[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by leolulz, Apr 17, 2011.

1. jenordfoto

jenordfoto Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En viktig faktor som jag ställer mig frågande till är hur a2sd fungerar.

Har ett original minneskort på 4gb med tillhörande 1gb ex2 partion.

1. Fungerar denna partion som a2sd?
    2. Kan jag flytta dalvik m.tillhörande till minneskortet och få det att fungera VÄL trots hastigheten på ~2mb/s(skriv) och ~8mb/s(läs)?
    3. Måste jag byta radio?

Kanske den viktigaste frågan. Ni ser till vänster vad jag har för telefon samt rom atm. Är det bara att ladda ner romen och flasha in den som vanligt?

Har stock Hboot
    Stock radio osv. samt S-ON.

Tack på förhand, riktigt sugen på denna rom.

2. damagee

damagee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Mig veterligen skall detta fungera, dock är väl ext3 rekommenderat och du kan flytta cache och dalvik till minneskortet med ett par korta kommandon som är redovisade lite här och där i tråden samt i första posten. Jag kör med stockradio och det fungerar utmärkt.
    Ska inte vara något problem med den romen du kör vad jag kan se och angående luren så är det bara att ladda ner romen för just din lur(d.v.s. viktigt att man tar rätt rom).
    Sen om du väljer XJ:versionen eller från miuiandroid så kan jag som har provat båda säga att det inte finns någon skillnad. Lika snabba och problemfria båda två och det kommer sig såklart ifrån att det är samma rom.
    Lycka till och välkommen i förväg då!

jenordfoto likes this.
  3. jenordfoto

MINA ENHETER

tack tack tack, blåste in MIUI, tusan vad underbar ROM. Ser fram emot att jobba med denna ett tag framöver nu. Men det är engelska, finns det svenska language packs? Konstigt också att A2SD+ visar 0.00b totalt space. :S Vad är fel kan man ju undra. Lade aldrig in ex3 men bör väl fungera ändå? Har alltid fungerat förut.

Last edited: Aug 30, 2011
  4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Tyvär finns det inget svenskt språkpaket ännu vad jag vet. Har läst att några höll på med det till samsung galaxy s tror jag, galnet eller något sånt kallade dem sig.

Angående A2SD+ så kan du pröva att installera om det

alltså su samt a2sd reinstall i terminal emu. Om det inte funkar då skulle jag föreslå att du uppgraderar din ext2 till ext3/4 eftersom det innehåller journaling av vad jag läst (A2SD Explained » MIUI-Au for HTC Desire). Alltså är det lite snabbare och rekommenderas starkt! Själv kör jag med ext4 och min A2SD+ funkar fin fint och romen går väldigt snabbt och bra!

jenordfoto likes this.
  5. jenordfoto

MINA ENHETER

Jag får be om ursäkt men jag vet inte hur jag ska installera om det. Följer det inte med MIUI? Isånnafall så har jag inte ens installerat det.

Partionerade om kortet till ex3. Får se om jag får det att fungera nu.

6. leolulz

Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jodå det hänger med förinstallerat om det stod det i rom namnet. Jag var nog snarare lite otydlig. Så här kommer en lite mer detaljerad instruktion! :)

Om du inte har en terminal emulator, tanka då hem den här: https://market.android.com/details?id=jackpal.androidterm&feature=search_result

När du gjort det starta då appen och skriv följande kommandon i den i samma ordning som jag skrivit dem under här, med ett tryck på retur efter varje ny rad.

su
    a2sd reinstall

När du väl fått det att fungera så kan du om du vill flytta cache och dalvik till sd kortet med. Tror dock telefonen startar om efter det första du skrev men när du väl startat upp den och är inne i terminal emulator igen så skriver du:

su
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd

Nu sker en automatiskt omstart och då ska nog allt funka som det ska!

Lycka till och säg bara till om du har fler frågor! :)

jenordfoto likes this.
  7. jenordfoto

MINA ENHETER

Tackar. Gjorde det precis.

A2SD fungerade efter att jag pationerade om det så struntade i första steget, glad att du skrev det andra, nu är det gjort. :) Tack ska du ha.

Nu får jag se vad romen har att åstakomma, det var rejält med utrymme för appar, Sense som jag körde förut gav nästan inget utrymme över till det.

8. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Skönt att du fick det att fungera till slut.

Ville bara påminna om att du måst upprepa proceduren med terminal varje gång du flashar en ny version (kommer ny beta varje fredag, och en stable varje månad).

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

jenordfoto likes this.
  9. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också haft problem nu med att 3G uppkopplingen bara är borta! Fungerar igen efter Flygplansläge men sen så försvinner den ibland igen. Nu har jag tvingat den som du till 3G nätet och då fungerar det utan problem.

Säg till om du hittar någon lösning!

Btw, detta problemet kom för mig nu när jag uppdaterade till 1.8.26, innan så hade jag inga problem.

Ingen annan som har problem med 3G?

10. jenordfoto

MINA ENHETER

Haha har använt telefonen i knappt en dag och har redan stött på problemet. Jag forcear 3g istället, verkar fungera bra då.

11. MatDiggy

MINA ENHETER

Skumt det där. Jag hade problem med det efter 1.8.19, då det hände vid några tillfällen. Nu verkar problemet ha löst sig av sig själv, och jag har inte haft några som helst problem sedan jag flashade 1.8.26. Jag har inte tvingat till 3G nätet, utan kör som vanligt.

Fler som upplevt problemet?

12. damagee

MINA ENHETER

Jag måste säga att detta har aldrig hänt mig under någon version av miui, nu kör jag enbart XJ versionen om det nu har något med det hela att göra men det borde det inte.

13. MatDiggy

MINA ENHETER

Är du redan tillbaka på xj? ;)

14. damagee

MINA ENHETER

Haha ja det blev så när ingen direkt skillnad fanns och då kändes det som om jag hörde till XJ-familjen från början...

15. MatDiggy

MINA ENHETER

Haha, jag känner mig utrotningshotad här i tråden ;) Känns som jag är en av de få som kör med miuiandroids rom asså :D

Lite OT:

Lite trist att ZeD inte är aktiv i tråden längre då han skapade den. Han har ju bytt upp sig till SGSII, så det är ju förståeligt. Det som är synd är ju att det inte går att uppdatera tweaks och annat som tillkommit i romen på första sidan. Gäller även faq. I och med att så pass många kör med xj, så borde ju även den vara representerad på första sidan,

Sedan vore det najs om man kunde samla länkar till tex XDA eller miui.us/ miuiandroid där det finns moddar, och olika teman osv.. alla bra saker ligger ju bara huller om buller i tråden nu, och blir ju svåra att hitta för alla nya användare.

Är det något som det finns intresse av att det blir uppdaterat?

16. jenordfoto

MINA ENHETER

Min a2sd verkar fungera dålig. Har 47mb använt på interna minnet och det bara ökar.A2sd partionen har blivit drygt 20 mb mindre, men det är också allt. Något aom vet något?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

17. leolulz

Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    du har nog inte flyttat din cache och dalvik till sdkortet, läs igenom ett av min tidigare inlägg så står det där hur du ska göra!

Sent from my HTC Desire

18. MatDiggy

MINA ENHETER

Det beror på hur många appar du har. Jag har ca 80 st appar installerade och ligger på ca: 35 gb i internminne. Tyvärr så hamnar inte all cache och dalvik på sd, utan en del ligger kvar på internminne så även om du kör med a2sd+ så kommer ditt minne att långsamt sjunka ju mer du installerar.

Har du inte mycket appar så föreslår jag att du kör om kommandona i terminal.

su
    a2sd reinstall
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd

Har du många stora widgets, så flyttas inte dessa till sd. Kan vara värt att nämna också.

19. damagee

MINA ENHETER

Ja jag tycker detsamma. Nån som är aktiv i tråden, har koll på romen samt har tiden att vara så pass aktiv att uppdatera när något nytt tillkommer. Skulle vara skönt att ha allt samlat på ett ställe. Sen måste väl zed själv ge "rättigheterna" till tråden till den det nu blir.

20. jenordfoto

MINA ENHETER

Hmm, jo men jag har ju redan kört dom kommandona? I skrivande stund har jag 21 appar som jag själv installerat.

A2sd+ Total space: 0.89GB, Available space: 795MB.