Robotdammsugare, någon som har tips? [Robotdammsugare]

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Axan, 24 jan 2017.

1. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Väldigt oseriös.

View: https://www.youtube.com/watch?v=aw5aWTtN-ds&list=WL&index=10

View: https://www.youtube.com/watch?v=ERJGWc3GBGs&list=WL&index=9

(Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är intresserad av att diskutera olika produkter med någon som inte har förmåga att lägga fram fakta på ett korrekt vis, vilket gör att en diskussion med dig känns avlägsen, Kingson.)

pmugghc och sydeu gillar detta.
  2. Kingson

Kingson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    799
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
  3. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Att börja dra fram "oseriös och tabbar" i diskussionen om en konkurrent när man har en Neato (känd för notoriskt dålig QA, hållbarhet samt kundtjänst/support) är lite komiskt. Innan någon tar fram "min har fungerat i 2 år perfekt kortet", så betyder inte just det ett smack. Tack o lov så har vi internet, drivor med tester och omdöme (Amazon mm). Så vill man ha en gamble med tillförlitlighet så köper man en Neato i dagsläget. Att saker strular, vissa batchar är dåliga osv kan alla ha problem med, men när supporten är som den är, så är det inte OK.

Så vad sägs om att besvara de frågor som är relevanta till Neato istället för att kräkas nonsens om andra produkter och förstöra sista 2 sidor i tråden med dravel och input ingen frågat om?

pmugghc, sydeu och Hotel gillar detta.
  4. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Anledningen till att jag bifogar två videoklipp av den typen är för att du skall få upp ögonen för att alla produkter lider av diverse problem, samtidigt som du bifogat liknande videoklipp där Xiaomi har problem med mörka mattor.

Xiaomi, har känsliga "trappsensorer" vilket för många inte är något problem. (iRobot i 9000 kronors-klassen har samma problem.) Är man medveten om att trappsensorerna inte gillar mörka mattor innan köp så är det inget problem för den aktuella köparen, inklusive mig själv. Jag har inga mörka mattor i mitt hem, varpå jag mer än gärna betalar 3000 kr för en robot med så goda vitsord från både höger och vänster.

Du nämner även att din Neato lämnar ett renare resultat än vad en Xiaomi skulle göra. Hur vet du det?

5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 371

MINA ENHETER

På vilket sätt är den en oseriös produkt för att den har IR-sensorn som motverkar att den ramlar ner för trappor?

6. Kingson

Mottagna gillanden:
    799
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    För att i princip alla andra har det med! Eller något liknande ? Som gör att dom inte kör ned för trappor. Och på deras fungerar det. Min kör över båda mina svarta mattor utan att tveka. Men den kör inte ned för trappan. Det är något dom har tabbat sig med i detta fallet.. "trappsensorn" som dom kallas i folkmun...

7. Kingson

Mottagna gillanden:
    799
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Neato har inga problem med varken mörka mattor eller trappor. Dom har en trappsensor som fungerar.

Jag nämner att min neato lämnar renare resultat än xiaomi ja. Det vet jag för att, bortsett ifrån testet när dom jämför neato mot xiaomi och neato vinner! Så jämför dom Xiaomi mot andra robotdammsugare som vinner över Xiaomi, och det finns tester på när dom robotdammsugarna förlorar mot Neato :)

http://amrobotvacuum.com/neato-d80-vs-xiaomi-mi-robot-vacuum-who-is-the-best-effective-robot-vacuum/

http://amrobotvacuum.com/neato-botvac-d80-best-effectively-robot-vacuum/

8. Crayo85

Crayo85 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140
    De va inga höjdarmakiner i dom videorna. Jag har sett videor där xiaomi vinner mot både neato och irobot.

9. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Det är toppen, och där har vi en skillnad mellan robotarna. Neatos trappsensor är dock inte felfri (vilket inte särskilt mycket teknik är idag) då det finns många exempel på Neato-robotar som fallit ner för trappor och till och med hela våningsplan.

Jag håller inte med. Dom jämförelser jag sett pekar åt båda håll. Ibland vinner Neato och ibland vinner Xiaomis robot, oftare till Xiaomis fördel. (På samma sida du länkar till får Xiaomi bättre enskilt betyg än D80. http://amrobotvacuum.com/xiaomi-mi-robot-vaccum-the-best-smart-robot-vacuum-2017/, bara så att du vet.)

Ju fler klipp jag kikar på, desto mer fast för Xiaomis lösning blir jag. Jag skulle till exempel aldrig acceptera att min robot slår emot väggar och annat likt det beteende Neato visar i flera videoklipp.
    Jag upplever att Neato programmerat roboten på ett sätt som tillåter en mer hård städning där eventuella hinder innan en eventuellt ändrad kurs får se prov på forcering med våld. (Exempel:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=zyd_APlEOiw
    )

Last edited: 6 aug 2017
    sydeu och Crayo85 gillar detta.
  10. Crayo85

Crayo85 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140
    Btw så sätter man magnetremsa vid trappan och täcker sensorer OM man har svart matta.

pmugghc gillar detta.
  11. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Värderingar är spännande grejer men det blir ofta tråkigt när man blandar ihop det. Här kommer en hjälpande hand i den svåra motvind som nu råder i ditt resonemang.

Klivet ner till D3 gör att en rad funktioner utöver "app som ritar karta" försvinner. Att luta sig mot Connecteds fina städresultat och dra paralleller med D3 blir ingen fullträff. Bland annat saknar D3 alla former av sidoborste samt att huvudborsten är av en enklare typ.

I kontrast till den helt ofärgade marknadsföringskampanj som bedrivs från vissa (troligtvis ganska dammiga) hörn av tråden följer nedan ett litet citat ur senaste numret av en hyfsat framstående tidning som pysslar med konsumentrådgivning.

"Bara två av dammsugarna, Neato Botvac Connected och iRobot Roomba 681, klarade att städa alla de 16 ytorna vi dammat ner i labbets testvardsgsrum. De tre dammsugarna i botten av tabellen, Neato Botvac D3 Connected, Philips SmartPro Compact FC8776 och Vileda Relax Plus, fastnade bland annat under bord, gardiner och vid elsladdar."

Jag gillar Neato och inte minst deras sätt att läsa av rum. Där låg de länge långt före konkurrenterna och det var avgörande när jag för ett helt gäng år sedan inhandlade den Signature Pro som nu står inför pension under kommande vecka.

Tyvärr är jag inte lika förtjust i användare som tycks vara immuna mot tanken på en nyanserad diskussion. Alla tillverkare har både för- och nackdelar, alla produkter är en kompromiss och himlen är inte alltid klarblå. Sånt är livet - även för en robotdammsugare.

sydeu, subwoofer, devve och 4 andra gillar detta.
  12. andeds

andeds Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har nu också blivit lite sugen på att handla en Xiaomi MI Robot Vacuum.
    Min första robotdammsugare :-)
    Då är det väl AliExpress, Chinese Intelligence Store som är ett alternativ.
    En fundering eftersom jag inte tidigare har handlat på AliExpress.
    Hur betalar man?
    Är det via VISA eller kan man betala via PayPal?
    Hur har ni som har beställt därifrån skött betalningen?

13. subwoofer

subwoofer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Aliexpress kör inte med PayPal, så det är betalkort som gäller. Aliexpress har schyssta villkor och garantier, så skulle det mot förmodan uppstå några problem brukar det lösa sig smidigt.

andeds gillar detta.
  14. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Härligt!

Jag handlade från AliExpress och Chinese Intelligence store. Jag använde deras betalning med Mastercard då Paypal osv inte är ett alternativ.

Jag tror att betalningen hos Ali är säker (så säker som en nätbetalning kan vara, iaf) och att kundservicen om det skulle vara några problem är toppen.

andeds och dalton gillar detta.
  15. andeds

andeds Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för svar. :-)
    Brukar undvika att använda betalkortet på nätet men jag gör nog ett undantag denna gång.
    Kommer nog att beställa en senare i veckan eftersom jag inte är hemma just nu så jag kan ta emot något paket.

Kommer att bli riktigt intressant att provköra den första gången. :-)

16. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag brukar också undvika att betala med kort på nätet och använder när det är möjligt andra alternativ där Paypal är ett exempel.

Jag väntar ivrigt på min robot som har beräknad ankomst på tisdag! Hoppas hoppas..!

Till tråden vill jag tillägga eller rådfråga om följande:

1: Vikten hos UPS-spårning är angiven till 0,10 kg. Brukar UPS slarva med vägningen?

2: Jag har råkat ange fel telefonnummer, allting stämmer fram till sista siffran. Hur ändrar jag?

Jag har anmält mitt rätta nr, för uppdatering om leveransstatus via sms, löser det problemet? Alltså, kommer UPS försöka leverera hem till mig, och misslyckas med det för att jag är på jobbet och därefter skeppa paketet till närmaste utlämningsställe varpå jag får ett sms till mitt manuellt angivna nr?

Tack på förhand ;)

17. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 600
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Ja är svarat på det sista stycket. Dock fick jag mitt sms 2 timmar innan. Fanns inger paket utan jag fick ett nytt 3 timmar senare. Då fanns paketet.

18. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Mitt sa också 0.10 kg och det va inga problem, tog bara två dar från dess att det skickades!

Om du ringer UPS borde du kunna styra om så de kommer till ditt jobb istället, osäker på hur det blir om dom kommer hem till dig medan du är borta då jag va hemma när min kom!

19. Kingson

Mottagna gillanden:
    799
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag vågar inte beställa ifrån Aliexpress längre, beställt lite delar till motorcyklar. Avgassystem osv, slutburken så inte jätte stora paket. Fraktat med UPS. Har åkt på Tull avgift och moms eller skatt varje gång! På mellan 300 - 850kr. Otrevligt som fasen :/ Framförallt verkar det vara lotteri, då vissa paket gått igenom utan bekymmer.

20. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 371

MINA ENHETER

Hahaha. Så du beställer inte därifrån för att du fick göra rätt för dig... Some people alltså.

sydeu gillar detta.