Diskussion: Rich Communication Service (RCS) i Sverige - nu här

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 6 dec 2017.

1. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Möjligen måste SMS/RCS/MMS vara tillgänglig till alla via nationell roaming. Men exklusivitet hos operatörer existerar, 4G röstsamtal med evs kodex prioriteras inom samma operatör, även om jag har sett evs mellan Telia/Tele2 och Telia/3tre. I början kan RCS bli fri surf inom samma operatör men då blir det emot nät neutralitet.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 041

MINA ENHETER

Det är ju känt bland tekniskt kunniga, att om din telefon är uppkopplad till en VPN-tunnel, så innebär det inte att all datatrafik i telefonen kommer passera genom VPN-tunneln. VoLTE-data, MMS-data samt hotspot-trafik (dvs när en annan telefon använder din telefon som hotspot) är alltid undantagna och passerar inte genom VPN-tunneln. Men hur är det med RCS-data, passerar det i VPN eller utanför?

Min VPN-tunnel låser sig ibland och måste startas om. Den blockerar då datatrafik tills den startas om, efter vilket notiser börjar trilla in. Jag har vid såna tillfällen aldrig varit med om att RCS-meddelanden fördröjs tills tunneln är aktiv igen. Det skulle nog indikera att RCS passerar UTANFÖR tunneln.

Jag tror ni pratade förbi varandra, du och Boris92.

Boris92 förespråkade väl att RCS-meddelanden inte ska räknas till datapotten, utan ingå kostnadsfritt. Dvs att RCS-data ska kunna skickas alltid, utan att t.ex. innebära kostnad för roaming.
    Det var alltså inte ett sätt av Boris92 att förespråka att ALL data ska vara fri, utan gällde just RCS-data, som jag tolkade det.

Åsikten att RCS borde föranleda ett undantag från principen om nätneutralitet kan jag instämma i. VoLTE och MMS är ju båda en form av datatrafik, där operatörerna tillåts särbehandla denna data genom att inte debitera för den. Att särbehandla även RCS kan jag tycka vore påkallat.

BrorSnor och stelex gillar detta.
  3. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    RCS använder IMS så det ska gå utanför potten precis som VoLTE gör.

4. N6290

Mottagna gillanden:
    2 041

MINA ENHETER

Att RCS hör till IMS-sfären köper jag. Men att RCS-data inte skulle debiteras låter väldigt märkligt. T.ex. Googles implementering av RCS har ju varit helt operatörsoberoende de senaste åren. Går det verkligen att smyga ut data på det sättet (IMS-vägen) om operatören inte är inblandad? Då skulle man ju kunna skicka vilken data som helst "IMS-vägen" och undvika att få den debiterad?

VoLTE och MMS är ju specialfall som inte debiteras för datan specifikt, utan debiteras per samtal eller per meddelande istället. Men vad gäller RCS så saknar ju operatören mig veterligen möjlighet att ta ta betalt "per meddelande" istället, operatören vet väl inte ens hur många RCS-meddelanden jag skickar?

5. Boris92

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Exakt, hoppas Apple krav leder till att Jibe slängs och att vi kan använda RCS UP utan Google DRM. Enligt spec kan man skicka 100MB kompromerad okrypterade filer.

Ja, om vi ska vara tydliga, allt som använder IMS som RCS, VoLTE, legacy MMS/SMS, VoNR ska vara fri men utan att bryta nät neutralitet.VoLTE samtal kan nå en storlek på 128kbps enligt spec, samma med MMS. Så teknisk sätt har alla med 4G gratis 90-tals ADSL.

6. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    RCS meddelande via Googles Jibe lösning kan gå olika vägar, antingen går det via din operatörs RCS lösning till Jibe Hub eller så går det via Jibe Cloud (internet)
    Se nedan länk:
    How RCS works  |  Jibe

7. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Både ja och nej. I fallet med RCS via Google så debiteras trafiken som vanlig surf om inte operatören implementerat RCS på sin sida.

I övrigt går det faktiskt att smyga ut trafik gratis, Google gör dock inte det. När jag var fattig student skrev jag ett program som gjorde det och använde det som gratis bredband hemma via ett oaktiverat kontantkort. Det fungerar än idag hos alla svenska operatörer (jag har dock slutat använda det sedan många år tillbaka).

matssoderstrom gillar detta.
  8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 041

MINA ENHETER

Det där låter ju väldigt intressant. Extra konstigt att det gick via ett oaktiverat kontantkort.
    Berätta gärna lite mer, hur var metoden uppbyggd rent tekniskt? Här eller över PM, ifall du inte vill skriva publikt. Jag har ingen avsikt att utnyttja denna svaghet men låter ju märkligt att ett sånt hål inte har täppts till. Undrar hur många som utnyttjar den möjligheten, och ifall operatörerna är medvetna.

Om jag förstår rätt, ifall jag inte har någon datamängd kvar på mitt abonnemang, eller om t.ex. ett kontaktkort inte har någon aktiv surf, då kommer RCS ändå gå att skicka över mobildata, förutsatt att operatören implementerat RCS-stöd?
    I någon tråd har jag skrivit nyligen att alla stora operatörer har RCS-stöd i Sverige förutom Telenor, enligt en tidningsartikel från november förra året. Då antar jag att det bör funka för Telia, Tre och Tele2, att skicka RCS utan datapott?
    Undrar hur det blir vid roaming, jag antar att det är operatören man roamar hos som avgör hur RCS ska skickas? Dvs inte hemmaoperatören?

Går det förresten att se någonstans hur RCS-meddelanden skickas från min enhet, ifall det sker via operatören eller Googles lösning? Typ i någon systemmeny eller loggfil från Google Messages-appen kanske?

9. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Går nog inte se för gemene man skulle jag tippa.
    Du kan se om det går via internet om du kan dumpa ip paketen från modemet.
    För att se om det går via ims så måste du ha tillgång till nätmeddelandena

10. Stefan

Stefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Kan bara inflika att min datapott tog slut, skickade ett meddelande via Google Messages (som RCS) och det verkade ej levereras. Kunde trycka på det och ändra att skicka som SMS så gick det iväg.

Jag har Comviq om det påverkar, men detta är ju en klar nackdel att inte kunna skicka ett "text-meddelande" och det kan byta över till SMS automatiskt när den känner att data inte existerar.

stelex och Buzz gillar detta.
  11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 262
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan ställa in att den automatiskt ska skicka SMS om RCS inte är tillgängligt. Finns i inställningarna för RCS. Den är avstängd som standard

12. Boris92

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Coolt, men alla gamla 3G abonnemang hade en kb/s surf när man fick noll surf.
    Problemet är att det kan bryta nät neutralitet, som fri socialmedia/streaming surf. Men ju med lagen valde operatörerna istället att storsatsa på fri surf på alla abonnemang. Möjligen krävs det nationell roaming avtal för RCS ska bli "fri"
    För nu är det en svart låda, hoppet är att Apple tvingar de-Googled RCS UP. Just nu är Android Google Jibe, Apple är GSMA RCS UP

13. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Jibe är googles lösning på RCS och fungerar på alla operatörer.
    Jibe består av Jibe cloud som används när operatören inte har eget RCS och Jibe Hub som operatörerna kan ansluta sitt RCS nät.
    Det är inte säkert att Apple kommer tvinga på operatörerna att köra sin egen RCS utan de kan ansluta sig till Jibe elller skapa nåt liknande properiärt som är kompatibelt med RCS och Jibe.

Det bästa är dock att operatörerna kör sin egen RCS för att kunna säkerställa nätneutralitet.

14. Boris92

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Halv sant, Jibe är en lösning som funkar utan operatörer och är beroende av Google Play Store/Service. Det är som IM appar med DRM. Så på Android är det ännu begränsat.

15. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    inte riktigt enligt nedan länk som beskriver Jibe
    How RCS works  |  Jibe

16. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Kan inte riktigt ge några tekniska detaljer eftersom jag jobbar i branchen, skulle se dåligt ut om jag går ut med säkerhetsbrister hos våra kunder. Detta är dock inte ett problem enbart i Sverige, har sett samma problem hos en stor del av de utländska operatörer jag testat det på.

I grund och botten handlar problemet om hur corenätet är konfigurerat, så egentligen är det inget riktigt säkerhetshål utan det är mer ett konfigurationsproblem. Jag vet inte säkert men förutsätter att operatörerna känner till detta, tror bara inte de bryr sig eftersom det nog skulle kosta mer att fixa än att låta typ 3 studenter i varje land surfa gratis.

När jag sökte jobb på Ericsson tog jag med mig en 3G-sticka med ett oaktiverat kontantkort på jobbintervjun och demonstrerade/förklarade svagheten. Det var så jag kom in.

En annan metod för att ta sig runt brandväggen i mobilnäten är att tunnla över DNS. Det fungerar mig veterligen hos samtliga operatörer än idag. Det finns en öppen mjukvara som heter iodine som går att använda för syftet. Hastigheterna blir dock riktigt sega, räkna med max 10 Kbps. Eftersom t.ex. Slashdot och Hackaday redan publicerat artiklar om detta så ser jag inget problem i att jag skriver det här, det är ett allmänt känt sätt att ta sig runt brandväggar. Min metod fungerar dock annorlunda och ger full hastighet.

Last edited: 6 aug 2024
  17. Boris92

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Ja, för operatörer är det lätt, men inte för slutanvändaren. Problemet är Google ide att inte tillåta rootade eller icke-Google spyware telefoner från att använda RCS. RCS är source available, restriktiv mjukvara. Sen tillåter intr Google federativ RCS, du måste ha deras version.

18. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Jag kör RCS via Googles message på flertalet rootade telefoner i jobbet.

Vi kör även RCS via Samsungs message app I andra länder, där vill jag dock inte säga om Jibe används eller ej.

19. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 801
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nätneutralitet spelar väldigt stor roll här.

Du behöver nämligen ingen internet återkomst för skicka SMS, däremot behöver du internet när du skickar RCS.

RCS går nämligen inte via en SMSC.

20. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    När RCS är implementerat som 3gpp standarden så går meddelandena via IMS,
    Denna trafik går ej via internet.

Googles Jibe lösning för universell RCS kan både gå via internet och IMS.