[ROM/Guide]WB-XPERIA TW Gingerbread 2.3.3 | V7 BETA4 ute på XDA

Diskussion i 'Xperia X10 - ROM-filer och utveckling' startad av Nagarebozhi, 17 mar 2011.

1. jlarsson1978

jlarsson1978 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Körde in denna över stock 2.3 men glömde att köra factory reset, rensa cache och dalvik som man ska göra. Startade upp perfekt med mina "gamla" program men med supersnabb prestanda (i alla fall jämfört med tidigare). Tog en backup i xrecovery innan jag körde en "riktig" installation. Tyckte dock inte att det gick så snabbt då så efter ett par timmars test gick jag tillbaka till min "ful-installation" som går som tåget!

2. Radioman62

Radioman62 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har det sista provat väldigt många olika ROM'ar och Custom Kernels och hamnat på Doom's Kernel med denna ROM'en,som verkligen är "Power to the People".

Jag kör också med flera setuper med olika kombinationer som kan återställas via xRecovery. Men kombinationen DooMKernel och WB4 är svår att slå. Denna Kernel har stöd för både överklockning och justering av spänningen till chipset/processor.

Man kan börja att testa hur lågt man kan gå ner i spänning innan man får WLOD (white LED of Death) eller att det låser sig. Man testar sig fram med appen IncrediControl
    Sedan spikar man resultatet med en autostart fil. Alternativt använder man inte autostartfilen utan låser värdena med själva appenInncrediControl. Med risk för bootloopp, se nästa åtgärd i stycket här under.

Hade igår en del direktkontakt med utvecklaren DooMLoRD som står för DooMKernel eftersom jag köpt hans app xCharge som gör att man kan boota om direkt in i xRecovery eller använda stock eller custom kernel vid ombootning. Den sista funktionen var inte färdig fullt ut men jag fick kod att byta ut i filen chargemon så nu kan jag välja om jag vill ha stock eller custom kernel vid nästa ombootning. :) Vid WLOD eller omboot så startar telefonen om sig med "Failsafe" stock rom.

Är någon hågad att hacka chargemon och manuellt lägga in custom kernel boot images för att kunna utnnyttja xCharge så kan jag när jag hinner starta en tråd om det. Allt detta hackande tar mycket tid .... men roligt är det ;)

Last edited: 2 sept 2011
  3. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Vet du om någon bra guide, eller har du möjlighet att själv skriva en snabbguide hur man går från rootad stock-gingerbread till kombinationen doom-kernel + wb4 som du nämner?

4. tolare

tolare Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Nu har jag lagt in WB:s rom utan någon wipe alls, bara rätt över orginal 2.3.3 romen och den funkar klockrent, tack för denna rom.

5. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag vet -ix-, en guide är alltid bra, helst på svenska:

1. Om jag skall göra den bra, så att jag kan vara tuff att sålla bort de flesta n00bs frågorna med en frågespalt så.... tar det mycket tid.
    2. Jag har en inbyggd prestationsångest som härrör från mitt jobb. Jag kalibrerar instrument, och då kan man aldrig vara tillräckligt noggrann...
    Detta innebär att om jag börjar med en sak så vill jag ro den iland. Jag inser att jag inte har den tiden att lägga här med det du begär, tyvärr.

Alltså det du begär är helt OK och jag är mannen att skriv ihop det men jag har tyvärr inte tid.

Försök att läsa på xda forumet.. Det bästa man kan lära sig som ung svensk är engelska....... !!!!!!
    En gång till, läs engelska varje dag!

Alltså, hur detaljerad jag än är så kommer frågorna. Det ha jag tyvärr inte tid med.
    Jag svarar ändå, så gott jag kan, på frågor.

Keep em' coming' :)
    mvh // Ove

6. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är så man skall göra. Sedan skall du också lägga in 4.04s eller 4.04c.
    Ta sedan bort eller döp om filen 98governor i autostartmappen etc/init.d om du vill kunna styra detta själv med appar som set CPU.

DooMLoRD Custom Kernel
    Filerna 98governor och filen och 13vdd måste också tas bort i mappen /etc/init.d om du vill lägga på DooMLoRD's Custom Kernel.
    Jag tror att filen 13vdd endast kommer med 4.04c. Lösningen spikades här.

!Ta bort de två filerna INNAN du laddar in DooMLoRD-zippen från xRecovery!

Jag använder appen root explorer för filjobb. Köp den! Oumbärlig.

Där har du svaret på din guide -ix- ;) Mer blir det inte och ni behöver inte mer. Backa upp era olika setuper med xRecovery. Det är skönt att kunna ha några olika versioner att testa med.

Last edited: 3 sept 2011
  7. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tänkte försöka mig på denna under nästa vecka, är första posten uppdaterad? Har ju sett att folk har v4.04, men i första står det bara 3.5. Är det något mer än dalvik cashe man ska rensa innan man sätter igång?

8. tolare

tolare Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Du får hämta 4.04 WB på XDA, där ligger WB 4 rommen och update 4.04s/c, jag valde s som är stock, vet inte riktigt skillnaden mellan stock o custom update.
    Jag wipade inte nåt och den funkar kanon bra. :)

9. frosty_aw

frosty_aw Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ursäkta frågan men vad är det som funkar bättre än stock med fps uncap och audio patch? Tvekar själv om jag skall slänga in detta.

10. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tittade på youtube-guiden från 1a posten på xda-sidan för Wolfs ROM. Där flashade han in kernel med flashtool efter han satt in custom-romen med xrecovery. Är det så ni har gjort?

11. frosty_aw

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det behövs väl bara om man inte redan har senaste baseband 2.1.71 och SE Stock 2.3.3?!

Har inte testat själv dock.

12. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok, så det enda jag gör är att:

1. Genom Xrecovery unzippa Wolfs TW v4
    2. Genom Xrecovery unzippa update 4.04s
    3. Unzippa de extra man vill ha genom Xrecovery (som google apps och Ringtones)

Fps uncap och bravia finns väl redan i romen?

Edit: Förresten, det står att man inte ska installera fps uncap själv då det kan förstöra, men om det redan är installerat, är det ok?
    har jag missat nåt?

Last edited: 5 sept 2011
  13. frosty_aw

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du får gärna vara "försökskanin" och rapportera om det bra, då gör jag på samma sätt ;-)

Har ingen lust att wipa telefonen, för mkt jobb med det.

14. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok, då har jag installerat denna. Fungerade hur smidigt som helst. (frosty_aw: Jag wipade telefonen men med titanium så var den återställd på ca 1 minut). Enda problemet jag har upplevt än så länge är att mina widgets inte läses in vid uppstart, men kan lägga till dem manuellt sen. Är det pga att de har flyttats till SD-kortet lr nåt? Hur fixar jag detta?

15. frosty_aw

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Körde också in Wolf(4.0.4s) men utan ngn wipe alls. Verkar lira bra än så länge.

Märkte dock att jag inte har inställningen för varken Xloud eller Bravia Engine som jag hade tidigare. Vet ej om det är aktiverat ändå. Ngn annan med det problemet?

En sak som dock verkar funka nu är Bluetooth A2DP med Wifi på. Det hackade konstant med stock 2.3.3. Hoppas det håller i sig.

edit: Fick för mig att xloud och Bravia engine var inkluderat, men det var de ju inte. Laddade hem och installerade Wolf anpassade varianter på dessa och nu finns de där.

Måste säga att denna ROM flyter på väldigt bra.

Last edited: 6 sept 2011
  16. frosty_aw

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har fått en "force close" som inte lösts med att wipa dalvik cache. Google Voice Search FC:ade först men efter wipe av cache funkade det.

Det är om man skall ändra volymen under alarm inställningar. Då kraschar det. Ngn annan med det problemet?

edit: Tydligen känt xLoud problem:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1201729

Last edited: 6 sept 2011
  17. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså, om jag förstår detta rätt. Denna ROM är alltså egentligen samma ROM som SE 2.3.3, fast med de fixar som FPS, Stutter-fixer, m fl + en del trimning. Så med andra ord har man bara en trimmar version av SE's ROM?

18. frosty_aw

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan man väl säga, det går väl att byta kernel om man vill det också.

19. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Förlåt för min frånvaro har fastnat i PS3 träsket :P

men denna tråd kommer uppdateras så fort WB släpper v5 med all nödvändig information, som han kommer göra inom kort! återigen ber om ursäkt!

sen hittar ni mig även på Logga in | Facebook

om ni skulle ha frågor etc.

20. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Lugnt, har förståelse Xperia84. Vi har en "hemsk" spel-höst framför oss på PS3an nu... (Idag kommer både Space Marine OCH Dead Island) :)