ROM-byte

Diskussion i 'Blade' startad av loppen1730, 8 feb 2011.

1. loppen1730

loppen1730 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är helt ny på smartphones, och rent generellt om något tekniskt inom uppgraderingar. Vad tjänar jag på att byta rom? Är det svårt, garantin försvinner? Lite "rookie" frågor men vill ha svar hehe

2. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    607
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Det finns flera trådar (även klistrade) där du hittar infon du efterfrågar, det går säkert fortare att läsa själv än att vänta på svar.

3. Manneman

Manneman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Själv är jag lite av en noob på androidlurar... ge mig en iPhone eller Windows mobil så är jag ikapp... :P

Jag gjorde min första ROM uppgradering på min nya ZTE Blade idag. Jag följde denna tråden: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=31361

// Mange

4. loppen1730

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

vad är fördelarna med rom-byte då? smabbare o kvickare lur?

5. bollonet

bollonet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man säga att ROM-byte är att byta "Operativsystem" för telefonen?
    Det här som heter "japanese jellyfish" - är det ett "ROM"?
    Vilket "ROM" bytte du till?

6. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Det kan man säga. Blade kommer med android 2.1 och Japanese jellyfish är android 2.2. Fördelar är då t.ex att den blir snabbare, kan installera apps som stöder det på sd-kortet.

7. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Inte direkt byta OS, det är ju fortfarande Android du kör. Man kan väl säga att det är en annan version av Android (ej att förväxla med versionsnummer). Just Japanese Jellyfish är dessutom Android 2.2 så om du kör in den blir din telefon "uppgraderad" från 2.1 till 2.2, vilket medför flera fördelar, t.ex. att du (automatiskt) kan spara dina appar på minneskortet istället för i telefonen. Många har även upplevt att luren blivit lite rappare när de kört in JJ :)

Ta gärna en titt på Swedroids Android-ordlista. Såhär förklarar de ROM:

bollonet gillar detta.
  8. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Att uppgradera från 2.1(som du fick med i din blade) till 2.2 är definitivt värt.

*Som redan nämnts, du kan spara appar på minneskortet nu
    *wifi hotspot och usb-tethering
    *Småfixar här och där som tex bättre standardtangentbord
    *Men framförallt, luren blir rappare. Angry birds som tex kunde lagga mkt på tyngre banor flyter mkt bättre nu.

9. loppen1730

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men inom några veckor ska ju ändå Tele2 släppa 2.2 så ingen idé för mig att försöka mig på sånt här haha

10. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret. Jag skall försöka mig på att få igång ett ROM-byte (till japanese jellyfish) efter instruktionerna i Guide till rom-byte-tråden.

En sak som återkommer i olika beskrivningar, och som inte finns i ordlistan är "swipe". T ex swipe data+cache.Betyder det att man raderar data och cahe?

En annan fråga jag har är - om jag byter ROM - försvinner de program jag har installerade på telefonen då?

11. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Ja om du skall byta till JJ blir du nog tvungen att göra wipe på hela köret och då försvinner även apps, call logs, sms osv. När du uppgraderar till senare version av samma rom kan du ofta slippa göra wipe på allt utan cache kan räcka. Kan vara smart att göra nandroid backup på alltihopa om något skulle skita sig och/eller om du skulle vilja gå tillbaks av någon anledning. Titanium/mybackup (mybackup root är gratisversion av pro för oss med rootade lurar tror jag) är bra verktyg för uppbackning av apps, call/sms historik (mybackup). Tror också myphoneexplorer kan göra backups av call/sms direkt till datorn om du föredrar det, osäker på om den klarar apps.

12. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok. Alltså (ber om ursäkt ifall du tycker frågan är dum) - om jag följer guiden och byter ROM till "japanese jellyfish", då finns i af de grundläggande programmen med i ROMEN- typ de som man startar inställningar, telefon, kontakter webläsare och kamera med?

13. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Ja, det finns med.

14. Manneman

Manneman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du kan även välja att göra backup på dina apps innan du flashar om. Jag tittade lite närmare på det men beslöt mig för att låta bli (nybörjare som jag är). Då jag använder AppBrain istället för Market så är det bara att plocka ihop sina appar där och sen synka med telefonen.

Jag hade bara kört 2.1 originalrommen i två dagar när jag beslöt mig för att byta. Så jag var inte ens varm i kläderna med 2.1. Men jag märkte en omedelbar skillnad. Ångrar mig inte en sekund... saker som jag svor över i 2.1 var åtgärdade i 2.2.

15. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Allt som är så kallat standard följer med även när du byter ROM. När du får telefonen så kör ju den också en ROM från början (i det här fallet standard Android 2.1 utan några modifikationer). Skulle du istället installera Japanese Jellyfish är det helt enkelt som att uppdatera programvaran. Vissa ROM'ar innehåller många modifikationer (till exempel CyanogenMod som du säkert har hört talas om) och vissa är bara helt standard eller innehåller få modifikationer (till den kategorin hör JJ).

Vi kan ta X10 Mini-familjen som uppdaterades från 1.6 till 2.1. Där släppte SE officiella ROM'ar som då uppdaterade telefonerna till Android 2.1, bara det att man gjorde det utan att roota eller trixa på något sätt själv. När du kör in JJ eller CM, som då kräver att du har tagit full kontroll över telefonen (även kallat root), så gör du samma sak fast manuellt :) hoppas du förstod vad jag försökte förklara.

Slaneby och bollonet gillar detta.
  16. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, tack för svaren.

Jag installerade nyss den nya ROMen efter guiden som finns på forumet. Det var enklare än jag trodde. Jag var förberedd på att nåt skulle gå galet! Men det gick fint.

Framförallt känns det kul att man kan ha flytta vissa applikationer till SD-kortet!

Finns det några andra direkta fördelar för bladen med att ha "japanese jellyfish"? Eller är dessa fördelar liktydiga med de fördelar som finns i android 2.2?

Nån sa t ex att task-killer inte var lika nödvändigt på 2.2 som på 2.1. Stämmer det?

17. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

En fördel med JJ jämfört med stock är att kerneln är modifierad för att stödja överklockning om du finner det användbart. Wifi tethering är också en funktion som verkar vara väl uppskattad, men den stödet för det finns inbyggt i 2.2 och inte JJ specifikt.

Jag tror generellt sett ska android vara ganska bra på minneshantering, de enda fall jag slår ihjäl några processer är om de fått fnatt.