[ROM] [eclair] Finnish Fillyjonk RLS4 [2010-12-22]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 3 dec 2010.

  1. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    En fråga till kallt_kaffe: Finns det några tankar på att inkludera fix för den låga musikvolymen ?
    Annars ett stort tack för ditt arbete med ROMen och god jul !
     
  2. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    Skillnad stock rom o denna? Har köpt 2 st blade till mina barn, givetvis är denna rom bättre, men vad är den bättre på och är den sämre på något sätt, vill lixom att allt ska bara funka om jag lägger in denna åt dem innan 2.2 finns utan buggar. Alla svar emottages tacksamt :)
     
  3. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    allt funkar som det ska iaf hos mig.
     
  4. Letalis

    Letalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Med RLS3 så tar mitt batteri slut på 1 dag. Ringer iofs ganska mycket i jobbet men med Telia Stock så höll det nästan 1½ dag.
    Har kört batteritricket men det vill sig inte ändå..
    Några tips?
     
  5. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    RLS3 överklockar AHB bus på Blade, kan vara en bidragande faktor till högre energiförbrukning.
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja, det är flera som upplevt detta. Därför överklockar inte default kärnan i RLS4 AHB bussen utan vill man offra lite batteritid för prestanda så kan lägga in en ny kärna med AHB överklockning som en addon.

    Så i RLS4 överklockas INGET om man inte själv vill det. Med SetCPU kan man överklocka med en lindring överklocking av AHB bussen på hastigheter över 600MHz och vill man ha maxprestanda så lägger man in addon:en för AHB överklocking och då överklockas AHB bussen med 50% (jämfört med default kärnans nivåer) från och med 480MHz och uppåt.

    Ett annat tips för att dra ner CPU aktiviteten en smula är att slå av skärmrotation och automatisk ljusstyrka. Dessa två saker gör att CPU:en jobbar med att kolla sensorerna hela tiden och den går då sällan ner till lägsta inställda hastighet.
     
    Letalis gillar detta.
  7. Failemon

    Failemon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack men jag testade det och även att lägga in no_abc???_overclocking.zip utan skillnad. Den nya RLS4 funkar däremot jättebra med default kerneln, nu beter det sig som RLS2 utan att ha resettat batteri-informationen. Prestandan känns lite bättre också, men det kan ju vara för att jag vill det :)
     
  8. Morta

    Morta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är den 4e och första rommen som funkar på min blade. Dock ej 100% men bra nära. Undrar hur/om man kan banta ner den litet? Tänkte om man kan ta bort lite skräp...? Kan man typ gå in i zipen och bara ta bort filer därifrån? Ursäkta dumma frågor men man är lite newb på detta...
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ingen dum fråga och du har svarat på den själv. Bara att gå in i zip filen och städa lite i /system/app. De flesta app:ar har namn som är självförklarande. Var försiktig med sånt som du vet var med i grundinstallationen som många av google app:arna så skall det nog gå bra. Dessutom så gör du naturligtvis en kopia på zip-filen först så att du kan lägga tillbaka någon app om du råkar rensa för mycket.

    Faktum är att jag valt att lägga mer mycket istället för att försöka hålla ner på antalet app:ar just för att det är så enkelt att städa lite själv i zip-filen och installera om när man kommit fram till vilka app:ar man aldrig någonsin kommer att använda.
     
  10. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    jag frågar igen .....Vad är till det bättre? stock rom o denna? Har köpt 2 st blade till mina barn, givetvis är denna rom bättre, men vad är den bättre på och är den sämre på något sätt, vill lixom att allt ska bara funka om jag lägger in denna åt dem innan 2.2 finns utan buggar. Alla svar emottages tacksamt
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Allt funkar minst lika bra som med original ROM:en. Faktum är att original ROM:en till Telia har ett fel som gör att kompassen visar 90 grader fel. Det finns också, i min mening, bättre tangentbord med i denna. Båda HTC_IME och Gingerbread tangentbordet är riktigt trevligt.

    Men en viktig sak att vara medveten om är att inget väl vet säkert vad Telia säger om försöker få något fixat på garantin när man flashat om telefonen.

    I övrigt, beroende på ålder på barn, abonnemangsform etc så kommer här lite tips:

    - Om barnen kör med kontantkort och du vill vara säker på att datatrafik ENBART skall gå att köra hemma på det trådlösa nätet (eller på andra trådlösa nät). Dvs undvika all form av mobil datatrafik (och avgifter). Isåfall kan du radera /system/etc/apns-conf.xml i zip filen innan du installerar. Så har jag gjort på mina barns android telefoner.

    - Kör Adfree Android så slipper de reklam.

    - Konfigurera upp Wheres My Droid med kodord som du kan, t.ex. barnens personnummer. Speciellt GPS funktionen in Wheres my droid kan komma väl till pass då du kan skicka ett SMS till telefon och få tillbaka telefonens position när de glömt den på bussen, i skolan, hos kompisen osv... OBS! Förklara hur det funkar och att de faktiskt ser om du använder det och missbruka det inte för att ta reda på var de håller hus för då kommer de garanterat att slå av det.

    Jag funderar på också att skriva ihop en guide hur man ändrar splash screen (första android logon) och bootlogo (andra boot logon). Dessa två är om jag inte minns fel båda en grön android på Telia telefonen så man ser inte att det är två olika. Hursomhelst, på grabbens Blade som han köpte för julklappspengarna så har jag lagt in en bild som både splash och bootlogo som talar om vem telefon tillhör + namn, adress, telefonnummer(hem) och till min mobil.

    Splash screen är faktiskt ganska enkelt att ändra, enklara än man kanske tror men den visas inte så länge och därför kan det vara bra att ändra båda. Problemet är att det är betydligt mer jobb att ändra bootlogon (logo nr 2).
     
    Letalis gillar detta.
  12. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    Tack för ditt svar kallt_kaffe, de har kontantkort men jag köpte till surfpaket 12 månader till dem så just den biten är ok, men ditt förslag om where is my droid låter ju kanon, ska genast kolla upp det, tack än en gång :)
     
  13. Letalis

    Letalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Kan ju säga att med RLS4 så har jag 50% kvar när det är dags att krama kudden. Detta helt utan att ha haft den på laddning under dagen.
    Grymt jobbat Kallt_Kaffe