Problem: Röd/Rosa tint på displayen.

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Alucard, 24 apr 2017.

  1. CaptainMorgan

    CaptainMorgan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har pratat med Samsung support: Uppdateringen ska ge ytterligare möjlighet att justera färgerna, inte att det ska ta bort röd tint. Skärmen ska inte upplevas för röd och man ska inte behöva justera staplarna för att få bort röd färg. Den ska va perfekt out of the box. De tyckte definitivt att man ska lämna sin mobil på DOA om man upplever att skärmen är för röd.
     
    Last edited: 26 apr 2017
    Wacko gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu är det du som låter okunnig. 6500K är en färgtemperatur som drar mer åt det kalla hållet än det varma. Det är därför många (som inte har pissdåliga skärmar) föredrar den framför de mer varma.

    Jag kan också garantera dig att Wackos rosa skärm med standardinställningar inte mäter 6500K.

    Sen tycker jag att vad som är "tekniskt rätt" är helt irrelevant. Det är hur användaren upplever skärmen som är viktigt. Är man inte nöjd ska man givetvis försöka justera skärmens vitbalans i första hand, och i sista hand reklamera om det inte hjälper.
     
  3. alabrand

    alabrand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    6500K drar varken åt det ena eller det andra hållet. Det är helt enkelt det bästa vi har tillgängligt för att återskapa realistiska färger. Det är en anledning till att folk flest föredrar kallare paneler uppemot 7000K vilket är helt absurd enligt mig.

    Och självklart mäter inte hans panel 6500K. Endast iPhone 7 kommer nära eftersom den faktiskt kalibreras i fabriken. Ingen annan i världen kalibrerar sina telefoner.
     
  4. bakteria

    bakteria Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har haft min i två dagar nu och har också upplevt den något röd i tonen. Men framförallt så blir alla röda färger rosa.
    Jag har provat de olika profilerna och mixtrat med reglagen men tycker ändå att rött blir rosa.
    I youtube-appen är det extra tydligt då hela övre panelen är röd, men på min s8a då rosa.
    Jag pysslar mycket med fotografi och ibland använder jag lightroom när jag är på språng för att göra justeringar i råformat innan jag laddar upp. Men jag är lite rädd att göra det med s8an då jag oroar mig för att färgerna inte är korrekta. Efter att redigerat och laddat upp några så märkte jag tidigt att bilderna inte ser likadana ut på mina andra enheter. Dett problemet hade jag inte alls med min 6p.
    Jag använder för närvarande fotoläget för displayen då den känns mest "korrekt"
     
    Larsgmb gillar detta.
  5. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
  6. CaptainMorgan

    CaptainMorgan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har blågrön färgskiftning vid Edge kanterna samt längst upp på skärmen? Syns bäst på vitt bakgrund. Har ni det med? Bör man byta?
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Edge-kanterna har alltid viss skillnad i vitbalans och ljusstyrka. Kommer inte hjälpa att byta.
     
    CaptainMorgan gillar detta.
  8. CaptainMorgan

    CaptainMorgan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Fick nu uppdateringen som ger möjlighet att justera färgerna ytterligare. Fick bort blåa toner på skärmens kanter genom att justera färgerna. Dock så återstår blå nyans på ovankanten. Det blir nästan värre. Detta för jag inte bort. Kanske ska DOA ändå. Verkar ju vara hårdvaran? Ska försöka posta en bild senare.
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Om skillnaden i vitbalans varierar över panelen så finns det inget att göra i mjukvara. Har man t.ex. en kall ton på skärmens överkant och en varm ton i skärmens underkant måste man välja - ska jag göra hela skärmen kallare och få bort det varma längst ner eller tvärtom? Konsekvensen kommer ju bli att ena halvan blir perfekt och andra blir ännu värre.
     
  10. CaptainMorgan

    CaptainMorgan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jo så är det ju. Retar mig lite på det. Hur ser din ut? Liknande fenomen? Du tror alltså att det är hårdvaran?
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har inte köpt någon än, men det kliar nåt helt enormt i fingrarna.

    Om jag slår till så kommer jag köpa på Netonnet där det är enkelt att byta ut om det skulle visa sig att skärmen inte är bra. Är mycket känslig!

    I ditt fall är det helt garanterat hårdvaran. Om du stör dig på det - byt ut under DOA-perioden så slipper du eventuellt trassel med skärmbyte och försämrat vattenskydd etc...
     
    CaptainMorgan gillar detta.
  12. CaptainMorgan

    CaptainMorgan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Samma här. Man ska va petig när man lägger så mkt pengar på en ny telefon. Lyckades få bort kalla tonen på ovankant nu. Men det känns så konstigt att man ska behöva justera färgerna för få bort kalla/varma toner på vissa delar av skärmen. Lite konstigt att samsung släpper en SW för detta. Den ska ju va perfekt out of the box.
     
  13. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Klart man vill ha perfekt produkter när man lägger mycket pengar. Men ingen kan (enligt mig) kräva perfekt färg/vitbalans out of the box, utan kalibrering. Allas ögon & hjärnor är olika & uppfattar saker dessutom väldigt olika (gällande färgnyanser). Se på tv-branschen. ALLA förväntar sig att kalibrera tvn utifrån hur man vill ha bilden. Samma idé bör/behöver enligt mig gälla för mobiler. Så mjukvara som stödjer bra/full kalibrering ser jag som ett krav.

    (nu pratar jag så klart inte om exemplar som har defekta skärmar, eller annan hw som är defekt - sånt ska man så klart alltid byta/doa/kräva garanti för).
     
    Larsgmb, CaptainMorgan och Trino gillar detta.
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ute i kanterna har väl alla en svag rosa ton mot vit bakgrund? Just pga "edge"? Ska tydligen vara mer på S7 edge som har mer edge helt enkelt. Men det går ju inte komma ifrån?

    Har dock ingen rosa tint i övrigt.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja. Min har rosa ton på sidorna. Det är "normalt".
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Normalt på en 8000+ kr telefon? Känns ganska skumt. [emoji52]
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är edge-tekniken som orsakar det. Tittar jag på telefonen från sidan blir hela skärmen rosaaktig. Av samma orsak blir edgen alltid lite rosa.

    Tror det beror på kombinationen amoled och gorilla glass 5.
     
  18. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Samma här. Enbart lite rosa på höger "edge" , uppenbart på grund av glasets brytning av ljuset, för det lilla rosa försvinner om man vinklar mobilen .inget som stör mig. Perfekt skärm i övrigt.
     
    difference gillar detta.
  19. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Exakt. Fast det är på båda sidorna. Men syns olika beroende vart ljus kommer ifrån där man är.
     
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hade nog kunnat störa mig på det lite om jag betalat något för telefonen. [emoji14] Men den är ju så grym i övrigt. Och då har jag ändå lite svårt med fingeravtrycksläsaren.