[ROM] CyanogenMod (STABLE) [06/19/2010/5.0.8]

Discussion in 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' started by topgun, Feb 11, 2010.

1. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Falinski, Vad jag menade var att om Kottkrig körde benchmarkPi så borde det bli avsevärt lägre resultat än för oss utan JIT
    Tror att utan JIT ligger man på 2500 till 3000.....ungefär
    Själv får jag ännu sämre, beror säkert på att jag för tillfället kör en annan rom

2. calle

calle Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle ni som kör Cyanogenmod på N1an kunna upplysa oss andra om vad fördelar respektive nackdelar är med att roota och installera CM?

T.ex. Hur fungerar bluetooth, GPS, wifi, handsfree och 3G jämfört med stock?

Finns det kompatibilitetsproblem med någon basapp, t.ex Maps ? (När jag körde cyanogenmod på min Magic funkade inte GPSen särskilt bra).

Jag skulle uppskatta om någon nyanserat kunde sammanfatta för- och nackdelar! :)

//Calle

3. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo jag førstod det, men undrar om det finns något mer anvændbart i dagslæget att anvænda JIT?

4. Trident

Trident Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte märkt någon större skillnad förutom hastigheten i benchmark med CM.
    Allt funkar bra och är stabilt på min N1. Jag la CM för jag behövde trådlös Thetering till familjens alla Laptops på landet. Dock är det rätt kul att lägga in nya ROM det är nästan som att starta upp en ny mobil första gången :)

Aktiverar man JIT så hamnar Benchmark på 900-1000 att jämföra med kanske 3000 i Stock.

5. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sådär då! Då kör man med CM 5.0.5.3!

6. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag måste säga att jag är sjukt sugen på root. Men det är ett par saker som tar emot, framför allt handlar det om att man tappar garantin.. Vad gör man om den går sönder? Är köpa ny det enda alternativet?

Cyanogenmod verkar vara väldigt populär och vad jag har läst i tråden så uppdateras den väldigt ofta vilket jag ser som ett stort +..

Nu är jag väldigt dålig på alla root-termer, men någon som kan berätta vad "JIT" innebär? Jag försöker nämligen förstå mig på hur allting fungerar och ibland stöter man på en del ord som folk tar för givet att alla andra moddare vet vad det är.

Förresten, jag antar att man tappar alla installerade apps/spel (inklusive eventuella sparfiler) när man rootar/ byter rom, men går det på något sätt att spara, eller måste man installera om allt? Hur är det när man uppdaterar en rom, till exempel cyanogen 5.0.5.3 till .6? Förlorar man allt då också, eller finns allting kvar?

Last edited: Apr 8, 2010
  7. Remuz

Remuz Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S10 FE 5G
    Grattis, du är på god väg till ett lyckligare användande av din Nexus.

Du tappar garantin. Går den sönder så får du vackert köpa en ny, dock har det funnits folk som skickat in sin telefon till HTC och då den varit i trasigt skick så har man på HTC inte kunnat konstatera att den är rootad och därmed har man fått en ny. Googla efter foruminlägg i frågan.

En väldigt bra ROM som jag själv använder. Uppdateras ofta som du säger.

JIT står vanligen för "just in time" och är en term som används istället för dynamic translation. Det handlar om att optimera kod. Nu tog jag det helt ur sitt sammanhang så JIT kanske stod för något annat i just det sammanhang du tog det ur?

Filer som sparas på minneskortet kommer att vara kvar. Ladda bara ner appen igen så kommer den att hitta sina filer efter du rootat. Innan root vet jag inte hur bra backupmöjligheter det finns, men efter root kör du titanium backup som backar det du vill. När du uppdaterar mellan 5.0.5.3 och 5.0.5.6 etc så behöver du inte ens göra en backup, allt följer med som det ska, det är bara att flasha från minneskortet och starta om telefonen så länge du inte gör en "wipe". Gör du "wipe" är det bra att göra en nandroid backup innan, alternativt titanium.

LYCKA TILL!

8. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svaren Remuz!

Jag har en del att fundera över innan jag vågar ta steget.. Men som sagt, det kliar i mina root-fingrar så mycket talar väll för att jag byter upp mig. :)

9. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

10. nixz

nixz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Woho, efter mycket om och men så fick man alltså äntligen ett ryck och rootade :)

Tryckte in CyanogenMod 5.0.5.3 och vid första anblick var jag hur nöjd som helst.
    Sen flashade jag även in NexTheme 2.0 och fan va najs den blev, ytterligare lite najs blev det när jag la på NexTheme goodies för CM inkl en launcher :)

Och så nu har jag uppdaterat min kernel och lagt in (4/04 - Release 8 (Kernel Version: kmobs@ubuntu #6))

Har dock inte hunnit testa batteriets livslängd ännu men jag är säker på att det är bättre :)

Toknöjd, så till alla er som funderar på att roota... Do it! :)

11. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är NexTheme 2.0 för något? Kanske kan visa lite screens?

EDIT: Hittade detta
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=617541

/Söder

12. nixz

nixz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

NexTheme är ett tema som man flashar in över sin ROM och ser ut nåt i stil med detta

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

13. söder

MINA ENHETER

Det såg ju tjusigt ut. Fan vad jag velat angående CyanogenMod eller inte. :) Skulle ju vara så jävla surt om scrollknappen lägger av, eller om man powerknapp börjar glappa ännu mer.

Hur funkar förresten "program menyn", bild 4, på den? På custom tycker jag den är skitseg, och det är svårt att få bra snurr på skiten så man kommer till de programmen som ligger längst ner.

Är det bättre på denna mod?

Sen, alla förändringar och så, är det googles team som gör de, och sedan kommer de ut på något sätt, eller är det folk som sitter och göra massa saker själv? Det känns som allt som inte är via google skulle lika bra vara jävligt dåligt testat, och bara göra telefonen ännu mer batterisugen eller slö eller nått sånt?

/Söder

14. nixz

nixz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker att den scrollar på hur bra som helst.

Det är klart att det är folk som sitter och hackar ihop det mesta av allt det här själva men just Cyanogen är ju känd för att göra bra och stabila saker, massor av N1(även andra modeller) användare där ute kör hans rommar och de har varken pajjat eller försämrat telefonerna hittills vad jag vet :P

Sen kan han ju släppa en buggig release iofs men då brukar det allt som oftast ligga ute en fix relativt snart. Och så behöver man ju såklart inte installera allt på en gång, utan vänta lite och läsa lite om hur andra upplever det först :)

15. Jensen

Jensen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

nån som har haft problem att när nexus onen startar, så är ju trådarna som strömmar in blåa efter byte till denna rom, men för mig så hackar det till, o så blire flerfärgade trådar som en oflashad nexus one, sen så håller den bara på så. kommer aldrig in i systemet så att säga. utan det är som om laddningen vara går om och om igen.

Last edited: Apr 11, 2010
  16. söder

MINA ENHETER

Jag är bara rädd att det ska bli att man går runt och inte känner att man har det senaste om man börjar roota och lägga in nått annat.

:)

Att det ständigt finns NÅGOT nytt, och något som ska fixas, och att telefonen aldrig bara blir bra, utan att det alltid är någon bugg som ska uppdateras osv..

/Söder

17. krasenpaskaa

krasenpaskaa Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Pröva HelixLauncher (finns på market) om ni vill ha bättre fart på scrollningen i programmenyn. Det blir stor skillnad. Obs, HelixLauncher, inte HelixLauncher2

18. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Söder så är det förvisso litegrann med alternativa roms, men man har ju alltid möjligheten att gå tillbaka och köra vanilla om man skulle önska. Jag är dock mycket nöjd med CyanogenMod. Allt har varit till det bättre, t.ex. högre HSDPA-hastighet och Wifi. Om man glömmer de funktioner som modden har, t.ex. tethering etc. Om man inte vill ha en massa småstrul och meck hela tiden så väntar man tills en stable release kommer och det innebär allt som oftast just att det är stabilt...även om undantag finns...:)
    Skall ta och prova Helix förresten...

19. söder

MINA ENHETER

Jag kör faktiskt HelixLauncher2. Vanliga HelixLauncher bygger väl på den äldre versionen, och har inte samma effekter.

Tycker dock att HelixLaunger2 borde kunna vara snabbare också..

/Söder

20. nixz

nixz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Batteribugg i CyanogenMod 5.0.5.3??

Har CM 5.0.5.3 installerad, med senaster radion och senaste Kernel här http://iq0.org/story/yet-another-nexus-one-kernel-now-battery-saving

Har haft igång telefonen toklänge verkligen nu utan ström, låg på 17% kvar efter va 38h...

nån minut senare var den heldöd och sa 0% batteri?...

Är det nån känd bugg i procentvisaren för batteriet?