[ROM-AOSP] Oxygen - Gingerbread - clean and hack free [info+hjälp länkar]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av poipen, 5 nov 2010.

1. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    GUIDE FÖR BYTE AV HBOOT VIA FASTBOOT (ÄVEN FÖR N00BS)

Aight, detta är guiden som jag själv skulle vilja ha haft tidigare, många guider förutsätter att man har vissa kunskaper innan, att man vet hur man fastboot hit och fastboot dit, det var rena grekiskan för mig, ingen guide sa änns vilka filer eller varifrån jag skulle skaffa dom.
    jag har skrivit den extra tydligt, så att till och med min morsa skulle klara detta
    (förutsätter att man är S-OFF vilket lätt fixas från AlphaRev 1.8 och följer denna tutorial; [TUTORIAL] How to S-OFF your HTC Desire - xda-developers )

installera HTC Sync om du inte redan har (för drivrutinernas skull) denna bör fungera: (om inte från HTC hemsidan men dom har gjort om den lite ( HTC Help Center ))
    Download HTC Sync 3.0.5557 Free - Easily synchronize your HTC device with your Outlook contacts - Softpedia
    avinstallera HTC Sync (ja, för du behövde bara drivrutinerna, inte "Sync"-skiten som program)

ladda ner adb och fast boot verktyget http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=630611&stc=1&d=1308537076
    (källan är denna tråd där även linuxversion finns [Info] After Revolutionary: install Clockworkmod, root & more - xda-developers )
    för att göra det enkelt (går kanske enklare, men jag gjorde) packa upp filerna från android-win-tools.zip till en mapp, för ENKELHETEN lägg den i rooten på exempelvis C: döp mappen till nåot kort och enkelt (jag döpte den till awt (från Android Windos Tools)
    lada ner den HBOOT som du vill ha, packa upp den om det är en .zip så att du har .img filen, lägg den i awt mappen (just nu och som jag själv gjorde för ändamålet att köra Oxygen rekommenderar jag att lägga in (den ännu lite inofficiella) Oxygen r3 HBOOT som jag skrev och länkade till i detta inlägg: https://swedroid.se/forum/post686919-1598/ fungerade utmärkt för mig)

SE TILL ATT DU HAR TAGIT EN NANDROIDBACKUP INNAN DU FORTSÄTTER om du vill ha kvar din gamla installation vill säga
    starta telefonen i fastboot (starta den med Back+POWER)
    öppa kommandoprompten (skriv "cmd" i kör / WINDOWS + R)
    nu ligger du i fel mapp, du behöver komma till rooten, så skriv "cd.." -> enter "cd.." -> enter
    nu står det förhoppningsvis att du är i "C:\>" skriv nu "cd awt" nu bör du ha hamnat i rätt mapp (enligt mitt exempel) "c:\awt>"

nu har du kommit så långt så att du kan göra precis så som det står på AlphaRev 1.8 (även upp till dig att kolla MD5 check summa, men tas filen från en .zip/.rar så brukar man ändå få upp "CRC ERROR" ifall den är trasig och hur ofta går filer sönder? (chansen är större att vinna på lotto så jag brukar skita i det :P )

DVS(steg 3): skriv: 'fastboot flash hboot bravo_alphaspl.img' det måste inte vara exakt "bravo_alphaspl.img" utan skriv det som din .img fil heter med din nya HBOOT, jag skrev nu senast "fastboot flash hboot bravo_oxygenr3.img" (just den filen(eller motsvarande) ska altså ligga i din "awt" mapp)
    GRATTIS nu ska din nya HBOOT förhoppningsvis vara flashad, det kommer stå först något med att filen är över förd, sen nästa rad ska det stå något med write och 100(%?) (successfull?) jag har inte det exakta framför mig, men det hände i alla fall att jag försökte med den cm7 (r1) HBOOT som jag själv länkade till, men då stog det något om info och att något var fel :S :)HBOOTen var inte uppdaterad/bytt)
    (steg4) skriv 'fastboot reboot-bootloader' säger äl sig självt, detta för att starta om bootloadern, och nu längst upp bör det stå namnet på din nya bootloader (exempelvis Alpharev Oxygen r3) om allt har lyckats.
    (steg5) skriv 'fastboot erase cache' (för att wipa chacke, att slarva med sådant här i samband med HBOOT byte = boot loop)
    (steg6) boota in till recoveryn, gör en full wipe / factory reset, kör sedan en restore på di nandroid backup, när detta är klart kan du lägga in den nya versionen av Oxygen UTAN att wipa något, och när du startar telefonen så är allt som det var innan fast du har senaste versionen = WIN :D

---------
    jag hoppas att någon har nytta av detta, om inte så har jag säkert nytta av det själv till nästa gång ifall jag glömt hur man gör.
    med reservation för dålig meningsuppbyggnad, stavfel, dålig svenska sov (riktigt trött nu när jag skriver detta, lite smön, ett långt arbetspass samt "afterwork" på det :) )

tryck gärna på "Tack" om detta hjälpte någon så att jag vet att den lite mer än timmen det tog för mig nu att sammanställa detta var meningsfull :)

Antebellum, unikum, PDob och 7 andra gillar detta.
  2. Moonwall

Moonwall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Du får ett tack av mig eftersom att om jag skulle behövt veta hur man byter h-boot skulle det antagligen underlättat mycket, och alla som hjälper personer i communityn på detta sätt förtjänar ett "Tack" :)

3. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Se här för teman:

http://forum.oxygen.im/viewtopic.php?id=82

Kör du med 2.2.1 så ska du inte flasha in dem utan det är apk-filer som du installerar. Sen så startar du theme chooser och väljer det tema du vill ha.

Exempel på Meizu temat:

Sent from my HTC Desire

4. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Poontus, you da man!

5. S1887

S1887 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Jag har S-ON och har just nu oxygen 2.1.3. Jag skulle vilja installera oxygen 2.2. Måste jag fixa så jag har S-OFF och byta hboot för att kunna göra det eller går det bra med original(har aldrig bytt hboot) och bara flasha in som jag gjort tidigare?

6. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    S1887, du behöver inte byta HBOOT och mest troligt så behöver du inte göra någon wipe heller, bara att lägga in den nya över den gamla

7. S1887

S1887 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Tack Poontus! Det fungerade utmärkt att bara flasha in den utan någon wipe.

8. Tobbe_E

Tobbe_E Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå!

Har nyligen rootat och lagt in Oxygen i telefonen, men nu med 2.2.1 så märker jag att wifi:t stänger av sig när telefonen är i viloläge - den har aldrig gjort så innan, har någon annan samma problem eller är det någon inställning någonstans jag missat? Har ingen task killer och kör med Go Launcher...

9. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Gå in på wifi-inställningar, tryck meny, välj avancerat.
    Där inne väljer du wifi-policy och sätter på ett lämpligt värde.

Tobbe_E och Poontus gillar detta.
  10. Vainyards

Vainyards Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung S7 Jobbtele
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tab S2 T815 3g Wifi
    Kanon bra! har faktiskt funderat hur jag byter hboot på detta sett!

Renskriva och lägga i första inlägget eller få den klistrad i seprat tråd?!

11. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Renskrivning behövs säker, jag drack starka drinkar samtidigt som jag skrev, julmust blandat med 73%ig Rom :P

Jag lyckades skriva långa inlägg på tre forum den natten :P

12. S1887

S1887 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Detta är möjligtvis of-topic men jag minns inte om jag hade detta problem innan jag började med Oxygen. Problemet är att min telefon stängs av innan eller precis när den når 15 procent av batteriet. Ibland hinner mobilen inte ens varna om dåligt batteri innan mobilen dör. När jag sedan startar igång mobilen visar batterimätaren 0 procent. Batteriet är således helt dött, trots att det stod på 15 procent eller mer när den dog. Går detta att åtgärda på något sätt?

13. Tobbe_E

Tobbe_E Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Såg på Oxygens forum en guide till att kalibrera om batteriet, det kanske hjälper. Guide

14. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det finns skrivet lite här och var på forumet hur man kalibrerar sitt batteri.
    Men något i stil med att man ska ladda sin telefon till hundra procent, dra ut laddaren och stänga av telefonen.
    Sen pluggar man i laddaren igen med telefonen avstängd och låter ladda ett par minuter så att LEDen börjar lysa grönt.
    Sen drar man ut laddaren igen, startar telefonen i recovery och wipe på battery stats.
    Det är något i den stilen som folk har kört, det ska finnas skrivet någonstans här.

-edit-

Här är en länk till kalibreringen

https://swedroid.se/forum/35192-batteri-kapacitet-pa-desire-3.html#post473861

Last edited: 6 aug 2011
  15. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Blev sugen på Oxygen 2.2.1 nu :-)
    Någon som vet om man ska köra den gamla radion som adam rekommenderade förr även till den?

32.44.00.32U_5.09.05.30_2

Vad är nytt i 2.2.1? Jag sitter med 2.1.5

16. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    AdamG rekommenderar ingen radio, olika hårdvara olika regioner det som är bättre för någon är kanske inte bra för någon annan.

Det som är nytt, du kan ta printscreen från power menyn.
    det är Android 2.3.5

För mer kolla changelogen.

johand74 gillar detta.
  17. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Var hittar man changelogen till 2.2.1?

18. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Gå tillbaka någon sida, så ser du länken till AdamGs Oxygen hemsida, bör stå där samt vara lätt att hitta

19. bombhills

bombhills Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hallå hallå här kommer ännu en rookie på roms/flashning/hboot etc och ställer dumma frågor!
    Jag funderar nämligen på att robotar då jag börjar tröttna på stock. Jag undrat dock om oxygen är väl fungerande när det gäller t.ex. gps, kamera, och kompass?
    Anledning att jag vill roota är batteri tid, fler funktioner, a2sd och custom teman.

Är detta romen som jag drömmer om? Eller borde jag leta någon annanstans? ( kanske stanna med stock)

Tack så mycket.

20. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Vilken radio funkar bra med Oxygen 2.2.1 här i sverige då? (telia)