Diskussion: Rich Communication Service (RCS) i Sverige - nu här

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 6 dec 2017.

1. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    971
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Du menar att du har Google app suite installerad i telefonen som G-Apps. Förr kunde man köra RCS självständigt från Google, nu går det inte då Play Integrity är ett måste för att få chatten att funka. Det google har är inte Universal Profile, utan deras egna proprietära version. Det är möjligt att köra UP, t.ex. Apple men Google måste vara jobbiga.

För att få RCS att funka på alla telefoner, behövs Google Play Store och Play Services vilket gör det restriktiv, standard AOSP kan inte köra RCS. Möjligen blir man tvungen att köra en Beeper liknande lösning där man har en enkel telefon/VM för Google försök till iMessage. Google "RCS" är inte RCS, och om tekniken ska ersätta analog SMS måste den vara mer fri.

Bifogade filer:

2. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Nej, var skrev jag det där?

Ja, Vi kör Google Message app, med google play services installerat?
    play services är oftast ett måste för att vissa tjänster ska fungera i android?

Google RCS lösning (Jibe) är ju ungefär som Apples Imessage, det kräver vissa förutsättningar att det ska fungera.
    Det är bra att Apple satsar på RCS men jag tippar på att det inte kommer bli nån större aktivitet från operatörernas håll för att dra igång RCS enligt 3gpp standarden.
    Det kommer säkert bli nån Apple variant på Googles lösning alternativt att de hakar på Jibe cloud.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 260
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, Apple har sagt att de inte kommer starta en egen RCS, utan kommer köra på standarden som GSM Association har

4. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Ok, har inte läst in mig på det direkt, Apple brukar ju älska att köra sina egna lösningar.
    Tippar då på att operatörerna sätter igång sitt RCS och troligen hakar operatörerna på Jibe cloud via hub.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 260
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Iphones kommer få stöd för RCS nästa år "I ett kort uttalande till 9to5Mac berättar Apple att RCS Universal Profile – standarden som publicerats av GSM Association – kommer implementeras."

6. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Då är det bara frågan hur snabba operatörerna kommer vara då att sätta igång.
    Vad jag förstått är det inga direkt investeringar förutom licensavgifter då.

7. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 799
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Googles Jibe är i mesta dels byggd på OTT kanaler, därför hade Telia sådan problem integrerar det hela. Då Google RCS med Jibe har fler funktioner och lösningar som inte är inkluderad i RCS standarden.

En av funktionerna i google RCS som inte är en del av RCS standarden är E2EE

Last edited: 8 aug 2024
  8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 036

MINA ENHETER

Jag passar på att ställa en fråga här. Jag har märkt att min app för smsbackup, "Smsbackup+", har problem att säkerhetskopiera RCS-meddelanden samt MMS-meddelanden korrekt i vissa fall (SMS funkar korrekt dock). Appen verkar inte förstå vilket telefonnummer som är mitt och vilket som är motpartens telefonnummer, vilket leder till problem för meddelanden jag själv skickat. Varje RCS/MMS-meddelande som jag själv skickat till någon, som sen laddas upp till Gmail via Smsbackup+, har egenheten att det står att det är skickat till mig själv, dvs i Gmail syns inte motpartens namn eller nummer, bara mitt eget nummer. Lite som att den blandar ihop "to"- och "from"-fälten.
    Det fanns under en period en bra workaround till detta. I Google Messages-appens inställningar finns ett fält för att fylla i sitt eget telefonnummer, lite oklart vad exakt detta fält ska göra. Om jag lämnade det fältet tomt så funkade backup av RCS/MMS ordentligt, då blev det rätt. Nu tvingar appen detta fält att vara ifyllt med något nummer, det kan inte lämnas tomt, vilket då innebär att meddelandena får felaktig motpart återigen. Till och med är det så att om jag hittar på ett random nummer i det fältet i Google Messages, säg "335555", så kommer smsbackupen visa att motparten för såna meddelanden som drabbas av problemet är just "335555". Tömmer jag fältet så "defaultas" det till mitt korrekta telefonnummer.

Någon som vet en lösning på detta?
    Alternativt, någon som vet en app som kan ladda upp SMS/MMS/RCS till Gmail, utan att det blir problem på detta sätt, en app som fixar allt utan problem?

9. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Mobil.se har frågat operatörerna om RCS för IOS 18, kort sammanfattning:
    Telia: Inga besked men de ser ständigt över sin porfölj av tjänster.
    Tele2: Jobbar med Apple på ett projekt för att det ska fungera.
    Telenor: De kommer lansera men har ännu inte tagit beslut på när.
    3: Ser positivt på det men inget konkret när det kan dykas upp / eller jobbas på.

RCS i Iphone: Här är beskedet från Sveriges operatörer

droidsmurf och bernard gillar detta.