[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Någon som vet ifall man kan lägga över en annan version av MIUI utanpå den man har i dagsläget?

Exempelvis ifall jag i dagsläget har miuiandroid's version, kan jag då lägga in XJ's version utan att wipea?!

2. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tusen tack för länken! Bytte över till CM7 igen dock dels för att jag var sugen på förnyelse men också dels för lagg-problemet. :) Kerneln verkar dock kunna lösa det, så det ska testas så snart jag blir sugen att byta tillbaks igen!

Nä, det är riktigt konstigt alltså! Telefonen var ännu mer laggig när jag bytte till Suave HD-temat. Jag vet inte om det var någon medföljande launcher som segade ner, för när jag körde bara ikonerna och bytte launchern till launchern från ett iPhone 4-tema blev den snabbare. Dock fortfarande laggig.

CM7 är blixtsnabb i jämförelse, men det kan ju ha varit ett kernel-relaterat problem. Det konstiga är dock att jag faktiskt tankade den som rekommenderades på XDA. Det borde ju inte vara några problem då kan man tycka!

Jag kör iaf på CM7 ett tag till, men det dröjer nog inte länge innan jag blir sugen att gå tillbaks till MIUI. Kanske man skulle testa en annan version plus ett kernel-byte till nästa gång, så borde det lösa sig!

3. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Du behöver inte köra factory reset, men skulle nog köra wipe på cache och dalvik.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

5. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det finns för nuvarande inget svenskt språk paket till MIUI av vad jag vet.

Men tangentbord finns det absolut! Detta är ett bra alternativ:

https://market.android.com/details?id=com.android.inputmethod.norwegian&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5hbmRyb2lkLmlucHV0bWV0aG9kLm5vcndlZ2lhbiJd

Själv kör jag med SwiftKey X som dock är en betal app :)

6. stilleh

stilleh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag kör MIUI freeshly squeezed på min DHD och använder Go keyboard som funkar kanon på svenska. Det har också swypefunktion.

Har en fråga. Skulle vilja trycka in MIUI i frugans Desire som rebootar vid de sämsta tillfällena med LeeDrOiD 3.3.3r5.

Har märkt att det inte är lika lätt med Desire kontra DHD då Desiren har så mycket mindre minne och behöver ext partition.

Jag har ju redan fixat 2 partioner till hennes nalle med gparted, först en fat32 och en ext4 på 1gb, men vilken av alla versioner av MIUI ska man välja? A2SD, Xpart, D2A? Vill ha stabilitet, batteri och snabbhet framförallt. Frugan har inte vansinnigt mycket appar heller. Räknade till under 30 vid senaste Titanium Backupen.

Har försökt läsa in mig på MIUI XJ och även fast den ser strukturerad ut så är den tråden vansinnigt rörig... Vore trevligt med fungerande OTA men inte ett krav, uppdaterar ju via recovery varje vecka på min DHD.

7. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det skiljer faktiskt inte så jättemycket mellan de olika versionerna. XJ's har lagt till några moddar, annars är den väldigt lik stock MIUI. Jag skulle föreslå att du börjar med den från miuiandroid då den är sjukt stabil och har bra batteritid. Känner man för att utmana så kan du ju alltid testa XJ.

Alla miuiromar till Desire har OTA uppdatering i dagsläget.

8. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Om jag vore du skulle jag valt Miuiandroid.com's rom istället. Den har även snabbare OTA's än XJ's vad jag vet eftersom XJ driver sin version helt själv.

Och eftersom hon inte använder så mycket appar skulle mitt tips till dig vara att flytta över apparna till din ext4 och låta app-datan stanna på ditt internminne, då flyter det även på bättre än om du flyttar apps+app data till ext4. Själv kör jag med allt på min ext4 och visst, det gick snabbare när jag iaf hade app datan på internminnet menmen :)

Så kort:
    1. Installara miuiandroid's miui version.
    2. Ladda hem terminal från market och skriv följande i den:
    su
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd

3. Klart!

Lycka till och tveka inte på att fråga om du undrar något!

9. stilleh

stilleh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Så får det bli! Miuiandroid med A2SD. Kommer att köra GO keyboard för att få svenska. Finns det någon fix till telefonnumren? Vill inte att det ska se ut som i USA med 015-728-654-23 utan bara helt vanliga 01572865432?

10. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Ja, det där med fix till telefonnumren är jag också mycket intresserad av.

11. martinmp777

martinmp777 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har problem att hitta mitt tådlösa nätverk. Telefonen hittar det inte då den söker efter tillgängliga wifi anslutningar och det går inte heller att lägga till nätverket själv. Vad ska jag göra? Är det fler som har samma problem?

Routern som jag har är en netgear wnr3500l. Hemma hos mor och far så går det bra att ansluta de har någon Ericsson router.

12. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Vilken radio har du? När jag flashade in den senaste (.23) så hade jag problem med wifi har jag för mig så jag gick tillbaka till .08

13. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Vissa ROM:ar har problem att hitta trådlösa nätverk som ligger över kanal 11.
    Testa att ställa in din router så att den sänder på en lägre kanal så ska det nog fungera.

14. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mitt MIUI klagar på att telefonens minne är fullt... Men jag har en ext på ett par gig.
    Kan jag har sabbat nåt med den? Har flashat en ganska avsevärd mängd roms sista dagarna innan jag landade på MIUI.

Hur kan jag kolla att den verkligen använder min ext-partition (eller ja... det verkar den ju inte göra)? Det var ett tag sedan jag röjde i det där.

Behöver jag göra nåt speciellt för att romet ska använda min ext-partition?

15. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

För att komma igång så med ditt ext så finns instruktioner för det i trådens första post, men eftersom jag är en hjälpsam själ så kommer svar här ;)

För att få igång ditt a2sd så måste du köra några kommando i en terminal.

Starta valfri terminal och skriv följande kommando:

su (ger root-åtkomst)
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd (startar om telefon)

Nu ska du ha flyttat cache och dalvik till din ext-part. Om du tittar i Settings/System/SD card Settings, så ser du din ext-part. och hur mycket data du har där.

Du kan även använda appen Quick System Info, där kan du se vilka av dina appar som ligger på ditt sd.

Lycka till :)

tophe gillar detta.
  16. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Vet att det ska finnas en mod för att ta bort bindestreck i tel.nr, men jag kan fan inte hitta den nu. Jag tycker iof inte att det är något problem alls. Det har aldrig stört mig, och jag kan inte se hur eller när det skulle störa mig. Det är förstås en smaksak, men när man vant sig så tänker man inte på det, och rent krasst.. hur många ggr matar man in ett nummer manuellt per dag/vecka/månad? ;)

17. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack vänliga människa!
    Minns inte att jag gjorde det där första gången jag ext'ade (för nästan ett år sedan).

Kommer mina redan installerade appar flyttas över, eller måste jag avinstallera dem och peta in dem igen? Och kan jag göra detta med Appen Terminal Emulator?

18. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jepp, befintliga appar ska flyttas över till sd-ext, och ja, du använder Terminal Emulator :)

19. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har inte löst igenom hela tråden efter det svaret jag önskar, men ställer frågan ändå. Jag har problem med att när jag öppnar länkar till imdb.com eller market så öppnas de inte i appen som de alltid har gjort förut för mig. Finns det något sätt att göra denna inställningen? jag har kollat i webläsaren och hittar inget.

20. Andreas75k

Andreas75k Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du kan ju testa att gå in i hantera program och välja "clear defaults" för browsern. Då borde du bli tillfrågad nästa gång du klickar på en länk. Kanske behöver göras för IMDB och Market också, vet jag inte.