[ROM] [froyo] Swedish Spring RLS5 [2011-04-19] [Gen1]+[Gen2]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 16 mars 2011.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Du kan göra nandroid backup manuellt i clockwork eller i recovery manager. Du gör backup på ALLT då, telefonen är EXAKT som den var innan, alltså även spel. Men om du vill föra över speldata(all slags appdata) till en annan rom(nandroid backup gör bara en backup på romen du har), så bör du använda ett backup-program som mybackup root(tar även backup och kan restora sms,mms,kontakter,kalender) eller titanium backup.

Men om du har fler frågor så är det nog bättre att du öppnar en ny tråd el söker på de gamla, då detta inte har att göra med swedish spring eg.

nöt gillar detta.
  2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det är backupen i Clockwork som kallas så.
    Installera Titanium backup (tror dock att du eventuellt måste root:a telefonen för att det skall fungera) och backa de spel du vill spara. Jag gör det med Angry Birds, sedan efter ominstallation installerar jag spelen från Market för att sedan göra en restore fast bara av "datat" för resp. spel.

Det går att roota med t.ex. universal androot men rootningen brukar försvinna efter omboot eftersom ZTE's startskript ändrar rättigheterna på /system/bin/su under uppstarten. Men det är ju bara att låta bli att boota om tills du backat din spel och applikationer.

nöt gillar detta.
  3. Birfen

Birfen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har några frågor jag hoppas att nån kan ge mig svar på,

Jag har läst om olika sorters ROM och på den saken är jag klar vilken jag ska ha,Men sen skriver folk att man ska ladda hem UnversalAndroot och fastboot och ClockworkMod Recovery, Jag har läst runt lite här på swedroid men det finns inte direkt nån som säger eller länker vart jag kan ladda hem dessa, har googlat runt lite men hittar inte direkt några klockrena svar, Hoppas nån kan hjälpa mig med detta,

Direkt när jag skriv detta så hittade jag ju självklart länkar :))).

men det dök upp en fråga till det har med MD5 nummer är det nån som kan förklara det för mig,

kan man ta vilken Rom som helst med vilket md5 nummer som helst bara det stämmer överens med hemsidan och filen man laddar ner?!

Last edited: 20 mars 2011
  4. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Drog in denna åt tjejen, hon saknar dock "Desk Clock" och trivs inte med "Larm" eller vad den heter på svenska. Hur är det, kan man dra in samma addon som för JJ eller behöver den anpassas för SS?

5. söderbäck

söderbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

MD5 är en hashfunktion kan man väl säga. Numret visar endast att filen innehåller det den skall. Filer kan bli korrupta om någon etta eller nolla hamnar fel vid läsning, överföring eller lagring och försöker man installera en ROM som är korrupt så brickar man telefonen.
    Det är alltså en säkerhetscheck. Googla på MD5 så kan wiki säkert förklara närmare om du är intresserad.

Det viktiga är att du kollar MD5numret för just den fil du laddat ner och sedan i telefonen kollar att det är samma nummer. Du kan ju strunta i att kolla numret helt för det är aldrig något du behöver skriva in, men jag rekommenderar verkligen att du ser efter att det stämmer.

6. söderbäck

söderbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det här är ju larvigt. Nu har väl inte batterimätaren kalibrerats så bra ännu, men om den stämmer är SS en ordentlig uppgradering från 2.1.

Innan var det laddning varje dag som gällde. Med SS har jag nu haft igång telefonen utan laddning i 35 timmar med 54% kvar. Under tiden har jag sökt upp och installerat alla mina appar igen, skickat in gingerbreadtemat och gmailfixen samt använt den som vanligt. Ringt kanske 10 samtal, surfat och sms:at en del.
    Håller detta i sig så har jag nog fått dubbla batteritiden. Kan visserligen bero på att jag endast använt wifi och ingen 3G under denna tid.

Är i vilket fall väldigt nöjd med SS från kallt_kaffe + gingerbreadtema från frankish.

7. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Fråga, vet du om första nollan i MD5numret är viktig? Tankade hem någon addon för någon dag sen där hela numret stämde förutom första nollan. Var antingen på website eller i astro manager som nollan hade tagits bort. Tänkte om det var så att första nollan inte har något värde, så den spelar ingen roll?

8. kulan

kulan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Androids SMSapp kraschar varje gång jag får en ny smspopup av handcentsms, gjorde det aldrig med japanese jellyfish

9. Bubbaz

Bubbaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

blev så för mig åxo då jag använde mig av Titanrecovery för att ta tillbaka sms/mms

10. kulan

kulan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Okej, jag har dock inte utfört någon recovery av sms.

11. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Samma här förra gången jag lade in Swedish Spring, stock smsappen kraschade hela tiden efter att jag återinfört mina sms och mms med mybackup(tror hela appen flippade ur lite. Varje gång jag startade om luren så fick jag sms-signal som inte la av förrän jag öppnade dialern och ringde). Ska kolla om samma sak händer denna gången.

EDIT: Funkade fint att återinföra SMS och MMS denna gång. Inga krascher med standard appen.

EDIT2. Vad var problemet med gmail? VAd gör fixen i första posten? För gmail har funkat fint hos mig.

Last edited: 20 mars 2011
  12. spiderweb

spiderweb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som dragit en quadrant test eller liknande för att se hur den presterar jämfört med t.ex. CM7

13. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är väldigt viktigt att du tar en ROM och Recovery som är gjord för just din telefonmodell.

För övrigt är det tycke och smak som avgör.

14. itomg

itomg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

När jag ska lägga in ett gingerbread tema så ska jag göra det via Recovery manager. Men ska jag välja install firmware eller install firmware update? troligen det sista men vill vara säker så jag inte sabbar nått.

15. nöt

nöt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gick fint att installera men har dock några funderingar än. Gmail fixen måste jag oxå lägga in för den var inte med i romen? Isf hur? Och något väldigt störande är att skärmen ändrar läge åt båda hållen nu inte bara åt ena som förut. Har stängt av den funktionen nu fast finns det något sätt att ställa in så den bara ändrar åt ena hållet? Kan inte ligga i sängen ju :(

16. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Gmailfixen är bara att flasha in manuellt med clockwork(steg 3 i modacoguiden).
    Menar du att skärmen kan rotera helt fritt nu? Tror du kan ställa in det i launchern. Kommer ej ihåg vilken launcher som följde med nu, men för mig man kan ställa in att den bara roterar 180 grader i AW launcher.

17. Raptor-75

Raptor-75 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Behörigheter

Installerade på min Telia-Blade idag. Lade märke till en konstig sak med behörigheterna. I Hantera program visas att många program kräver dessa rättigher trots att de egentligen inte gör det:
    • Lagring (ändra/ta bort innehåll på SD-kortet)
    • Telefonsamtal (läsa telefonstatus och identitet)

T ex Sweet Notes, Unblock Me Free och Shopping List Plus.

Jag är normalt sett extremt skeptisk mot att installera appar som vill läsa telefonstatus och identitet så det gör mig väldigt nervös.

Vill passa på att tacka dig för allt fantastiskt jobb du gjort för oss Blade-ägare, kallt_kaffe!

Edit: Problemet är inte specifikt för den här ROM:en. Se här.

Last edited: 21 mars 2011
  18. nöt

nöt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. Nja jag menar att när jag lägger den på sidan åt höger vill jag inte att den ska ändra läge, bara när jag lägger den åt vänster. Om du förstår vad jag menar :)

19. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Gmail krashar om du markerar ett mail i listan med mail om du inte lägger på fixen. Ingenting jag själv märkt eftersom jag aldrig markerar mail i telefonen utan skall jag städa i mailboxen så gör jag det via datorn.

Vill du installera den så gör du exakt som när du installerade ROM:en fast välj zip-filen med gmail-fixen och gör INGEN wipe.

När det gäller rotationen åt båda hållen så är det så i alla 2.2 ROM:ar för Blade:n vad jag vet. Tror inte det går att göra något åt det utan att kompilera om hela Android. I CM7 kan man ställa i lite mer som t.ex. full rotation (180graders rotation) m.m. så det kanske går att ändra i den.

lono gillar detta.
  20. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Kanske är 2.2 som rapporterar sånt bättre än 2.1? Eller så kanske nya versioner av apparna lagt till mer saker. Om de är reklamfinansierade så brukar de ha ett reklamramverk som vill ha en massa rättigheter.