Riktigt dålig kamera i sämre ljusförhållanden

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Najze, 1 jan 2023.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    5x i detta fallet syftar på vilken kamera som använts. Jag ska se om jag kan hitta digital förstoringsgrad i EXIF så jag kan fixa till det där.

    Vad det gäller bilden så har vi nog lite olika definitioner på ”skarpa bilder”.

    Men det är ingen kritik mot Pixeln. Ingen mobilkamera kan ta skarpa och detaljrika bilder med 10x förstoring i dåligt ljus handhållet. Inte ens Pixeln.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det är inget install and Go koncept. Man måste skapa en mapp i filerna och ladda ner en XML fil för den bästa konfiguration. Om det var 5 fps så skulle inte appen finnas.

    Här är telegram gruppen för din telefon:

    Galaxy S22/+/Ultra - Google Camera
     
    Last edited: 2 jan 2023
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 453
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Bilden är fullt användbar så länge man inte ska förstora. Ingen annan telefon jag ägt har kunnat ge något användbart resultat alls i det läget. Nyaste iPhones klarar säkert liknande, men som sagt har jag inte gillat prisläget och därför inte provat tillräckligt länge i svåra situationer.

    Här är en annan i ännu sämre ljus, fast troligen mer runt 3,5-5 i zoom, minns inte. Är croppad av mig lite, som jag minns det, inget annat rört:

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.04s, f/1.78, ISO 3151, 6.16MP)

    Ingen "perfekt" bild heller, men fullt användbar och väldigt bra utifrån förutsättningarna, ett fåtal trådfrilampor nerdimmade till 10%.

    Här har ju GCAM tagit sig friheter och vitbalansen ser ut som i dagsljus trots att det är trådfrilampor i det gulaste läget. Mycket vitare än i verkligheten, men bilden blev bra överlag ändå och framförallt blev det en bild trots mycket dåligt ljus.
     
    Last edited: 2 jan 2023
    flipp och katho gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nej, iPhones har bara 3x optisk förstoring så 10x är rätt kört oavsett ljusförhållanden.
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Har du använt nåt filter på den? Den ser ju målad ut?
     
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 453
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Inga filter. Effekten av digital bildbehandling pga dåligt ljus. Det borde väl du veta, eller tar du aldrig bilder inomhus i mycket dåligt ljus, handhållet och med zoom?

    Tänker du specifikt på hennes vita nos så tenderar hennes ovanligt grova hår att se lite artificiella ut mot det svarta när det blir dåligt ljus. Det blir först riktigt märkbart om man börjar zooma in bilden.

    Igen anser jag att bilden är fullt användbar, där det inte blivit någon bild alls med många andra kameror. Du får givetvis tycka annorlunda. Jag försöker inte vinna några fototävlingar men vill ha användbara bilder oavsett yttre förhållanden och tidsbrist och där levererar Pixel väldigt ofta.
     
    eastbound och katho gillar detta.
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är väl antagligen en effekt av den digitala zoomen och brusreduceringen som gör att det ser målat ut. I vilket fall som helst är det en väldigt fin bild och söt katt :-)
     
    Kristy gillar detta.
  8. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 453
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Delar nästan aldrig videos och vet inte bästa sättet, men testar här med Google Drive. Imgur verkar ta en evighet. Funkar det inte kom gärna med tips om bättre delningssätt.

    Här är en videosnutt som är tagen i likaledes uselt ljus, som jag trodde skulle bli helt oanvändbar. Döm själva. Rätt ok ändå:

    Handhållet med vänsterhanden när jag kastar med högern:

    https://youtube.com/shorts/-AzPmVSt9io
     
    Last edited: 2 jan 2023
    Calvin&Hobbes och Kristy gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Bästa sättet är Unlisted på Youtube. Då kan man bara se videon om man har en direktlänk. Eller Google Photos.
     
    Kristy och MultiMan gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Känns märkligt att P7Pro med nödvändighet skulle ha sämre batteritid än S22U. P6Pro hade fantastisk batteritid med min användning vilket mestadels var surf/sociala medier och fotografering (stillbilder). P7Pro borde inte vara sämre, förmodligen sysslar de som rapporterar dålig batteritid på P7Pro med mer krävande aktiviteter som slukar batteriet betydligt fortare. Den korta stund jag hade S22U fick jag inte känslan av att den skulle ha speciellt bra batteritid. Samsungs exynoslurar har väl aldrig varit speciellt imponerande när det gäller batteritid.

    Oskarpa foton är verkligen något jag ogillar med Samsunglurar. Ofta bedrövligt oskarpa bilder inomhus eller i mörker om objektet som fotas inte är helt stilla. Tror de flesta andra märken (inte bara pixel) är bättre än Samsung där.
     
    raskigula gillar detta.
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Är bilderna i den ordningen du nämner dem? För det jag ser på bilden så tycker jag bild två är betydligt bättre. Bättre färger och detaljer i kläderna, och även ljusare bakgrund med fler detaljer. Men det är klart, det kan ju vara annorlunda i ansiktet som vi inte ser.
    Men annars är det nog snarare så att du får skylla på användarna som uppenbarligen prioriterar mer ljus i bilderna, än att frysa rörelser, det är något som blivit populärare på senare år, efter P20. Oftast blir ju bilderna väldigt bra även på människor, bara de iaf försöker vara still när man tar bilden.
     
    Ducceman gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  13. homie

    homie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Nu är jag säkert helt ute och cyklar men i "camera assistent" funktionen finns ett reglage som heter "snabbare slutartid". Har inte provat själv men det kanske ger bättre bilder på rörliga objekt..
     
    Kristy gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lite sent men ändå. Det är värt att komma ihåg att dom som har problem hört mycket mer än dom som inte har något problem. :)
     
  15. Sub10

    Sub10 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    18
    Är ny med S22 Ultra. Vilka kamerainställnigngar rekomenderar ni att man ändrar eller bör använda ? Ex 108mp eller 12?