[ROM] [Eclair] French Fries RLS5 - Custom ROM för ZTE Blade [2010-11-18]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 11 nov 2010.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Här är något att testa, denna uppdatering fixar till den inverterade menyerna så att de ser ut som standard Android 2.1.

    http://www.mediafire.com/?41niu27acug14wd

    Förmodligen behöver man göra en wipe efteråt eftersom den byter ut /system/framework/framework-res.apk

    Rapportera om färgerna blivit fel någonstans, det är nämligen så att ändrar man en "style" på ett ställe så kan det ha effekter i en meny/dialog som man inte räknat med. Har hittat och åtgärdat några såna men hittar ni fler så rapportera det så fixar jag det.
     
  3. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    RLS3

    Har provat RLS3 nu. Verkar fungera finfint så långt. Har inte provat ringa längre samtal dock...

    Liten reflektion (jämfört med stock):
    Fungerar betydlig smidigare när man scrollar mellan hemskärmarna :) Men det verkar dock ha ha göra med Launcher Pro(?) Är det tillagt i efterhand? När jag valde bort Launcher Pro funkade det ungefär som tidigare...

    Scrollningen i webblässaren tycker jag laggar något mer än tidigare. Likaså måste man vara lite distinktare när man skriver... Undrar om detta också har med Launcher Pro att göra?

    I det stora hela känns det som en bättre verison än originalorange.
     
  4. DunderHassan

    DunderHassan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    RLS3 (med HW) sitter och jäser i telefonen nu, riktigt smidig och trevlig må jag säga, förmodligen snäppet kvickare än Modaco R4. Kan nästan hålla med ovanstående att touchen inte är hundra med sin respons, men R4 var knappast det heller. Går det inte att öka känsligheten?

    Nu till saken dock, har försökt att ordna A2SD då det interna minnet är fullständigt värdelös, 5 spel och några apps så är skiten full och gnäller över att jag måste frigöra minne.

    Jag formaterade om SD-minnet, 8 GB, och partitionerade upp med Paragon Partition Manager, ~512mb ext2, resten fat32. Följde den här guiden till punkt och pricka. Flashade sedan in Darktremors 2.7.5.2, dock utan resultat. Terminalen hittade ext2-partitionen, men den var aldrig mountad. Efter flera försök med reflash av både ROMen och a2sd gav jag upp, då kom jag över din ROM istället.

    Kör en fullständig wipe, flashar in din ROM och sedan A2SD, detta funkade inte. Formaterade om ext2 och flashade in A2SD igen, då funkade det! Dock till problemet, när jag rebootade så fastnade den i boot loop. Blev tvungen att köra wipe och då funkade det igen (tur var det, hade inte gjort nån backup och svettades lite där). Vad är det som går snett?
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Min ROM innehåller redan Apps2SD. Om du har en EXT2 partition så kommer den att använda den automatiskt. Även EXT3 bör fungera i RLS3.
     
  6. Hickin

    Hickin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gillar verkligen din ROM kaffe, starkt jobbat som sagt. Keep up the good work! :)
    Två saker: har du någon donations "sida"?
    Kommer det bli möjligt med ett eget kitchen som någon tidigare föreslog
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag en donationslänk i min signatur på XDA-developers, se min tråd här om min Huawei U8100/8110/8120 ROM: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=802893

    När det gäller online kitchen så lär man behöva ett bakomliggande skript. Paul på modaco har ju sådana (för betalande medlemmar?) men han driver ju sin egen site så då kan man ju knåpa ihop sådant.

    Det jag däremot skulle kunna göra är att skriva en enkel instruktion hur man tar bort sådant man inte vill ha innan man installerar. Det är synnerligen enkelt då man bara öppnar zip filen och städar lite i /system/app och slutligen signerar om filen. I Clockwork recovery kan man ju dessutom stänga av signeringskontrollen och då är det väl bara att rensa och sedan slänga på ROM:en.

    Till RLS4 så funderar jag dock på en "lite" version som är i princip ren från allt som inte är standard i en Android ROM och en lite mer "bloat:ad" version med Launcher Pro m.m.

    Jag skulle dock vilja ha lite åsikter på framework uppdateringen jag postade några inlägg upp då den är planerad att ingå i RLS4. Jag har inte hittat några problem med den men jag vet inte om jag varit in i precis varenda tänkbar meny. Problem som jag åtgärdat hittils handlar om vit text på vit bakgrund i vissa menyer och det är väl fler såna saker jag vill veta om någon hittar.
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    När det gäller Modacos ROM samt min ROM i RLS1 och RLS2 så använder de standard kärnan så där borde det inte vara någon skillnad i touchscreen:ens känslighet. I RLS3 har jag dock kompilerat en egen kärna från den källkod som ZTE publicerat och man skulle kunna tänka sig att det skiljer något i touchscreen drivern men jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad.

    Det man iofs skulle kunna tänka sig är att det blir någon skillnad om man har HW UI påslaget (vilket Modacos r4 har från början). Testa gärna med och utan HW UI och rapportera om du upplever någons skillnad.
     
  9. Hickin

    Hickin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hade problem med RS1 att ladda hem par market men med RS3 hade jag inget men jag ska pröva den lite så ska jag se vad jag hittar OM jag hittar några fel :)

    Edit: Jag hade väldigt gärna som du föreslog gjort en lite version utan alla standard appar som facebook, twitter, talk osv. annars har jag inget direkt just nu.
     
    Last edited: 14 nov 2010
  10. berka

    berka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur funkar överklockningen? :) Finns det någon till 2.2an?
     
  11. DunderHassan

    DunderHassan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ah minsann, klantigt av mig :D dock får jag inte det att fungera ändå. Formaterade först ext2-partitionen för att sedan gå in i recovery, köra full wipe och flasha ROMen igen, utan resultat.

    Känsligheten skiljer sig nog knappast från R4, menar bara att jag i överlag har märkt av något bristande respons. Vet dock inte riktigt hur man ska förklara det, då responsen egentligen är klockren 98% av tiden, för att sen plötsligt helt och hållet missa ett knapptryck.

    Får se om jag orkar testa med din ROM utan HW, är jäkligt trött på skiten nu efter hundra omflashningar för att få a2sd att funka :P
     
  12. Hickin

    Hickin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lite saker jag har drabbats av:
    Två stycken omstarter, en gång när jag hämtade hem angry birds via market och en gång när jag ändrade lite ljudinställningar.
    Även sett att skärmen nu stänger av sig efter det intervallet man har angett även när man spelar angry birds. Vill minnas den inte gjorde det innan, men jag vet inte hur mycket du kan styra över detta kaffe.
    Inte sett några frameworks-fel ännu, men kollar runt :)

    Edit: Kör 691 mhz klockningen, kanske är givande information med

    Edit: Fick omstart igen nu av systemet, satt och skrev vanligt sms. Förmodar väl att det har att göra med att jag valde att klocka upp den lite.
     
    Last edited: 14 nov 2010
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Spontana ombooter, speciellt i eller efter krävanda saker som Angry Birds eller benchmarks är med största sannolikhet överklockningsrelaterade. Prova att gå ner en nivå.

    Tror inte jag kan ha påverkat något sådant. Default är 30 sekunder om man inte ställer om det.

    Jag har inte heller hittat några problem med nya frameworken, bara positivt att slippa inverterade menyer. Iaf när man är van med standardutseendet sedan tidigare.
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hmm... jag kör just nu med Apps2SD med en EXT3 partition på 512Mb. Jag partitionerade m.h.a. Amon RA på min Huawei U8100 och använder 2Gb kortet som följde med telefonen. Verkar funka klockrent.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    RLS4 ute... (se första posten)
     
  16. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Länken fungerar ej....
     
  17. Hickin

    Hickin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Underbart! Du förtjänar en peng :P

    Finns det någon av Google sakerna som krävs för att köra systemet?
    Kan man t ex. ta bort talk, maps, street view osv. och ändå köra mobilen och market?

    Enda jag saknar nu i denna ROMen är HotSpot vilket är ifrån 2.2 :)
     
    Last edited: 15 nov 2010
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Modaco verkar lite skakigt just nu så jag har slängt i nerladdningslänkar i första posten.
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har inte testat ännu men denna app brukar kunna ge motsvarande funktion i 2.1: http://code.google.com/p/android-wifi-tether/

    Har dock inte testat ännu på min blade men jag ska göra det.

    EDIT: Funkar inte, men har bugrapporterat till programmeraren: http://code.google.com/p/android-wifi-tether/issues/detail?id=702
     
    Last edited: 15 nov 2010
  20. Hickin

    Hickin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sitter och försöker skära ner alla Google appsen men vill att market ska funka men just nu får jag inte det att fungera, vet du vilka .apk-filer jag behöver för att köra endast market?

    Jättebra, får hoppas han fixar det då :)
     
    Last edited: 15 nov 2010