[ROM-AOSP] Oxygen - Gingerbread - clean and hack free [info+hjälp länkar]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av poipen, 5 nov 2010.

1. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nice att det äntligen kommer en fix!
    Dock har jag bara haft en enda endless bootloop sen jag flashade 2.0.2 (test) så jag väntar nog tills nästa version kommer :cool:

2. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag ville köra en ny clean install med denna ROM idag och körde en wipe innan. Jag körde även en wipe på cache (jag körde dessutom wipe tre gånger). När jag sedan lade in ROMen så återställdes 18 appar automatiskt (t.ex. LauncherPro, Powerstrip) och även saker som mina nätverk med lösenord. Hur är detta möjligt när jag kört en wipe? Är det något med mitt Google-konto som fixar detta? Jag vill helst inte att något skall återställas förutom via ett backup-program. Har jag gjort något fel då jag kört min wipe?

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kör du apps2sd?
    Antagligen är det synkningen till Google som gör detta. Logga inte in med kontot när du startar telefonen första gången utan ta bort det under inställningar.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Kör app2sd. Men de hamnar väl på min ext3 som wipas oxå? Aja, ska prova att inte logga in nästa gång.

5. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

nät du har flashat in ny rom så kan du kryssa ur att du inte vill synka med googles backup.. kommer inte riktigt ihåg va det står men nåt med att återställa apps å data. så kryssa ur den så kommer det gå bra.

6. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Aha, då förstår jag. Är detta en ny funktion för 2.3? Har inte märkt denna funktion då jag flaschat in 2.2 ROMar förut.

7. poipen

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Ne den har alltid funnits där.

8. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Nej det har den inte.
    jag har gjort flertalet wipes sedan jag köpte telefonen i april, och det är först efter senaste wipen för någon månad sedan när jag gick från RC7 till 2.0 som den har börjat installera appar automatiskt.
    Jag vet inte när dom började med detta, jag gjorde en full wipe i dom tidigare RC utan att 300 appar började installleras automatiskt.

Och vid alla wipes när jag körde LeeDroid så gjorde den aldrig som den gör nu.

Hade som även återställt datan så hade det varit ok, men nu är det helt värdelöst...

9. poipen

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

hmm oki konstigt för jag har alltid kryssat ur den rutan.. är 90% säker på att det va så på opendesire också.

10. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Vad innebär egentligen hboot? Får man mer utrymme av det och varför isf? Är det något jag som medelnivå-meckare klarar av utan att bricka luren? Krävs s-off?

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det har inte min gjort. När jag gjorde rent min var jag tvungen att wipea ext3an med och kryssa ur synkinställningen.

12. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    tidigare om man INTE kryssade ur rutan så installerade den INTE några appar automatiskt, visst den kanske eventuellt syncade lite kontakter och så, men INTE apparna (nu med ~300st så är det åt helvete att den ska installera alla dom samtidigt och dessutom med nollställd data)

13. andreas.trygg

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag flashade den och nu startar inte mobilen :(
    Klart att jag inte tog nandroid backup innan heller...
    Vad händer om man tar bort srvices.jar från minneskortet? Avinstalleras scriptet då?
    Skulle va skönt att slippa köra gammal backup...

Edit: nu startade den!

Last edited: 23 mar 2011
  14. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    du får mer utrymme genom att ändra storlekarna på partitionerna, Oxygen här utan sense och onödig bloatware tar inte lika mycket platts som original eller exempelvis LeeDroid så istället för att ha en massa oanvänt systemminne så kan man använda det till data partitionen.
    S-OFF krävs dock så är det inte det minsta svårt, egentligen lättare än att roota tror jag (i alla fall på tiden när jag rootade)
    för att bli S-OFF så laddar du ner och bränner ut en .img fil, bootar upp datorn med den skivan när du har telefonen inkopplad och trycker på nästa några gånger så är du S-OFF.
    sen för att byta partition table så finns det olika metoder, den enklaste enligt mig var att ladda ner en fil och lägga den på minneskortet, starta telefonen i (minst inte om det var fastboot eller vad det nu var) men då hittar telefonen filen som du har lagt in på minneskortet och frågar nu om du vill köra den filen, trycker du på ja nu så är det fixat på någon sekund.
    det var inte som jag trodde att allt skulle vara formaterat när detta görs, utan allt fanns kvar och telefonen kunde börja användas som vanligt igen någon sekund senare fast nu med en massa extra utrymme (data på 337 istället för 147MB)
    att bli S-OFF är nästintill idiotsäkert, går något fel med inläggningen så återställer den till den gamla automatiskt (varför nu något skulle gå fel) det enda skulle vara om du rycker ut kabeln mitt uppe i processen, eller om du får ett strömavbrott, det händer ju nästan aldrig, men vill man vara extra säker så kan man använda sig av en laptop så har man garderat sig mot det också.

allt står på http://alpharev.nl/

Iamfree gillar detta.
  15. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    det tog lite längre tid än vanligt bara va?
    jag la ifrån mig mobilen och gjorde något annat under tiden (tror jag satte in ett nytt grafikkort i farsans dator) så jag hann inte bli orolig :)

dagen har fungerat felfritt, bortsett från trasig automatisk ljusnivå reglering

16. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Kan rekommendera appen SyncMyPix som syncar dina kontakters bilder mot ditt facebook-konto. Fungerade riktigt bra för mig! :)

Iamfree gillar detta.
  17. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Nice! Nu blev jag väldigt sugen på s-off!

Försvann ingenting för dig?? I så fall så är det ju bara att köra...

Man behöver alltså inte backa upp minneskortets data, appar osv?

18. andreas.trygg

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Haha ja jag blev lite orolig där...
    Hoppas nästa fix/release kommer snart.
    Funderar på att fixa s-off under tiden, verkar va soft!

19. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    nu känner jag mig lite glömst med S-OFF biten, jag har för mig att den inte tog bort något, rätta mig någon annars, men det var inte värre än att ta en nandroid backup (som man alltid ska ha en relativt färsk sådan oavsett om man gör något eller inte med telefonen om man är rädd om sin installation.)

när jag bytte till Oxygens partition table sedan så var jag så säker på att den skulle tabort allt, det har ju varit standard genom alla år att om man ska göra om partitioner så tar man bort dom gamla och gör nya som då är helt tomma, så då när den på någon sekund visade "Done" och jag sedan startade om så trodde jag att den hade misslyckats när min gamla Oxygen installation startade upp, men inte, det var helt underbart att se att jag hade över 200MB ledigt internminne då eller vad jag nu hade när jag startade den då

20. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Finns det något script som tar bort dalvik2sd från oxygen om man har flashat den filen? Onödigt att ha dalvik2sd om man har s-off med oxygen hboot!