[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja du får köra kommandona i terminalen igen tyvärr men egentligen är det ett 3 minutersjobb!:-)

2. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ja att skriva kommandorna är inga större problem, det enda jag funderar på är alla appar man har installerade. Säg nu att man har fler appar installerade än vad som får plats på internminnet, hur agerar telefonen om man flashar om och inte allt får plats?

Kommer telefonen bara ha vissa apps installerade och sen när man flyttar över allt till sd-ext igen där allt får plats så kommer allt att finnas igen utan problem?

Förr när jag flashade relativt mycket så gjorde jag full wipe varje gång men efter S2E och CM så slutade jag med det så har därför aldrig råkat ut för denna problematiken, har ingen större lust att börja med det igen :)

3. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Aha då är jag med! Måste faktiskt säga att jag har inte en aning, har aldrig haft så många appar! Hoppas nån annan kan svara på det...

4. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nä, 1.7.30 :P

5. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Jag vill också veta detta! Jag gör alltid en full wipe och ny flashning när jag uppdaterar på grund av att jag har så mycket appar...

6. Kalabalik

Kalabalik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ny MIUI-användare här. Flashade MIUI XJ 1.8.5 A2SD/A2SD+ i går kväll, men AS2D verkade inte fungera från start. Efter att ha laddat hem en terminal och fipplat runt lite med as2d repair, a2sd zipalign och a2sd cachesd och rebootat några gånger visade till slut det interna telefonminnet 130 MB ledigt (Settings -> System -> About phone) och jag trodde att allting var frid och fröjd.

När jag nu installerar apps så sjunker det lediga minnet på min ext-partition (Settings -> System -> SD Card Settings -> A2SD+) precis som det bör göra, men det gör även det interna telefonminnet! Efter att ha installerat google maps och ett antal spel har lediga interna telefonminnet sjunkit till 116 MB. Är detta normalt?

Om jag kör en a2sd check i terminalen kan jag utläsa att:

Programs run from SD card
    Private programs run from SD card
    Dalvik runs from SD card
    Program data on internal storage

Jag antar att det är program data som gör att det lediga telefonminnet minskar? Är det möjligt att lägga även detta på SD-kortet? Hur?

7. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Vad jag vet så kan du inte lägga över programdata på sd utan endast cache och dalvik och precis som du säger så minskar det interna i alla fall fast om du lägger över appar på sd kortet så du har helt rätt.

8. Kalabalik

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gillar inte riktigt att launchern bara spyr ut alla programikoner på hemskärmarna. Finns det något sätt att gömma/ta bort programgenvägarna, eller är den enda utvägen att skapa en skräpmapp och dumpa allting där som jag inte vill se?

9. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Vissa ikoner kan du gömma i Access Control som finns under första fliken i settings. Dom andra får du lägga i en "skräp-mapp".

10. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja eller frys det du inte vill ha eller inte använder i tb... då syns dom inte!

11. Kalabalik

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Aight, tack. En sista(?) fråga:

Går det att byta namn på programgenvägarna, alternativt ta bort namnetiketterna helt och hållet? Jag skulle t ex vilja att MIUI Gallery och MIUI Camera hette enbart "Gallery" respektive "Camera".

Trevlig ROM för övrigt! Tyvärr inte riktigt lika snabb och rapp i menyer och homescreens som jag hade hoppats, men jag kommer från Oxygen med Launcher Pro, så jag är kanske bortskämd.

12. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Håller med att Oxygen är klart rappare än MIUI!

13. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag sodade in oxygen idag igen. Längesen Jag hade den och fan vad snabb den är. Har glömt bort hur snabb den är. Inte enkelt det här, gillar båda lika mycket...

14. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Hehe, jo jag satt rätt länge med MIUI och tyckte den var snabb men då hade jag inte testat Oxygen ;)

15. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kan säga att det är ett visst problem med det här. Har fått problem med mina sista flashningar.

Har legat på gränsen för hur mycket appar man kan ha utan a2sd, vilket gör att det blir sjukt svårt att köra kommandona då det ibland är så lite minne att tex terminal inte går att köra. Jag har legat på mellan 5-7mb i internminne men ändå lyckats få igång a2sd.

Nu har jag dock mer appar än tidigare, och nu är det problem. Får massa felmeddelande när jag ska köra a2sd skriptet. Har ca 3mb internminne och det funkar helt enkelt inte.

Funkar ju dock bra att göra backup via miui el tb, men det suger en aning att dom inte kan få in skriptet för a2sd direkt i romen. Hur som helst så upplever jag att romen blir mer rapp när man gjort en clean wipe.

Sist rasade hela mobilen, och stängde ned sig själv, och jag fastnade på HTC loggan :( Kunde inte komma åt vissa saker i recovery (wipe data/fac, wipe dalvik osv.), vilket gjorde att jag inte kom någonstans. Hur som helst så lyckades jag lösa det till slut.

Kan vara bra att veta om man som jag har många appar (el, stora appar).

16. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Bra där ;)

17. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Okej, då fortsätter jag att göra en clean wipe varje uppdatering :)

Tycker att det är konstigt att det inte finns någon a2sd zip-fil som man kan flasha efter själva rom-flashningen som har de terminalkommandona som behövs så att man slipper göra det själv varje gång genom terminalen.

18. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Sen så måste jag slå ett slag för att kalibrera batteriet efter flashning av ny ROM!

Mitt batteri har gradvis försämrats de senaste 3 månaderna, men i förra veckan så läste jag om att man på ett enkelt sätt kan kalibrera om batteriet vilket kan hjälpa om din telefon drar ovanligt mycket batteri. Tydligen så ska man kalibrera batteriet varje gång man flashar en ny ROM.

Man gör iaf såhär:

1. Ladda mobilen till 100%. (Detta är viktigt!!!)
    2. Starta om till Recovery.
    3. Välj "Wipe battery stats" under "Advanced". (Detta gäller CWM-recoveryn, vet inte hur man gör i amonra-recovery)
    4. Starta om.
    5. Ladda ner appen "Battery Calibration" från market.
    6. Öppna appen och välj att göra en kalibrering.

Detta har gjort mitt batteri i runda slänga ca 50 % bättre än tidigare. Drar knappt någonting när den ligger i viloläge längre :)

19. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Gjorde på samma sätt och upplevde en markant skillnad :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

20. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Få se nu då även jag gjort likadant fast jag inte hade några problem alls innan men kan det bli bättre än bra så är det helt ok... återkommer men min reaktion!