Ringa via en annan telefon.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av inact_0034, 26 okt 2017.

  1. inact_0034

    inact_0034 Guest

    Telefon 1 ( Wifi + App ) ---> Telefon 2 ( Wifi + App + Samtal ) ---> Telefon 3 ( Samtal )

    Enkel ide.

    Jag vill kunna ringa ett samtal via någon annans telefon. Jag har endast Wifi.
    Går det att lösa?

    Någon sortrs kryptering eller så skulle också vara nice så att telefon 2 inte hör samtalet.

    Har oftast 0 kr på mobilen och ibland behöver ringa samtal, appen skulle lösa detta för mig.
    Självklart är telefon 2 med på det och måste acceptera mig.
    [​IMG]
     
    Last edited by a moderator: 26 okt 2017
  2. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det är klart det går att lösa, det är bara att du skriver en app som gör det. Enkelt!
    Här är ett par förslag som kanske är ännu enklare:
    • Ladda 10kr på ditt kontantkort
    • Använd whatsapp
    • Sluta prata med människor
    Som du märker finns det många lösningar på ditt problem, välj den som känns smidigast!
     
    katho och hahadaoc gillar detta.
  3. inact_0034

    inact_0034 Guest

    10 kr? Minsta belopp är 45 kr.
    Whats up? Har vårdcentraler det?

    Tanken är ju att det ska vara helt gratis.

    Tänk dig så här jag är utomlands och behöver ringa någon i sverige.
    Här skulle appen komma till nytta helt gratis.

    Alla har ej pengar på mobilen. Ibland måste man ringa akuta samtal. Finns de som hadde kunnat nyttja den.

    Tex jag har en mobil liggandes som auto acceterar då kan min mobil användas av alla i sverige som vill ringa självklart med olika jegränsningar annars missbrukas det.

    Har inte polarna frågat dig nångång om de får ringa från din mobil för de ej har pengar?

    Ni fyller på era telefoner månadsvis det gör inte jag. Pengar i sjön enligt mig.
     
    Last edited by a moderator: 26 okt 2017
  4. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Helt klart en intressent idé, har många gånger tänk att det skulle vara smidigt att kunna ringa från plattan (som bara lär wifi)

    Tyvärr inga idéer på implementation.
     
    inact_0034 gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    wifi hotspot på mobil 2 och skype out på mobil 1.
    wifi hotspot på mobil 2 och valfri annan wifibaserad telefonitjänst på mobil 1.
    enklare och billigare
    valfritt abbonemang med fria samtal på mobil 1. att betala per minut när man ringer och ständigt behöva fylla på (eller ständigt ha slut på) pengar på kontantkortet är pengar i sjön och slöseri med vänners hjälpsamhet enligt mig.
     
    jogge gillar detta.
  6. inact_0034

    inact_0034 Guest

    Skype out kostar.

    Hört talats om comviq 1 vecka 45 kr Comviq 1 månad 145 kr? Obegränsade samtal.

    Vaddå slut på pengar vaddå minut pris?

    Finns minut priser år 2017 till mobil nummer eller vanliga nummer? Tror inte det.

    Tanken är att mobil 2 har fria samtal.
     
    Last edited by a moderator: 27 okt 2017
  7. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Skaffa billigast möjliga mobildata, ring folk via internet istället. Jag ringer kanske ett gammaldags telefonsamtal i kvartalet, använder nästan enbart messenger. Vill du ringa vanliga samtal billigt till eller från utlandet finns skype out, voipdiscount och alla möjliga internetbaserade tjänster för att göra det. Din tänkta lösning är ganska baklänges.
    Vadå helt gratis, du låter ju bara någon annan betala för dina samtal?
    Nej, jag umgås inte med såna människor. Man kan lära sig att hushålla med pengar.
    Jag köper en tjänst som jag har nytta av, det är inte pengar i sjön. Att betala snordyrt för vanliga telefonsamtal när man kan kommunicera billigare på andra sätt, DET är pengar i sjön.
     
    Last edited: 27 okt 2017
    hahadaoc, jogge och katho gillar detta.
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    och varför kan inte du själv använda comviq 1 månad för 145kr och alltid kunna ringa? alltså i mobil 1.
    du tänker dig att någon annan skall betala för ditt ringande och själv skall du åka snålskjuts på någon annan.

    "slut på pengar"
    du säger ju själv att du ofta har 0 kronor kvar på telefonen, 0 kronor kvar är i min värd slut på pengar.
    kan man inte ringa anser jag att det är slut på pengar.

    minutpriser finns på många olika kontantkort
    ett exempel är telenor rörligt, 69öre minuten.
    ett annat är telia ladda enkel, 69öre minuten.

    du kanske skulle försöka få pappa att betala ett abbonemang åt dig istället
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Du får helt enkelt installera Asterisk på telefon 2 och en SIP-klient på telefon 1.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Då har du, lindrigt sagt, rätt dålig koll på läget...
     
    jnsson gillar detta.
  11. inact_0034

    inact_0034 Guest

    Alla era förslag kostar.
    Nehe ingen som nappade på iden.

    Då jag har fyllt på min mobil har det alltid varit Comviq Fast pris 45 kr. Ringa hur mycket man vill.
    Är inte en abonomangare som ni verkar vara, betala per minut låtar väldigt föråldrat för mig.
     
  12. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Ditt förslag kostar också, du förstår det bara inte.

    Men hur som helst.

    Om du betalar 45 kr i veckan blir det 203 kronor per månad och 1.8GB data sammanlagt. Det är ingen bra affär, comviq själva har ju tom fast pris på 145/månad inkl 2GB data. Om du nu absolut vägrar att ringa via internet av någon anledning så får du väl lägga undan lite av din veckopeng så att du kan betala per månad istället. Det skulle du tjäna på.

    Annars kan man tanka 12GB på ett halebop go för 299:- och du har ett halvår på dig att göra av med det. Det skulle räcka till 26 hela dygn av konstant skitsnack via messenger röstsamtal. Om det räcker för dig motsvarar det isf en månadskostad på 50kr.
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Pengar i sjön är det väl snarare att betala 45 kr/vecka för det lilla man får då...
    Men men...
    I vilket fall kan du ju fylla på kortet med en 50-lapp som ligger som saldo när du inte har något kvar på din vecka. Det ligger kvar tills du använt upp det. Fyller du på Amigo 50 så får du förutom 50 kr i saldo-potten 0,5 GB surf till att börja med, men det faller bort efter 30 dagar, eller när du fyller på med annan prisplan. Samtalen är förhållandevis dyra, men man har i alla fall möjligheten att ringa om man plötsligt behöver. Eller skicka ett "ring mig"-SMS.

    Idag är det så få som inte antingen har obegränsade samtal eller (som jag) klarar sig till exempel med Vimlas 60 samtal/månad (kostar som 2 av dina veckor och ger 2 eller 3 GB surf som läggs i en pott tillsammans med de samtal man inte använt) så intresset för att utveckla något som du efterfrågar torde vara minimalt här i Sverige.

    Ja, minutpris är naturligtvis bara aktuellt för de som ringer väldigt lite. Men för många av dem är faktiskt vanliga röstsamtal över mobilnätet som är ålderdomligt och de använder modernare lösningar och väljer då att inte betala för obegränsade samtal när man i själva verkat ringer väldigt få samtal/månad. De är ofta inte alls gammaldags. De har helt enkelt bra koll på läget!
    Abonnemang eller inte är inte frågan. Det finns kontantkortslösningar om man föredrar det. Men ibland får man helt enkelt mer för pengarna med ett abonnemang (med eller utan bindningstid).

    Befinner man sig ofta i en situation där man behöver låna någon annans mobil, ja då ska man nog ta och se över sina vanor och sina val!
     
    Kristy gillar detta.
  14. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    "Alla har ej pengar på mobilen. Ibland måste man ringa akuta samtal. Finns de som hadde kunnat nyttja den."

    Dags att se över om du ens bör ha en mobiltelefon om du inte ens kan ha pengar för att ringa akuta samtal
     
    Last edited: 29 okt 2017
    jnsson och Asawi gillar detta.
  15. inact_0034

    inact_0034 Guest

    Ska se kanske teamviewer kan lösa mitt problem.
     
  16. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Hej Amanda, här är lösningen. Hitta en vän som har Vimla och be dem skicka tipslänk, då betalar du 90kr/mån för obegränsade samtal/sms och 2GB data (plus 20GB). Sen tipsar du själv 9 vänner om att byta till vimla. Borde vara ganska lätt med tanke på Vimlas priser, stabilt nät (Telenor) etc. Varje vän ger -10kr/mån för er båda. Då betalar du sen 0kr/mån.
     
    katho och Asawi gillar detta.
  17. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Problemet är väl inte att någon är fattig som jag ser det. Här tänker jag landsgränser och samtal över dessa.

    Oftast ringer man gratis inom landet (eller är det bara nordiska länder som har så? strunt samma).

    Skulle en app finnas som fixade detta så skulle man kunna sätta upp mindre "nätverk" med mobiler som man kan "wifi-ringa" till och således inte betala multum för att ringa utomlands, plus att alla landets nummer fungerar som vanligt.

    Kruxet är att man inte får vara för många på en lur, då det blir konstant upptaget.
     
    ingfre gillar detta.
  18. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det är en jättekrånglig lösning på ett problem som ingen har. Det kostar inte multum att ringa utomlands om du väljer en billig voiptjänst, för 20 öre minuten når du vanliga telefoner i Bangladesh. Men jag kan lova dig att de flesta som har någon att prata med där har gått över till rena internetsamtal för länge sedan.
     
    katho gillar detta.
  19. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag röstar för Vimla tipset där ovan av riper. Jag själv har Vimla student abonnemang med 6gb data och 60/600 samtal/sms (alternativt 4gb data, fria samtal/sms) och betalar 60kr. Om man inte är student så är betalar man mer för datan men jag har blivit tipsad in och har tipsat 3 andra som har dragit ner på kostnaden. Den kostnaden går ner ju fler man tipsar och till slut hamnar man på 0,-. Skaffa vänner och börja tipsa haha. Om alla skulle resonera som Amanda gör och alla tycker det är en bra idé att ringa genom en väns abonnemang så sluter det med att ingen kommer att stå för kostnaden.

    Per har ett abonnemang.
    Pål snålar och använder Pers.
    Askeladden snålar och använder Pers med.
    Per tycker detta var en dum idé då han måste stå för hela kostnaden för att dom andra ska få det gratis vilket gör att hans data, sms. och ring minuter tar slut snabbare.
    Per tänker, "hmm jag tror jag tar bort abonnemanget så att jag med kan snåla genom en vän"... "Åh neeeej... jag har ingen vänner som betalar för ett abonnemang.. <( -_- )>"

    Är det riktigt akut ringer man väl 112 och det behöver man väl inte betala för. Annars är den rätta vägen att betala för ens abonnemang så att operatörerna kan börja erbjuda schysstare erbjudanden, utveckla bättre täckning runt om i landet etc... Börjar alla snåla så får dom öka abonnemangs kostnaden och stackars vän som ska betala för den själv för att en del vänner önskar att snåla genom hans abonnemang. Lätt väg att bli populär på dock.
     
    katho och Asawi gillar detta.
  20. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Vart har du läst att ingen har det problemet? Bara för att DU inte upplever det som ett problem, betyder inte att andra inte heller ser det som ett problem.

    Jag skulle se det som en rolig utmaning att få till. Jag själv har noll behov. I den här forumavdelningen pratas det app-idéer, inte olika abb. Det verkar dock inte merparten av personer som svarat förstått.
     
    ingfre gillar detta.