Robotdammsugare, någon som har tips? [Robotdammsugare]

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Axan, 24 jan 2017.

  1. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    klarar trösklar här (dock låga) men den kör upp på tjock mattan utan problem. Enda som hänt mig är att den kört fast på ett matthörn som står uppåt. runt stolsben mm är den jättebra, men stolsben som bilden ja ska försöka lägga upp är precis så sensorerna inte känner av tyvärr.
    Sugförmågan är väldigt bra, finns 4 olika styrkor bla quiet som ja oftast kör på. Den hittar extremt mycket skit även om ja kört med vanlig dammsugare precis innan .
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  2. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Sedan appen är helt underbar, den gör en karta/planlösning över huset och man ser exakt var den varit och i realtid, även över 4g från utlandet. Pratar engelska gör den med nuförtiden. Batteri håller 2svep uppe och 2 svep nere utan problem (65+40kvm)
     
    pmugghc gillar detta.
  3. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Kan bara instämma med Crayo85 om Xiaomin. Har iofs bara haft den sedan i fredags så det kanske är lite för tidigt för ett utlåtande. Men men… :teeth:

    Lite bakgrundsinformation. Vi har två katter och den ena är en Ragdoll med lite längre hår. Vi har mörka golv där man snabbt ser hår och damm. Tanken med en robotdammsugare var inte att ersätta den vanliga dammsugaren utan att slippa dammsuga varje dag för hand som tyvärr nästan behövs.

    Började med att köpa en Philips för 3500 kr men den var inget vidare. Ingen logik, dammsög i 1 ½ timme och hittade inte alltid tillbaka till dockan innan batteriet var helt slut. Fastnade också på låga trösklar. Där den hade dammsugit såg det bra ut men det var för mycket handpåläggning, den fungerade inte smidigt. Kan tänka mig att den fungerar bra om den går i ett rum. Lämnade i alla fall tillbaka den. Efter att ha läst ett test av Råd & Rön insåg jag att man borde satsa på en mera avancerad dammsugare. Men då handlade det om priser från 6500:- och uppåt. Såg några tester på Youtube med Xiaomin och den verkade riktigt bra. Den har laser som skannar rummen, likadant som de dyrare maskinerna man kan köpa här hemma har. Eftersom jag har en Xiaomi Mi Mix som brukslur så är inte märket främmande :)

    Så vi slog till och har nu kört dagligen i nästan en vecka. Det är kul att se hur den systematiskt bearbetar rummen till skillnad från Philipsen som körde runt helt planlöst. Eftersom den inte får dammsuga badrummet eller klädkammaren så är den faktiska ytan drygt 40 kvadrat i vårt fall (enligt appen). Den dammsuger på ca 50 min och åker närmaste vägen tillbaka till dockan när den är klar. Då återstår drygt 70 % av batteriet. Så den klarar lugnt en större lägenhet/villa. Om den inte hinner klart kommer den att åka till dockan för att ladda för att sedan fortsätta dammsuga tills allt är klart. Den verkar också lära sig hur det ser ut i rummen och städade klart snabbare redan andra gången. Om man börjar flytta runt saker kanske det tar längre tid igen.

    Den klarar trösklarna som inte Philipsen klarade. Den hade problem med en tröskel som är lite högre där den några gånger blev hängande med ena hjulet i luften och fastnade. På några forum fanns det information om att Neatos magnetavgränsare fungerar med Xiaomin. Åkte till Netonnet och köpte ett 4 meters kit. Klippte till och gömde under tröskeln och nu försöker den inte ta sig över längre. :) Den kommer in från ett annat håll i det rummet ändå.

    Appen fungerar suveränt och man kan ju se i realtid var den är och man ser att den klart vet var den har varit och inte har varit. Man kan även schemalägga städningen via appen om man vill det.

    Priset då? Den gick på ca 3000 kr (plus magnetremsan från Netonnet för 179 kr) vilket känns otroligt bra med tanke på vad motsvarande dammsugare kostar här hemma. :D

    edit: Skrev inget om städresultatet. Tycker den städar väldigt bra och då kör vi bara på läge 2 av 4. Philipsen var väldigt låg, bara 6 cm, så den kom in under alla möbler. Det är några möbler som Xiaomin inte kommer in under men eftersom man dammsuger för hand någon gång i veckan så är inte det ett problem.
     
    Last edited: 27 jul 2017
    pmugghc och Atmos gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hur är det med robotdammsugare och köra in i möbler eller väggar, finns det risk att de lämnar märken efter sig?

    Är mest orolig för att det blir märken när den när längst med en vägg typ i hallen.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Leo83 gillar detta.
  6. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Xiaomin finns ingen chans att den lämnar märken pga ultraljudsavståndssensorn, sänker farten ordentligt några cm ifrån och mer eller mindre rullar in i listen mm. Och då tar bumpskyddet över och stoppar maskinen vid impact. Bumpskyddet kan tryckas in ca 1cm men den stannar efter den är intryckt några mm.
    Sedan finns Care "service/underhåll" i appen som räknar ner till rengöring av sensorer och byte av borstar mm.
     
    Dj Mastergrind, Atmos, bernard och 1 annan gillar detta.
  7. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Närhetssensor som gör att den alltid ligger 1cm från väggen när den kör längst vägg. Sista cm dammas av sidoborsten in under maskinen.
     
    Dj Mastergrind, Atmos, bernard och 1 annan gillar detta.
  8. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Tänkte köpa på geekbuying för ett tag sedan när den va riktigt billig, men då var de ca 700kr frakt. 264€ på gearbest nu. Beställde från Aliexpress, skickades från Spanien enligt säljaren, dock var de från NL enligt trackingnr. Betalade 3200kr med extra filter, extra borstar. Fick den på 4dagar.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint tips. Vilken säljare handlade du ifrån?

    Jag har noterat att väldigt många skickar från NL. Det verkar vara en hubb för ändamålet, även för stora företag som exempelvis Dell när det handlar om flygfrakt.

    Edit: Geekbuying lägger även på 800kr för frakten för min del. Påstår att jag som bor i Malmö bor i "remote area" varför de lägger på USD32 på frakten :)
     
  10. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Chinese intelligente store, från Spanien med extra borstar mm kostar den 3050kr nu.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  12. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
  13. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Det är en stor skillnad mot Philipsen vi provade först. Den drog in med bra fart i möblerna ibland. Men precis som du skriver, Xiaomin bromsar in ordentligt nära alla hinder och nuddar mjukt. Det gör stor skillnad med katten (bara Ragdollen som är nyfiken) där Xiaomin stannar precis innan katten och katten kliver åt sidan och sedan fortsätter Xiaomin. Philipsen drog in i katten och tvärvände sedan. Det störde katten märkbart. ;)
     
  14. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    1842min har min använts sedan 6/7 utan problem, nu vill den ha sensorer avtorkade
     
    bernard gillar detta.
  15. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Jag beställde via en säljare på Aliexpress, men såg att Chinavasion (köpte min Mi Mix där) har Mi Robot för ett bra pris. Vet dock inte fraktkostnad där men de är bra att ha att göra med.

    https://www.chinavasion.com/china/w...le/Smart-Home/Xiaomi-Mi-Robot-Vacuum-Cleaner/
     
    bernard gillar detta.
  16. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Hur bred är neato magnetremsa.?
    Köpte 2m för 12€ xiaomi original från gearbest som är billigast med den, men om neato fungerar så är den väldigt bra pris. Är det dubbelhäftande på baksidan?
    Lyfte bort en list mot trappan och peta in den under trägolvet. Perfekt
     
  17. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Hmm, vet inte. Kanske 2 cm? Kan mäta senare om du vill. Den är inte dubbelhäftande så det får man lösa själv om det behövs.
     
    Crayo85 gillar detta.
  18. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Grattis snokia finns en del reservdelar med på Ali om man söker på xiaomi vacuum spares. OM de nu skulle behövas.
     
    Dj Mastergrind, bernard och Atmos gillar detta.
  19. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Nu har jag kollat. 2,5 cm bred är Neatos list.
     
    bernard gillar detta.
  20. zsh

    zsh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag beställde via de och fick den idag. Bra reseller, skickades med UPS från Belgien (även om man valde Spanien)

    Är imponerad än så länge. Har inte läst hela tråden, så det kanske är en upprepning, men den klarar inte av mattor, speciellt inte svarta sådan, vilket jag visste redan. Annars är jag nöjd. Testade på bottenvåningen (skippade badrum) och den gjorde 76m2 på strax under 90 minuter, och 55% batteri kvar.

    Då det var första körningen så körde jag lite blandat, "balanced" samt turbo och max på väldigt dammiga ytor.

    Om ngn har fråga om xiaomin, fråga på så försöker jag besvara de.
     
    bernard och Albin N7 gillar detta.