ROM för U8100

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av avindal, 30 jul 2010.

  1. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vette faan hur man "packar upp" img-filerna... lyckades packa upp updata... vad göra sen??
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag fick typ en halv system.img när jag packade upp och den gick att packa upp med unyaffs.exe (googla). Men det gjorde inte så mycket, allt i den har jag redan dumpat från telefonen. Det vara boot.img jag var intresserad av och den var intakt.

    För att packa upp boot.img (och skapa en ny) använde jag dessa skript: http://android.modaco.com/content/t...l-r1-bootbuilder-for-pulsemini-alpha-release/

    Fick dock modifiera scriptet som skapade den nya boot.img samt ändra lite efteråt med en hex-editor för att den skulle accepteras.
     
  3. Chinisiba

    Chinisiba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns ingen clean ROM som man kan köra med istället så man slipper skräp som Documents To Go och RoadSync t.ex?
     
  4. Failemon

    Failemon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fjutta in den här; https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=19312 det går på 5-10 minuter förutsatt att du har installerat Android PC Suite-programmet som följer med telefonen så den hittar drivrutinen för när telefonen är satt i boot-mode.

    Sen kan du antingen köra med "adb shell" (kräver android SDK) eller installera ConnectBot (från market) och ansluta till localhost, och till sist:

    Kod:
    su (klicka Accept i superuser-request fönstret)
    mount -o rw,remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock3 /system
    cd /system/app
    ls -a
    rm RoadSync* 
    Så vips är det borta. Jag minns inte riktigt allt jag tog bort men Documents To Go, RoadSync, ServoSearch, MyNotepad, MyEvents, MyPictureframe, StaticPictureframe var lite av det som rök direkt. Efter en omstart sen kan man gå in i Settings -> Applications -> Manage -> (Meny) -> Filtrera på allt och markera det som är kvar av programmen och klicka uninstall så tas det sista lilla sparade datan som dom använde bort också.

    Måste inte ta bort alla widgets osv. om man inte vill man jag märkte att telefonen hela tiden ville ladda upp dom även om man inte hade dom igång och jag kommer aldrig använda dom så dom fick ryka...
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Sådär då... En ROM baserad på Expert ROM:en modifierad efter eget tycke.

    Nerladdning: http://www.mediafire.com/?vc9enuvvu34v4va

    OBS! Används på egen risk!

    Instruktioner
    1. Flash:a en custom recovery enligt följande instruktion (Jag har bara testat med AmonRA.

    2. Kopiera in .zip filen på SD-kortet och starta telefonen i recovery läge (håll in ringupp knapp + volym upp och tryck på power)

    3. Välja att flash:a en zip fil, välj filen du nyss kopierade in och kör så det ryker.

    4. Om du ångrar dig så ladda ner officiella Expert rommen från Huaweis sidor och återställ telefonen.

    Beskrivning
    - Tagit bort de Launchers som fanns från början och ersatt med senaste (för dagen) LauncherPro.
    - Root:ad med senaste Superuser permissions (2.3.5)
    - Hackad Market som fejkar HVGA och därmed ger tillgång till fler app:ar.
    - Fejkar autofocus m.m. för tillgång till ännu lite fler appar.
    - MarketAccess installerade i /data (går att avinstallera om man vill) vilket kan användas till att komma åt betalapp:ar.
    - Tagit bort den värdelösa väder+klock widget:en och ersatt med den sista flip-clock versionen av Weather widgets (yr.no). Den ligger på /system/app så skulle man av misstag uppgradera till den senare, fulare, versionen så är det bara att avinstallera så har man den gamla kvar.
    - Lagt till Googles News & Weather app/widget.
    - Tagit bort TouchPal och AndroidKeyboard och ersatt med HTC_IME och en AndroidKeyboard med stöd för röstinmatning (innehåller även VoiceSearch).
    - busybox med tillhörande symlänkar
    - nano (texteditor)
    - Bytt bootanimationen mot en QVGA-anpassad Nexus animation.
    - Förmodligen fler saker som jag glömt.
    EDIT (2 saker jag glömde nämna)
    - bash
    - Bytt ut Google Maps mot en modifierad variant som stöder navigering i alla länder

    Kända problem
    - I och med att jag tog bort Huaweis launcher så är det lite tunt med bakgrundsbilder då LauncherPro inte har något större utbud. Men det finns å andra sidan en hel del på Market att välja mellan.
     
    Last edited: 30 aug 2010
  6. larsolof

    larsolof Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När jag ska köra den där amonrare recovery så händer ingenting när jag klickar på install bat? någon som kan hjälpa?
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    1. Stäng av telefonen.
    2. Håll ner läggpåknapp + volym-ner och starta telefonen.
    3. Nu ska den "fastna" på den första Huawei loggan.
    4. Kör .bat filen, det går ganska snabbt att flash recoveryn, vill du vara säker på vad som händer så editera .bat filen lägg till en rad med ordet "pause" i slutet.
    5. När den har flashat recoveryn så händer inget på telefonen utan vänta i kanske 10-15 sekunder och plocka sedan ur batteriet, vänta 4-5 sekunder, och stoppa i det igen.

    Om allt funkat som den skall så skall den nu hoppa in en recovery menyerna om man håller ner volym-upp + ring-upp knappen när man slår igång telefonen.
     
  8. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    FETT! Ska testa denna direkt. Skiter i att wipe-a men jag kommer att göra en nandroid backup innan jag smäller in den.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den formaterar både /system och /data under installationen. Och angående att wipe:a data från recovery image... Gör inte det på dessa telefoner. Det ligger en fil som heter /data/cdrom/autorun.iso som är den virtuella cdrom man får upp när man kopplar in usb-kabeln. Fimpar man den filen så tappar man möjligheten att USB-montera SD-kortet.
     
  10. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ok. fast man kan ju återställa den med den officiella RUU-n sen om nåt skulle gå fel.
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Absolut... Det har jag gjort flera gånger, senast idag när jag behövde en fil från originalrommen.
     
  12. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    en liten bugg

    "weather widget" (yr.no) går inte att lägga till, den FC-ar när man försöker söka plats.

    EDIT: funkar efter omstart... fast jag gillar den nya bättre ;)

    sen hade jag velat ha bort roadsync- crapet och bara ha vanilla exchange...

    ..annars verkar den klockren :)
     
    Last edited: 30 aug 2010
  13. larsolof

    larsolof Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kom in på en meny där det står reboot system now
    Apply sdcard uppdate.zip
    wipe data factory reset
    wipe cashe partition

    Alltså har det funkat?
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Man får köra app:en först och den kan vara lite trög ibland att hitta positionen första gången så då får man trycka menu och forecast for position. Det går naturligtvis också att lägga in för specifika orter om man hellre vill det.

    För att göra det lite enklare så finns två skript, rwsys och rosys för att montera /system i RW resp RO om du vill gå in och rensa lite i efter hand.

    Annars kan du radera Roadsync ur zip:en och signera om zip-filen (se: http://www.robmcghee.com/android/creating-an-android-update-zip-package/ för information om hur du signerar om filen när du har ändrat it den)

    Jag behöver roadsync för att synka jobbmail samt felsöka activesync hos kunder så jag behöll den.

    Hojta till om något inte fungerar, jag har testat Wifi, GPS, bluetooth och sånt jag kommit på men jag kan ju ha missat något.

    Sen med en root:ad telefon och full market så rekommenderar jag att söka på "Ad free" på market för att blockera all reklam som var och varannan app kör med nuförtiden.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det låter så fast det där låter iofs inte som menyerna i AmonRA. Har du lagt på Clockwork recoveryn? Den har jag inte testat men jag antar att den också fungerar. Kan ju tänkas att du måste döpa om zip filen till update.zip? I AmonRA varianten så får man välja zip fil (i en lista om man har flera).

    Amon RA menyerna ser ut ungefär så här:
    [​IMG]
    Fast på våra enheter är det 240x320 och lite mer ihopklämt.

    Och det är "Flash zip from sdcard" man skall välja och sedan välja zip-filen.
     
    Last edited: 30 aug 2010
  16. larsolof

    larsolof Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag testade båda men ingenting hände? men jag får göra om det igen då. Måste jag verkligen ha nån av dom här? kan jag inte bara köra avindals custom rom direkt?
     
  17. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja jag kör min som jobbtelefon mot vår exchange, men man kan ju sätta upp ett exchangekonto utan att använda roadsync. Om du väljer epostkonto (mittersta alternativet i setup wizard) kan du välja pop, imap eller exchange.
     
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Man måste ha en recovery image för att installera en custom ROM.
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Mmm... men hur det fungerar verkar variera lite beroende på hur exchange servern är uppsatt. Vad jag förstått är det inbyggda exchange stödet förbättrar i Android 2.2 men i 2.1 behöver man ofta en 3:e parts product.

    Men jag har faktiskt inte testat i 2.1 utan roadsync på just denna telefonen, det kan ju faktiskt vara så att det fungerar. Jag behöver egentligen inte calender, kontakter m.m. utan vill bara kunna kolla mailen i yttersta nödfall.
     
  20. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    hm, det var väl i 1.6 som det sög eller inte fanns, i 2.1 är det bättre och 2.2 ännu bättre. Funkar för mig i alla fall :)
     
    Last edited: 30 aug 2010