Ringa via en annan telefon.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av inact_0034, 26 okt 2017.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Krätskopplat svar nej. Men IP baserat ja. Men då behöver ju den man ringer till ha samma tjänst. Fördelen att "ringa" via en annan lur ser jag bara i 2 scenarier. Ena att man är utrikes & då lånar en som har nät. Det andra är som WiFi hotspot. Tex om någon kom till oss & lånade en mobil att ringa genom för att vi tex inte har pott på mobil data så skulle det funka. Ja om det var frågan VoIP. Många VoIP appar andvender ju telefon nummer. Men då kanske det krävs att den man ringer till också har samma tjänst + mobil data. Så har du koll på vad telefon 3 har så kan du ringa genom telefon 2 typ.
     
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    @AmandaX@AmandaX, det går att bygga den lösningen du efterfrågar. Enklast är att köpa en raspberry pi och köra Asterisk på den, sedan kopplar du in telefonen via Bluetooth och har den som gateway. Gjorde själv detta för många år sedan då fastpris kostade mycket fortfarande, då delade jag och några vänner på en lina.

    Här har du en guide som går igenom hur du konfigurerar det hela: stocksy.co.uk - Networks - Use an old Mobile Phone as a GSM Gateway in Asterisk

    Kryptering hela vägen kommer du dock aldrig kunna åstakomma eftersom telefon 2 måste terminera IP-anslutningen.
     
    Ero gillar detta.
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Inte? bra att veta att kryptering inte skulle funka. Nå då går denna lösning fett bort.
     
  4. Phonie

    Phonie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Du vet väl att man alltid kan ringa nödsamtal från mobilen, även utan pengar på kortet. Det fungerar faktiskt tom att ringa 112 helt utan SIM-kort i mobilen.