Diskussion: Rich Communication Service (RCS) i Sverige - nu här

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 6 dec 2017.

  1. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    RCS är super-bra för (oss) äldre som inte orkar ha igång x antal meddelandetjänster parallellt, eller byta från ena året till det andra.
    Men snart är dom/vi döda och då är det här kanske en no brainer..?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du lägga upp meddelandet i sin helhet?

    RCS har inte kommit så långt ännu, så det är ingen brådska med att byta direkt.

    Jag hoppas att vi inte går bort allt för snart : )
     
    johanruda gillar detta.
  3. Linus K

    Linus K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Xcover 4s
    Platta:
    Lenovo TAB4 8 Plus
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S6 Lite
    Övrigt:
    Google Chromecast Ultra
    Nest Mini
    Nest Hub
    Jag har också Halebop och har samma problem. Jag har aktiverat "chattfunktioner" i Android Messages på min Pixel 1st Gen men får aldrig upp möjligheten att skicka ett chattmeddelande till någon av mina kontaker; det bli alltid sms istället. Min sambo har också Halebop och har aktiverat chattfunktioner på sin XZ2 Compact och för henne funkar det.
    Det märkliga är att när hon skriver till mig så får hon upp att skicka det som chattmeddelande men när jag skriver till henne så blir det alltid sms. o_O

    Jag har testat att starta om min lur, rensa cachen för Messages-appen samt stängt av och slagit på chattfunktioner igen men inget att gett någon skillnad. :ehm:
     
  4. Linus K

    Linus K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Xcover 4s
    Platta:
    Lenovo TAB4 8 Plus
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S6 Lite
    Övrigt:
    Google Chromecast Ultra
    Nest Mini
    Nest Hub
    Testade just att flytta över mitt simkort till min reservtelefon (Xperia X Compact) och sedan plattan (Lenovo Tab4 8 Plus LTE) och där får jag upp möjligheten att skicka chattmeddelade efter att ha aktiverat funktionen.
    Problemet verkar alltså ligga i min Pixel. Jag kan ju pröva att rensa all data för Messages-appen men det är ju lite tråkigt att tappa all meddelandehistorik... Gör jag en återställning av hela mobilen så får man ju iofs möjlighet att återställa en backup. Men det känns som mycket jobb att återställa hela mobil i hopp om att det ska börja fungera.

    Kan förövrigt nämna att jag under mina tester konstaterat att RCS inte är aktiverat på Halebops kontantkort. När jag flyttade över mitt simkort med abonnemang så fick jag, som sagt, upp möjligheten att aktivera chattfunktioner i de andra enheterna. Men med de kontantkort-simkorten som sitter i enheterna vanligtvis så lyckas den aldrig aktivera funktionerna även om alternativet dyker upp bland inställningarna (står bara "Ursäkta drölsmålet... Messages meddelar när det här steget är slutfört").
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Du kan rensa appdata för "Android Messages" utan problem. Dina SMS är sparade i en egen container, den heter "SMS Storage" eller något liknande. Dina SMS försvinner alltså inte om du rensar appdata för sms-appen. Det är av just denna anledning du kan använda vilken sms-app som helst och samtidigt se alla sms i den appen, oavsett när du bytte till den appen, eftersom SMS:en är sparade i ett eget utrymme i telefonminnet och inte i själva appen.

    Om ingen av oss har fått igång Chatt-funktionen hittills, som du säger, så skulle mina slutsatser i en viss fråga kunna vara felaktiga....
    Jag har utgått från att alla meddelanden, oavsett om de skickas som SMS eller RCS ("Chat"), sparas lokalt i telefonen i det utrymme jag nämnt ovan. Det innebär i så fall att en app som t.ex. Smsbackup+, som jag använder, kan göra en kopia av dem till Gmail. Men är det så, även för RCS-meddelanden? Eller sparas de på något annat sätt? Kan ju själv inte kolla det på min Pixel tydligen.
     
    Linus K och jnsson gillar detta.
  6. Linus K

    Linus K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Xcover 4s
    Platta:
    Lenovo TAB4 8 Plus
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S6 Lite
    Övrigt:
    Google Chromecast Ultra
    Nest Mini
    Nest Hub
    Tack för den informationen! Jag rensade appdata och avinstallerade alla uppdateringar. Sedan installerade jag uppdateringarna igen och nu fungerar RCS (samt att alla gamla sms låg kvar), sa tack för det. :)

    Dock har jag upptäckt att det inte verkar gå att skicka RCS-meddelanden via mobilnätet/4G för mig. Jag får bara upp möjligheten att skicka "chattmeddelande" när mobilen är ansluten till wifi.
     
    bernard gillar detta.
  7. dimmanramone

    dimmanramone Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig lyckats få igång RCS/SMS+ med Telia. Har provat med en Pixel 2 och en Pixel 3 XL. Kommer inte vidare än andra steget. "Messages will let you know when this step is complete".

    Någon med Pixel telefon som har lyckats få den igång hos Telia?
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus

    Jag tror det hänger ihop med att Pixel telefonerna säljs inte i Sverige och därmed inte supportas.

    Jag har Telia och Xperia XZ2, allt fungerar fint dock båda sidorna, alltså sändaren och mottagaren måste ha tekniken för att funka fint!
     
  9. dimmanramone

    dimmanramone Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skumt att de tillåter inte alla telefoner som har appen installerat. Kanske man ska hör av sig till Telia och kolla med de om de kan fixa det.
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är aldrig fel att fråga
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Även om jag inte vet anledningen till problemet, så tror jag inte att det handlar om att Pixel inte säljs i Sverige. Dels är funktionen knuten till Android Messages och har ingenting med Pixel att göra. Dels har jag inte stött på några begränsningar av Pixel-telefoner som följer av att telefonen inte är släppt här - telefonen funkar fint ändå.

    En annan sak är ju att vissa funktioner är "US Only" och därför inte funkar på Pixel-telefoner i Sverige, såsom det nya call screening (en robotröst svarar på samtalet och låter dig veta vem som ringer, så att du slipper svara om det är spam/försäljare osv). RCS är dock inte "US Only" utan finns i Sverige som bekant.
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    RCS är knuten till teknik som måste implementeras i båda nät och telefoner. Ofta måste tillverkarna testa med operatörerna för att allt skall fungera. Därför säger jag och är säker på vad jag skriver nu att Pixel stöds inte för att den är inte anpassad till Nordiska operatörer, det är precis som VoLTE och Vo-Wifi.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos Telia står det följande för SMS+ "Om du vill använda förbättrade meddelanden på andra telefoner så måste de ha Android 4.4 eller nyare och då laddar du ner appen på Google Play och installerar den på din telefon." Källa: SMS+ - Telia.se så vad jag förstår ska det fungera på fler än de som de anger som har SMS+ som standard
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Men det är fortfarande inte alla telefoner som funkar med SMS+. Det är inte bara appen som gör att det fungerar, det är Android Application Framework som måste se till att det funkar och det är just vad operatörerna testar för att sen godkänna eller inte denna funktionen. Troligen har Pixel inte blivit godkänd hos operatörerna för RCS/SMS+ eller vad det nu varje operatör eller tillverkare kallar det för.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Står inget om det på Telia.se att det bara är telefonen som Telia godkänt som får använda det, men ok, om du sitter på någon mer info så...
     
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du kan alltid prova med icke godkända telefoner och se. Har du en Pixel lur, ladda ner Google Messenger om den inte redan installerad och aktivera SMS+ för att själv se. Jag har aldrig lyckats få det igång förutom i Sony telefoner och båda har Telia abonnemang.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har inget Telia abonnemang, eller Pixel för den delen. Hos min operatör har RCS inte kommit än
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag hoppas verkligen att RCS lanseras till samtliga operatörer och öppnas upp för alla telefoner. Det har tagit för lång tid att komma igång men jag vet också att i andra länder är läget samma dock har de kommit längst med att lansera det för sina abonnenter.
     
    bernard gillar detta.
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Reagerade lite över saker i tråden. Många kallar RCS för SMS 2.0. Borde det inte snarare vara 3.0 kanske t o m 4.0? Om jag inte minns fel har SMS 1.0 redan uppgraderats till EMS (vilket då kallades för SMS 2.0). EMS för Enhanced Messaging Service. En standard utvecklat utav Ericsson då det begav sig då Konkurrerande NMS (Nokia Smart Messaging deras EMS variant) bara funkade gentemot NOKIA lurar. KOm med Nokia 3310. Ericsson såg att de förlorade gentemot NOKIAS funktion men såg en möjlighet för en standard utan att SMS i sig behövde förändras i grunden. Ett system som funkar för alla. EMS kom första gången, om jag inte minns fel, i Ericsson T20e (e som då står för EMS funktion då de hade en T20s sedan tidigare). EMS innebar att man kunde skicka enklare koder, som omvandlades i respektive mobil till en Smiley eller någon annan ikon som är likvärdig med just den koden. Fortfarande SMS alltså, men lite mer utvecklat.

    MMS var vad jag förstår SMS 3.0 då man nu kunde skicka filmklipp, foton och ljud och andra trevliga saker. Det tråkiga var att NOKIAS (som utvecklade MMS) envisade med att det skulle vara en bild/Filmklipp, med ljud och lite text Så andra tillverkare som hade mer utvecklade MMS funktioner där man kunde göra bildspel och andra trevliga saker, i stort sett fått försämra sina varianter.

    Så RCS borde vara SMS 4.0, eller? ELler skall man räkna MMS som en funktion som inte har med SMS att göra, vilket då gör RCS till SMS 3.0?
     
    Last edited: 13 jul 2019
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fler som kan aktivera RCS i Sverige idag? Fick två tips idag, men de angav inte vad de hade för operatör, så jag vet inte om det gäller en särskild operatör eller om det gäller Googles RCS :)