut är försäkringar via kortet, t ex köpa nån dyr pryl för 10-20k eller en resa som det sedan blir garanti eller försäkringsärende av, känns på nåt sätt lättare att ha en svensk bank till hands när det skiter sig men jag kanske har fel.

Det är även synd att cashback inom EU är så låg, 1% hade varit good enough men 0,1% känns meningslöst.

11. Heggemon

Heggemon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Jag försöker ta reda på om jag ska gå all-in på Revolut och skaffa ett abonnemang på något annat än Standard då jag reser 3-6 gånger per år och uttagsgränserna samt växlingsgränserna sällan räcker till. Har räknat ut att avgifterna jag betalat för växling med Revolut motsvarar cirka 60-70 kronor per resa och med t.ex. Revolut Metal får man Financial Times som jag kan byta ut min prenumeration på Economist mot och därmed "spara" 200 kr/mån vilket betalar hela avgiften. Föredrar dessutom FT, kostar ju nästan 400 kr/mån om man köper det själv vilket också gör så att jag inte riktigt förstår hur Revolut får det att gå ihop. MEN! Jag tittar också på Northmill som alternativ som använder sig utav Visas växlingskurs (dock gratis och obegränsat med uttag samt valutaväxling utan månadsavgift) då jag ogillar att låsa mig i ett år till prenumerationer.

Gjorde en jämförelse ifall någon annan står mellan samma kort. Dagens kurs baserat på vad Revolut anger när jag försöker växla vid tidpunkten för inlägget, övriga dagar baserat på allt jag handlat utomlands på sistone, i snitt 7-8 transaktioner per dag och har då tagit genomsnittskursen utspritt över dagen, Visa sätter ju kurs en gång per dag (om jag förstått det rätt) medan Revolut är "dynamiskt" och går efter marknaden.

Visas växlingskurs idag 10/8: 11.68 sek per eur
    Revolut just nu: 11.70 sek per eur

Visas växlingskurs 4/8: 11,693183
    Revolut 4/8 (snitt på 14 transaktioner över 10 timmar): 11,6944

Visas växlingskurs 3/8: 11,5858
    Revolut 3/8 (snitt på 6 transaktioner): 11,7472

Visas växlingskurs 2/8: 11,5477
    Revolut 2/8 (snitt på 10 transaktioner): 11,7280

Visas växlingskurs 28/7: 11,4660
    Revolut 28/7 (snitt på 5 transaktioner: 11,5997

Revolut var/är alltså 0,5-1,5% dyrare alla dessa dagar, visserligen var några enstaka av transaktionerna utspritt under dagen snäppet under Visas växlingskurs. Varför ska man då använda sig utav Revolut när en konkurrent som Northmill (och egentligen också Lunar om man kan tänka sig att betala 19kr/mån) finns? Jag tänker då på reseaspekten. Dessutom slipper man helgpåslaget som gäller oavsett vilket paket du har via Revolut.

jerry84, Metalstorm och RBdyk gillar detta.
  12. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Känns som du hittat undantagen, i somras så jämförde jag en hel del själv och då var Revolut nästan alltid billigare än Mastercard samt Visa. Samtliga erbjuder online-verktyg så enkelt att jämföra :)

Min upplevelse var att Revolut (Interbank) var billigast, följt av Mastercard och Visa generellt dyrast. Intressant var även att Mastercard/Visa höjer rejält under helgen vilket gjorde att trots Revoluts helgpåslag på 1 % så var Revolut billigare.

Här är en intressant video, dock från 2021:

View: https://www.youtube.com/watch?v=c88HzGWjJzY

RBdyk gillar detta.
  13. Heggemon

Heggemon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Intressant!

Jag reser iväg till euroland igen nästa vecka, har nu skaffat Northmill digitalt och tänkte att jag någon dag skall använda både Northmill Visa, American Express, Mastercard samt Wise. Återkommer nästa vecka!

RBdyk och Metalstorm gillar detta.
  14. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Räcker egentligen att du betalar med t.ex. Revolut för att få en summa i EUR och deras konvertering till SEK.

Sedan kan du besöka:
    Currency Converter – Exchange Rate Calculator
    Mastercard Currency Converter | Currency Exchange Rate Calculator

Där är det bara att fylla i EUR-beloppet och 0 % valutapåslag och så går det jämföra. Amex har jag inte hittat någon kalkylator för, men testade att göra ett köp i somras och då motsvarade påslaget 2,7 % (2 % är påslaget på kortet jag har).

15. Chosen

Chosen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Verkar som de redan höjt sina priser, var angav de att det gäller från 21/8?

16. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Ett litet tips till er: Jag vet inte hur länge detta knep kommer att hålla, men ville dela med mig.

Jag registrerade mig för Revolut Premium och avslutade abonnemanget inom 14 dagar, varpå jag fick tillbaka hela årsavgiften. Under dessa 14 dagar aktiverade jag dock NordVPN (ett 2-årsabonnemang) som ingår i Premium-paketet.

Jag har nu observerat att mitt NordVPN-abonnemang fortfarande är aktivt till 2025, trots att jag har avslutat mitt Revolut-abonnemang.

Om ni vill ha NordVPN gratis i två år kan detta kanske vara ett alternativ att överväga. :)

KTM gillar detta.
  17. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Gäller inte det med prenumerationer enbart för Ultra som kostar 500kr/mån?

Retail Compare Plans | Revolut SE

18. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Skaffade my Revolut Ultra för att utvärdera det under några månader. Får tillbaka kostnaden på de tilläggtjänster som ingår (Financial Times, NordVPN etc.) under dessa månader. Testade att ladda Revolut med mitt SAS MC Premium, och noterade att jag inte åkte på någon uttagsavgift på SAS MC-kortet. Mycket förvånande. Trodde att det skulle räknas som kontaktuttag. Var det bara tillfälligt eller är det flera som har noterat detta?

19. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Det räknas mot gränsen för kontantuttag, men har hittills inte gett några extra kostnader förutsatt att man betalar hela fakturan när den kommer. Sedan ger det inga poäng heller.

20. DarkGod

DarkGod Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Iphone 13

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 13
    Är ditt NordVPN abonnemang fortfarande igång?