Robotdammsugare, någon som har tips? [Robotdammsugare]

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Axan, 24 jan 2017.

1. pmugghc

pmugghc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 011

MINA ENHETER

Mycket intressant info, men vad är detta om att den inte klarar av mattor, stämmer det? Vägrar den köra upp?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    45 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nu blev jag också lite nyfiken. Vad händer när den kör på en svart matta och på vilket vis klarar den inte av mattor? Kan den inte alls dammsuga dem eller menar du att resultatet inte blir bra?

3. Atmos

Atmos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Den kör inte över svart alltid tydligen.. Kolla klippet så fattar man :) För mig är det inte något problem som tur är. Frågan är vad som händer om man har svart golv? ;) Nä, jag har även hittat klipp där den kör över svart/gråa mattor också. Verkar vara mönstret i mattan i klippet som jag länkade som ställer till det lite..

View: https://youtu.be/jUSWcqMChxE

Leo83 och bernard gillar detta.
  4. Crayo85

Crayo85 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140
    Hmm nu har jag ingen svart matta, men en brun lång"hårig" matta från rusta ca 5cm långa "hår". Den klarar den förutom 1 hörn som vägrar ligga mot golvet.
    Kör man varje dag så räcker quiet läget, då är batteriet ca 75%kvar efter 75kvm

bernard och Atmos gillar detta.
  5. Atmos

Atmos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Jag har en rund kolsvart matta under vardagsrumsbordet från Ikea. Hade räknat med att den inte skulle fixa den hursomhelst. Men ska allt testa & se hur den reagerar på den iaf :) Min order skickades förövrigt idag så förhoppningsvis kommer den till veckan.

bernard gillar detta.
  6. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Tänkte bara flicka in att om laddstationen står mot en vägg med golvlist så finns risken att laddstationen lutar inåt i överkant när den försöker parkera och då står den bara och försöker backa över laddstationen. Händer de så Sätt någon distans i ovankant på laddaren som är samma tjocklek som golvlist.

7. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hej,

Låt mig försöka illustrera det :D
    Vår matta är "stripe-ad". På kort sidorna är det svarta stripes ca 30cm breda. På lång sidorna så går det 30cm svart, 30cm grå, 30 cm svar osv.

På kort sidorna, där det är helt svarta stripes vägrar den kliva på överhuvudtaget. På långsidan så klättrar den upp på mattan där det är gråa stripes, men efter någon minut så blir den helt förvirrad då den blir omringad av svarta stripsen och vet inte riktigt hur den ska komma ut. Då larmar den att den är stuck och att man ska flytta den för hand :)

När det gäller andra mattor, t ex vanliga "tras/fransmattor" som är lätta rent viktmässigt och glider runt på golvet, så blir det inte bra heller, då roboten snurrar till de under tiden den suger och roterar sig själv. Hittade en sådan i en "kanelbulle" hög när den var klart :P

Ljusa mattor med "gummikläd" undersida de sitter fast bra på golvet som det är och dessa har den inga problem att köra över.

Jag ska till Netonnet strax o köpa de magnetic stripes för Neato robotar för att lägga under den problematiska mattan, så får den helt enkelt ge fan i de.

Atmos och pmugghc gillar detta.
  8. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Var det via chineseintelligence store europa lager? Från det att den var "shipped", så tog det för mig knappt 3 dagar innan UPS ringde hem på dörren

9. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Kom på en sak till, vi har 2st barstolar (ja såna där med silvrig metallfot). De gillar dammsugaren att stå och jucka på en stund. Den fastnar dock inte och går vidare efter en stund. Lite komiskt är det allt

bernard och Atmos gillar detta.
  10. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Antar att del är trappsensorer som inte gillar de svarta, vagt minne att jag läste något om de, de löstes med en bit ducktape över trappsensorer, men då är de bäst man inte har trappor, eller köper magnetband

11. Atmos

Atmos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Japp det var därifrån :) Skickades tydligen från Belgien såg jag då jag spårade paketet.

Last edited: 29 jul 2017
  12. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag hade en Roomba för många år sen som led av samma. Tog inte våra svarta mattor.
    Där räckte det inte att tejpa över sensorerna då det blev "mörkt" och då vägrade den att starta. Man fick klippa till små bitar aluminiumfolie som man tejpade fast, eftersom folien reflekterade ir ljuset så fungerade det perfekt.
    På roomban satt det en ir sändare och en mottagare i varje trappsensor, dessa skiljdes av med en skiljevägg i varje trappsensor. Totalt 4 sändare och 4 mottagare.
    Eftersom tejpen regelbundet slets av så löste jag det till slut genom att jag tog isär roomban och helt enkelt drog ut sändare/mottagare ur hållarna för att sedan tejpa ihop dessa mot varandra utan skiljevägg.

bernard gillar detta.
  13. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Lite roligare beställa från de stället än att behöva vänta på snigelfrakt från HK

14. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Förresten, så här gjorde jag med själva appen / ihopkopplingen med dammsugaren. Skrev det i en annan post på minhembio.com men klistrar in här:

Appen / initial setupen tog en stund för mig.

Allt var på Kinesiska, roboten, manualen osv. (finns dock engelska variant på nätet)

Jag tyckte att appen (android) krävde MYCKET permissions som jag inte var riktigt överens med.

Helt enkelt så gjorde jag följande

1. Skapade nytt SSID och VLAN för dammsugaren i mina AP (vill inte ha den på samma nät som övriga prylar)

2. Ladda ner och installera app MI HOME from google play

3. Innan jag startade appen så gick jag in på app permissions och begränsade dess permissions till enbart, Location (måste ha detta tyvärr annars vägrar den hitta roboten), Phone och Storage. Allt annat (camera, contacts, microphone, sms) har jag avaktiverat

4. Starta nu Mi HOME appen. Den kommer fråga dig om localization (på engelska). Välj Mainland China!

5. När nu appen är startad, så måste du tyvärr skapa ett XIAOMI MI konto (bara email adress o lösen inget annat tjafs)

6. När kontot är skapat och du är inloggad med det i appen så kan du lägga till din robot under "Devices"

(antingen automatiskt scanning eller manual add). För att kunna lägga till devicen så ska du hålla powerknappen och pil-upp knappen på dammsugaren intryckte samtidigt till du hör ngt dravel på kinesiska. Släpp knappen då och vänta till WiFi led börjar blinka. Nu scannar du efter devicen i din mobil o den dycker upp där helt enkelt.

7. Nu kommer du kunna under settings för devices o köra en Check for Updates och den tankar ner ny firmware och uppdaterar robotten

8. Där kan du även gå under Voice Packs och ladda ner Engelsk voice

Du har en del inställningar du kan sätta (schema osv osv), inga konstigheter. Låt den ladda lite och sen bara tuta o köra [​IMG]

ps. Om man kör med separat wifi som jag gör och vill använda manuell styrning av roboten (virtuel joystick), så måste telefonen och dammsugaren vara på samma wifi nät för det. Ganska trevlig funktion om någon råkar spilla ngt på en viss plats, så behöver den inte köra full clean schedule utan du styr den mot "smulorna", trycker på spot cleaning och när den är klar trycker du "Dock" i appen, så far den hem till laddaren igen.

För all annan styrning av roboten så är krävs inte samma wifi, bara manuell styrning som sagt.

jagu och bernard gillar detta.
  15. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ja då har du den senast på tisdag. Tänk på att UPS kör ut det direkt till dörren och de säger inte vilken tid det gäller (kan vara när som helst den dagen de uppger). Om du inte kan vara hemma då så kan du via UPS sajten, välja en annan tid när de ska köra ut till dig. Annars blir det som du vet att de tar tillbaks det, sen ska de skicka / lämna en avi till dig att du ska ringa o boka ny utkörning osv osv vilket gör att ens leksak blir försenad....och det är det värsta som kan hända eller hur :)

Atmos gillar detta.
  16. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ja och slippa ev tull. 2700 eller om det var 2800 har jag för mig var det billigaste jag kunde hitta på Ali från Kina/HK.
    Via detta "europa lagret", så blev det 3185:- och då är det inklusive set med extra borstar

17. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Såhär ser underhållsplanen ut.
    Screenshot_2017-07-29-11-28-12-694_com.xiaomi.smarthome.png Screenshot_2017-07-29-11-27-40-559_com.xiaomi.smarthome.png

Atmos och bernard gillar detta.
  18. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Hade däremot velat haft en funktion i appen så man kan spärra av tex runt ett matbord så den inte försöker städa just där. Går med magnetband men inte direkt snyggt.

19. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Haier xshuai T370 verkar annars vara lite intressant för dom pengarna. 170$ presell på GB

20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    45 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad gör den attraktiv? Det vill säga i jämförelse med Xiaomin - har den något som tyder på att den fungerar bättre? Har inte jämfört specifikationerna själv.

Känner inte till märket - hur är hållbarheten på "Haier"? Jämförbart med Xiaomi? Det mesta av det jag hittills köpt från Xiaomi har varit förvånansvärt välkonstruerat.