Risk för minskande konkurrens, konsolideringar i telekombranschen

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Moby, 29 jul 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte hur det ska tyda på att Hutchison vill dra sig ur, det som det pratatades om i våras var väl snarare Investor som var intresserade av att köpa upp Tele2. Det skulle ju inte ändra deras ägandedel av Hi3G.
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men skälet till detta kan ju vara att någon av ägarna inte är nöjda med utvecklingen samt att man då ser att det måste konsolideras.

    Stalltips är då att det är just Hutchinson Whampoa som är mest otåliga med att man måste se bättre lönsamhet. Tele2/Stenbeck missar ju sedan aldrig en chans till en god affär.... det finns inga heliga kor för fröken Stenbeck :teeth:

    Telia/Telenor har ju sedan ingen egentlig anledning att snegla på Tele2 eller Tre eftersom de vet hur läget är....
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns flera sätt man kan se det på, men att tjäna mer pengar handlar det definitivt om. Att konsolidera med Tele2 skulle gynna både Investor, Hutchison och Kinnevik. Det kommer dock att krävas en del jobb, då Tele2 snarare förlorar kunder istället för att få nya.

    Under 2012 gick Tele2 från 4 742 000 kunder till 4 582 000 kunder - en minskning på ungefär 3%. Dvs de förlorade ungefär 160 000 kunder. För att sätta det i jämförelse, så ökade 3 sin kundbas från 2 152 000 till 2 407 000 kunder (en ökning med 255 000 kunder). Samma period ökade Telenor med 171 000 kunder. Telia ska ha ökat med 297 000 kunder.

    Alltså är 3 den näst snabbast växande operatören.

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  4. pumpe3

    pumpe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    5 miljarder per år till 2015 blir 15 miljarder inte många bolag som kan investera så hårt och snabbt tror jag.

    92% yttäckning på 3G-nätet (det dom bygger utan Tele2's inblandning men delar det som redan finns idag) klart till slutet på 2014,
    och 92% yttäckning på 4G-nätet till slutet på 2015, tror det kan bli bra riktigt bra.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skillnaden är väl att de andra operatörerna, åtminstone Telenor och 3 har satsat mer än Telia gjort tidigare - kontinuerligt så de inte behöver miljardsatsa för att få ett bra mobilnät.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men summa summarum enligt marknadsanalytiker är ju att den svenska marknaden är för liten och att man inte kan få en rimlig pay-offtid för de extremt dyra invsteringar som det handlar om med ett mobilt nät.

    Jag tror inte att Tre/Tele2 kan hänga med och en av dom försvinner troligen.

    Eftersom Tre troligen har den tuffaste ägaren i form av Hutchinson så kan det då bli Tre som får stryka på foten, Three UK har ju även de en haltande utveckling och det är en betydligt viktigare marknad.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror inte att Tele2 försvinner
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det återstår att se, vad jag vet finns 3 kvar i alla länder där de startat exklusive Australien där Hutchison är delägare i Vodafone som slogs ihop med 3.

    Så jag tror mer på att 3 behålls och Hutchison tillsammans med Investor köper upp typ Tele2. Kinnevik säljer ju av delar lite här och där tycker jag. De vår väl t.ex intresserade av att sälja TV-sidan hos Tele2.

    Kinnevik säljer väl det mesta för rätt pris, du sa väl det också tidigare. De var ju inte motstridiga eller så när det kom upp att Investor var intresserade :)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
    Last edited: 30 jul 2013
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Visst svenska marknaden är liten. Men konstigt nog så köper vi ändå nya mobiler och nya abonnemang kontantkort. Vi är relativt ombytliga. Men visst, det handlar mycket om att få kunder att lämna en operatör, för att locka till en annan.

    Tre är troligen inte alls den operatör som får stryka på foten. Hutchinsson är vad jag förstått inte alls intresserade av att lämna den svenska marknaden. OM det är någon som har varit lite oroliga så var det Investor. Men sedan 3 började visa vinst och att tre som sagt nu är den snabbast växande operatören i Sverige och har varit detta i många år nu, talar för att 3 troligen inte alls är den som lämnar skutan.

    Även om nu en operatör köps upp utav någon annan t ex att Hutchinsson köper upp Tele2, så behöver ju inte detta betyda att 3 och Tele2 slås ihop. Hur många gånger har vi inte sett ägare av mindre operatörer köra företag vid sidan av. Telia har Halebop och Tele2 har Comviq (och ett tag även Optimal Telecom samt Parlino). Så det är ju inget problem att ett företag äger ett annat. Jag tror att alla operatörer i sig kommer att vara kvar men att det kanske är 3 storägare istället för 5 som det är idag. Det är väl Norska staten i Telenor, Finska och Svenska i TeliaSonera (som i sin tur består av flera olika bolag), Tele2 Kinnevik och HI3acess AB Sverige/Danmark då investor och Hutchinsson Wampoa.