[ROM] CyanogenMod-7.1 Stable (Gingerbread)

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by t68, Jan 17, 2011.

1. Pixel67

Pixel67 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har ett litet problem. Dock vet jag inte om det är Cyanogenmods fel eller LauncherPro. Aja, i alla fall. Jag stängde av notification bar för att det ser snyggare ut utan den. So far är det lugnt, men ibland när man går ur ett program så kommer notification bar upp i alla fall, fast utan någonting på. Det är bara en svart rad längst upp. Och resten av skärmen flyttas ner så att t.ex. bara halva docken syns. Det är ganska störande, finns det någon lösning på det förutom att sätta tillbaka notification bar?

2. fremar

fremar Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Hmm nytt problem, hade lagt in ett möte med notifikation 10 minuter innan, men ingen vibration kom från telefonen utan endas dioden började blinka. Hur löser man det hittar inga inställningar för de? Har ju telefonen på vibration oftast å vill ju att de ska vibrera då

3. diezel

diezel Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min lur har dragit väldigt mycket batteri idag. 15% kvar nu efter att ha laddat till 100% inatt. Tog ur den vid 07:00 och har inte använda den onormalt mycket.
    Nu har go launcher sjunkit i cpu-användning, men batteriet tickar fortfarande snabbt ner.

Sen har jag problemet att jag inte kan installera apps längre pga. platsbrist på internminnet. Trots att jag är ganska säker på att jag har "a2sd+". :ehm:

4. fremar

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Har hittat orsaken till detta nu, såg att ikonerna flyttades en bit mer åt vänster efter att jag hade varit och klippt mig idag. Visade sig att det verkar bero på Quick Calendar som jag kör å visar Pågående händelser i notifikationsfältet när man drar ner det. Har valt i inställningarna att den ska dölja notifikationsikonen, men det verkar inte fungera helt. Ingen ikon visas, men platsen där ikonen hade hamnat tas upp i alla fall.

5. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är inte alls säkert att den är uppdaterad för 2.3, det är ju ditt val att ligga på "cutting edge" och då råkar man titt som tätt ut för applikationer som inte hinner uppdateras för nya versioner, LauncherPro har ju oxå en del buggar under 2.3. Launchers är.ju något som integrerar djupt med Android och det är viktigt att de är välskriva och uppdaterade.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Festan

Festan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Något låter inte telefonen sova. Kolla spare parts hur många % telefonen stått på "kör" och kolla även "partial wake usage" för att se vad som ligger högt där. Jag själv har 81% nu efter att ha dragit ur telefonen vid typ 7:10.

Ladda ner Quick System Info om du inte redan har den (alternativt kolla i Titanium Backup) om den verkligen flyttar över allt till sd-kortet. Har du darktremors apps2sd måste du själv flytta över dalvik cachen till sd-kortet.

Det gör du genom att skriva så här i Terminal Emulator:

su
    a2sd cachesd

7. fremar

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    7h 44m sen jag kopplade bort min från laddare, har inte direkt gjort nåt med telefonen. Ringt nån minut å kollade bara mailen imorse, sen hade den mest legat på skrivbordet å så har jag kikat lite i kalendern å pillat lite med inställningar å mitt batteri är nere på 88% nu.

8. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du borde vara helt säker om du har a2sd, då du måste installera scriptet själv, räcker alltså inte bara att partionera ditt minneskort. Har du nu gjort allt detta går det dock inte att supporta din rom, då det fulscriptet som används för att modda in a2sd kan om man har otur skapa en "world of hurt" och därför inte supportas av CM.

En ide kan ju vara att starta om din telefon, har du uppdaterat CM får du lägga in scriptet igen (här kan scriptet ge dig problem, då du kan har för mycket apps och när du uppdaterar utan wipe, kan det orsaka strul). Hämta hem 'Quick System Info' kontrollera att dina apps hamnat på din ext3 partition, annars installera om scriptet, äänu bättre byt 'hboot' till CM7, skit i a2sd och ha en stabil telefon.

9. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är LP:s fel, Fede koncentrerar sig på sin fullständiga omskrivning av LP och har inte uppdaterat sin launcher för 2.3.

10. diezel

MINA ENHETER

Jag har nog inte alls a2sd verkar det som. Och det du skrev om HBOOT och allt fattar jag inte ett skit av. Men tack för "hjälpen"!

Jag får nog flasha tillbaka Leedroids 2.2, för det här vart alldeles för jobbigt och struligt. :D

Edit: Hittade denna http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=917377 och det verkar ha fungerat. Nu ser det bättre ut i titanium backup! :)

Edit2: Provade även: Battery drain issue:
    Set wifi sleep policy to never
    settings -> wireless & networks -> wifi settings
    press menu -> advanced and set wifi sleep policy to Never
    press menu -> save

Får se om det hjälper.

Last edited: Feb 25, 2011
  11. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Frågan är om det någonsin kommer en "omskrivning".
    Han har ju hållt på i flera månader nu.

Däremot så funkar LP ändå skitbra för mig i 2.3.

12. Pixel67

Pixel67 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack så mycket :) Får väl gå över till ADW men jag kommer sakna scrollande dock bar :(

13. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Calendar -> Meny -> Settings -> Set alerts..

14. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Personligen älskar jag LPP även om oxå jag har gått över till 'ADW EX' pågrund av den dåliga stabiliteten i LPP under 2.3. Vissa som en som postade över mig har ju inte märkt av detta problem och det är bra för honom men jag är inte ensam om att märka att LPP inte fungerar som det skall och program som buggar kan även dra resurser och batteri i onödan.

15. fremar

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ah tackar inte konstigt att jag inte hittade, letade under ljudinställningarna i systeminställningarna.

16. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Att installera a2sd i CM7 är inte speciellt svårt om du vill testa den vägen, gör dock helst inte det över en 'nightly' då du kommer att uppdatera din rom ofta och då tappar du din a2sd igen.

En 'HBOOT' kan lätt förklaras att det är "partitionen" som själva telefonen har, där har du partitioner för rom-filen och dess applikationer (alltså de som följer med systemet), en del för cache samt en del där dina applikationer installeras. I en vanlig 'HTC Desire' är 'HBOOT' partitionerad med 250mb för systemet, 40mb för cache och då enbart 147mb kvar för installation av din applikationer. Om du te.x använder 'CM7 HBOOT' får du 130mb för systemet, 5mb cache moch då hela 302mb för installering av applikationer.

Fördelen med en annan HBOOT är att du får mer minne för applikationer och kan lägga dessa på din telefon vilket är mycket bättre än på minneskortet, dels att starthastighet och körhastighet gynnas men även vid en mount av minneskortet till datorn.

Nackdelen är att om du tröttnar på den rom du har installerat och vill tillbaks till Sense behövs en ny HBOOT då den helt enkelt inte får plats på det partitionerat för systemet. En annan nackdel är att här (när den HBOOT installeras) kan du verkligen bricka din telefon, vilket annars faktiskt är ganska svårt. Många använder ordet "bricka" för allt möjligt strul, te.x en dålig flashning eller när problem med att mounta till datorn (USB-brick) uppstått men allt som oftast går detta att ordna (ingen brick alltså) men en dålig 'HBOOT' kan göra telefonen obrukbar och utan mojlig räddning. Det skall dock inte hända om man inte rycker ur USB:n, tappar telefonen i golvet eller rycker ur batteriet.

Vill du testa detta behöver du först ta bort det som kallas security, och sedan installera den HBOOT du valt. Vidare information hittar du här...

-Daniel likes this.
  17. diezel

MINA ENHETER

Tack för en mycket bra förklaring! Som jag skrev tidigare så hittade jag en APP som fixade till mitt a2sd. Så nu behöver jag inte ens riskera det där med en annan HBOOT. Men det är ju toppen att veta att det finns och vad det är! :)

Nu är jag också ganska säker på att det är mitt wifi drar slut på batteriet. Både "Wifi on" och "Wifi running" ligger på 100% i spare parts. Kan ett radiobyte lösa det kanske. Får kika runt lite.

Kör radio 5.14.05.17

18. arvesen

arvesen Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Min wifi on och running ligger oxå på 100%, har 80% kvar av batteriet efter 10h.
    Du kör senaste radion, folk på xda forumet har raporterat en del problem den.

19. robe42

robe42 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

20. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

har ni gmail appen installerad? Hur fick ni in den?