Diskussion: Rich Communication Service (RCS) i Sverige - nu här

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 6 dec 2017.

  1. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    113
    Ja då är det bara kvar att lägga tid på att strula med Google Jibe RCS istället, de kanske lyckas installera Signals krypteringsprotokoll till slut som ju är själva essensen med RCS betan. Även om du själv får stabilitet i din RCS så gäller det ju att alla andra också fått det.

    BTW Ingen vill väl använda FB Messenger eller WhatsApp hu-då :)
     
  2. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Alla våra meddelanden är krypterade. I alla fall i senaste betan. Det är ett litet hänglås på skicka-knappen och på varje meddelande som är krypterat. Man kan också jämföra en nyckel med mottagarens mobil (via skärmen då).

    Just nu kan jag inte ens verifiera mitt nummer igen. Vet inte om felet ligger hos Jibe/Google eller hos operatören. Försökte stänga av rcs via sidan som finns men den utskickade koden kommer aldrig till min mobil.

    Screenshot_20210808-193457.jpg

    Edit
    Om jag stänger av chattfunktioner och aktiverar det igen så står det snabbt "Maximalt antal försök uppnått, försök igen i morgon". Jaha, det var en väldigt ospecificerad tid men okej...
     
    Last edited: 8 aug 2021
  3. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    113
    Ja precis, Google försöker implementera Signals krypteringsprotokoll i sin Jibe RCS. Hoppas allt funkar till slut.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 861
    Mottagna gillanden:
    8 635
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Vilken operatör kör du med?

    Jag har samma problem med det är med Fello och då är det för att jag testar VoLTE o VoWifi .. även deras nya IT Miljö ..
     
  5. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tre.

    Får det här snabbt (innan det går över till "verifierar") om jag sätter på och stänger av chattfunktioner:
    Screenshot_20210808-205109.jpg
    Antar att jag får vänta tills "i morgon" eller något.
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 861
    Mottagna gillanden:
    8 635
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag har gjort precis vad det står, försökt med Googles hemsida, sen försökt slå på/av flera gånger, fick meddelande om "många försök" och att jag ska vänta till dagen efter. Hittills har det inte funkat.
     
  7. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det har funkat ok under veckan som varit men det har varit en del meddelanden som inte levererats. Jag började strula med att stänga av det först idag eftersom att jag hade problem med att få meddelanden levererade under natten till idag. Kanske löser sig efter helgen nu, vi får väl se..
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 861
    Mottagna gillanden:
    8 635
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    funkade också för mig ett tag tidigare men inte senaste veckan....
     
  9. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fortfarande "Försöker verifiera". Så synd att det ska sluta funka slumpmässigt. Googlar man lite om problemet så är jag jag ju långt ifrån ensam. Det är så synd för jag tycker som sagt att idén är väldigt bra. Hoppas att meddelanden från andra med detta aktiverat når mig ändå...
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 861
    Mottagna gillanden:
    8 635
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag kör med Fello, du kör med Tre o vi har samma problem, kan vara nåt skumt med Googles tjänst och inte har direkt med operatörerna att göra, jag kommer att skicka nytt mejl till Fello, du får gärna kontakta Tre så kanske de reagerar på saken och undersöka.
     
  11. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Har du haft simkortet i en annan telefon nyligen? Jag har haft samma problem när jag flyttat mitt simkort från min Samsung till iPhone.

    Innan kortet flyttades stängde jag av funktionen för chatt, när jag sedan skulle aktivera funktionen igen någon dag senare blev det som du beskriver. Verkar finnas någon begränsning i hur många gånger man kan aktivera tjänsten per dag/vecka.

    Prova stäng av funktionen, låt den sedan vara avstängd i minst 2 dagar. Kolla sen om det sedan fungerar att aktivera.
     
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 307
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Funktionen har smugit sig in ganska obemärkt i min Sony Xperia 1 också, och den verkar slås på automatiskt när båda parterna i konversationen har stöd för funktionen. I Sonyn kallas det "Chattfunktioner". Jag upptäckte detta eftersom vissa meddelanden jag fått inte dyker upp i Volvos Sensus-funktion i bilen, eftersom dessa meddelanden inte längre är regelrätta SMS-meddelanden. Vill man se alla meddelanden i bilen så får man alltså vackert stänga av denna funktion. Bilen jag har är tyvärr äldre än fem år så det är tyvärr nog ganska liten chans att det kommer en uppdatering av systemet.
     
    Last edited: 11 aug 2021
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 786
    Mottagna gillanden:
    20 128
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Märkligt. Microsofts Din telefonassistent app stödjer inte RCS, men där kommer alla meddelande till den och visas, svarar man på ett meddelande skickas det som ett sms istället för chattmeddelande
     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 307
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Fast Volvon är inget annat än en svindyr bluetooth-hörlur ifrån telefonens horisont, den visas i alla fall med en hörlursikon i telefonen, så jag tror inte att det är nåt överdrivet smart system. Till skillnad från Volvos nyare Android-baserade system så sker ingen hantering av telefonsamtal och liknande i bilen utan allt sker i telefonen, förutom att telefonboken, de allra senaste telefonsamtalen från samtalshistoriken och SMS-historiken synkas in i systemet vid anslutning samt att man kan slå in telefonnummer via knappsatsen på instrumentpanelen i bilen. Men jag kan ju ha fel, jag har bara dragit slutsatsen att det är detta som är orsaken till att meddelanden från vissa avsändare inte visas i bilen medan andras visas, och den gemensamma nämnaren jag hittar är att de meddelanden som inte visas i bilen kommer från väldigt nya telefoner, typ Samsung S21.
     
  15. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    113
    Tjänsteleverantör av RCS är Googles Jibe. Det var tidigare som Google hoppades på att teleoperatörerna skulle införa RCS-tjänster var och en. Det blev dålig fart så Google valde att köra igång tjänsten själv via sin dotterverksamhet Jibe.

    Det hela blev alltså lite som Apple driver sin iMessage-tjänst till slut. Det kanske finns några moment som operatörerna måste vara med på för att Jibe RCS skall göra fallback mot SMS/MMS när RCS inte funkar men vad vet jag.
     
  16. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Operatören kanske blockerar Googles verifierings-sms eller något av någon anledning. Beställer jag en kod för att avaktivera här https://messages.google.com/disable-chat så står det att koden har skickats men inget kommer fram.

    Jag har skapat en tråd i Tres forum så får vi se.
     
  17. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har bytt från Vimla till Tre nyligen. Hos Vimla har vi inte ens försökt att använda RCS. Det funkade ok förra veckan och började strula i helgen.
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 861
    Mottagna gillanden:
    8 635
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag får SMS:et men jag får sen felmeddelande när jag matar in koden..

    "Chat features can't be turned off for this device or phone number without assistance. Contact your operator."

    Och som sagt, jag vet nästan varför detta inte funkar då jag har blivit migrerat till Fellos nya IT-miljö samtidigt som jag testar VoLTE o VoWIFI där de har informerat mig och övriga testarna att vissa saker kommer inte att funka i början.
     
  19. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 597
    Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag får som sagt inte ens sms med koden. Försökt under helgen, igår och idag. De har en gräns på max antal försök. Sen får man vänta lite. Nu känns det dock som att det är något hos Tre som behöver fixas. Eller så ligger det hos Google. Vem vet, det verkar ju som sagt helt slumpmässigt när det funkar eller inte. Det kanske funkar bättre om operatören själv väljer att aktivera stöd för rcs. Vet inte hur det är med Tre men såg en tråd från 2020 om ämnet. Känns som sagt mer aktuellt nu när åtminstone Samsung har detta inbyggt i sin egna meddelande-app.
     
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 861
    Mottagna gillanden:
    8 635
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Kanske kan bero på att du bytt operatör eller nummer också, i mitt fall har jag bytt telefon flera gånger på sistone och när jag skriver till Fello så säger de bara att ärendet har vidarebefordrats till en tekniker som bör titta på det efter semestern.