Nja, att Google skulle vara någon slags "bov" i detta drama tycker jag nog inte.
RCS är en standard som är spikad av internationella teleorgan och som många aktörer strävar efter att gå över till på sikt. Samsung har en RCS-modell (vet inte om den är på gång eller redan aktiv), likaså har några amerikanska operatörer det (T-Mobile och någon mer). Nackdelen än så länge är att dessa system inte pratar med varandra, dvs det har byggts RCS-modeller som är proprietära (vilket såklart inte är någon bra lösning på sikt). Tanken är nog att tids nog knyta samman dessa olika system, och här har Google tagit en ledande roll och än så länge lyckats bäst enligt mitt sätt att se på saken. Om något år kanske Google erbjuder en modell, Samsung en och Apple en, och dessa tre pratar med varandra. Mobiloperatörerna skulle alltså knyta sig till en av dessa. Detta är en ren gissning; jag tror att det kommer finnas några få stora RCS-aktörer i framtiden och gissningsvis kan dessa vara just de tre stora telefontillverkarna i vår tid.
SMS kommer nog alltid finnas som en "fall-back", så länge GSM-nätet finns kvar eller åtminstone tills det inte finns några äldre telefoner kvar här i världen (vilket kommer dröja många år). SMS och RCS kompletterar varandra. RCS ersätter SMS i vissa fall men inte alltid. RCS är således en bra utveckling anser jag.
NÅGRA TILLÄGG:
Många tänker inte på det, eftersom SMS är väldigt enkelt och smidigt, men SMS är ett ganska komplicerat system. Operatörer har olika tekniska kopplingar till varandra där man utbyter data, bland annat SMS som ska tas emot eller levereras. Dessa knutpunkter är idag osäkra och föremål för hackning tämligen frekvent, sägs det. Det går inte heller helt enkelt att uppdatera och skaffa bättre säkerhet för dessa knutpunkter, eftersom det finns en GSM-standard med specifikationer som ska följas (jag har tolkat det på det sättet men kan ha fel). Vissa här kanske tänker tanken att "Google ska hantera datan" och tycker det är något väldigt dåligt, men man bör ta några fler saker i beaktande:
-RCS har antagligen en högre säkerhet i datautbytet mellan olika operatörer
-att Google och andra företag, som redan äger stora datacenter, kan sköta kopplingen mellan operatörer och datautbytet blir kostnadssparande och mer effektivt för varje operatör som ansluter sig, dvs de bör spara pengar på det sättet.
Jag vill inte att Google ska ha monopol på RCS men jag tror att det är en bra utveckling om Google och några andra storföretag kan utveckla lösningar som avlastar för operatörerna.
Hur var det nu igen, har Halebop fått RCS, har vi fått svar på det? Någon här i tråden som fått det att fungera med Halebop? Eftersom även VoLTE och Wifi-samtal för Halebop har diskuterats i dagarna kanske jag blandar ihop det lite..
Last edited: Dec 17, 2017