[ROM][P7300/P7310]Inofficiell CyanogenMod 9 för Galaxy Tab 8.9

Diskussion i 'Samsung' startad av kallt_kaffe, 7 jan 2012.

1. Adamski

Adamski Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack. Trots att jag rootat och bytt rom på min tidigare GT 10.1, så var jag ändå lite förvirrad nu med min nya 8.9. Det är inte helt enkelt att hänga med i svängarna för en nybörjare, trots en massa guider. Jag hade, för någon vecka sen, lagt in galaxian och sen när jag la in CWM på så blev det knas och jag kunde inte starta plattan alls. Inte ens i recovery. Den bara slocknade vid uppstarten. Ett tag trodde jag att jag lyckades bricka den, som det fint heter ;).

Som tur är så gick det att boota upp i download-läget och lägga in stock recovery via ODIN, efter det så blev plattan användbar igen.

Sedan var det in med ClockworkMod Recovery v5.5.0.4 via ODIN.
    Boota om i recovery och lägga in update-cm-9.0.0-RC0-p5wifi-KANG-signed-20120330.zip från sd-kortet (som jag tidigare lagt in på plattan från dator via usb-sladden).

Nu funkar allt perfekt och plattan har den senaste Android 4.0.4

Och så har jag lärt mig nu att man inte alls behöver roota plattan för att lägga in ny recovery och nya rom. Det behövs bara om man tex vill köra Titanium Backup eller liknande appar, som kräver just root.

2. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Idag upptäckte jag att min platta med nyligen inlagda cm9 saknar youtube-appen. Försökte ladda ner från google play, men där hittade jag inte appen. På den webbaserade play hittas appen men går inte att installera då play påstår att den inte är kompatibel med min enhet. Sista utvägen var att hitta en apk på nätet, ladda ner och installera manuellt. Det funkar då, men nu vet jag inte om jag har den senaste versionen och jag tror inte att jag får några nya uppdateringar via play.

Har ni samma problem? Jag har cwm recovery + cm 9 + rootad platta.

Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk

3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har du google play? Jag har bara vanliga market. Fast jag kör iof med stock 3.1 rom. Kommer google play med ics?

/Mange

4. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har google play. Market uppdaterades automatiskt. Det ska ändå inte spela någon roll. Det måste ha med cyanogenmode att göra?

5. Roger78

Roger78 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag hade heller inte med youtube appen fick lägga in apk´n själv ,m jag har absolut inte den senaste versionen av youtube vilken version har du? Jag har version 3.0.15

6. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har lagt in 2.4.4 vilken jag misstänker är version för telefoner. Är det någon som vet vilken är senaste version av youtube för galax tab? Kanske någon med stock gt 8.9 som kan kolla versionen, längst ner i inställningar i youtube-appen?

7. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Finns det officiella byggen för 8.9 3G nuförtiden? Eller ligger det lite i "träda" i väntan på att Samsung släpper ICS så vi får drivare för kamera och liknande?

Tack för allt jobb förresten. :)

8. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har lite bekymmer med denna ROM. Ibland när taben legat oanvänd under ett par timmar, så går det inte att låsa upp den. Man får "döda" den genom att hålla i power-knappen en stund. Det är som om touch-förmågan på skärmen var borta. Har någon annan erfarit samma?

9. hiitti

hiitti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nån som vet något om när och om cornerstone kommer till cm? Skulle verkligen vilja ha det, verkar helt awesome!

10. uloxh

uloxh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det någon snäll själ som skulle vilja hjälpa mig att lägga in ett annat ROM på min Samsung Galaxy Tab 8.9 GT-P7310, alltså Wifi-modellen. För jag har ingen aning om hur man gör och jag vågar inte försöka själv för jag är rädd att jag ska få plattan att krascha totalt.

11. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Steg 1 Skaffa root: http://www.youtube.com/watch?v=gh9KVGUBm6o
    Steg 2 Skaffa Clockworkrecovery: ladda ner http://www.mediafire.com/?9cjro5nniwn9is9 , spara ner filen till tabbens hårddisk och installera på samma sätt som du skaffade root
    Steg 3 välj en rom, tex CM9 från kallt kaffe och ladda ner zipfilen som du gjorde för recovery
    Steg 4, spara ner den till tabben. Starta om till recovery, OBS: gör en backup av ditt orginal ifall du inte är nöjd med din custom rom, välj flash from sdcard, navigera till cm9 zipen och kör installationen, välj sedan reboot system och njut av ICS.

Last edited: 12 maj 2012
    uloxh gillar detta.
  12. uloxh

uloxh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack så mycket, nu funkar allting och har kallt_kaffes underbara cm9 ics rom. Grymt bra jobbat där kallt_kaffe! Och tack för hjälpen återigen Stennan :)

Jag ställer samma fråga som ji123 gjorde tidigare: "Tar en fråga till när jag ändå är igång. Jag ser att rommanager finns förinstallerat. Jag tror att jag sett att den inte är kompatibel med min tab. Är den det? Den hittar inte cwm recovery jag har installerat. Vågar jag använda den och isf, måste jag göra en installation av cwm recovery innifrån rommanager?" Jag har samma problem som ji123, rommanager säger att jag inte har clockworkmod fast jag har det, och då frågar det om jag vill installera cwm genom rommanager och när man trycker på ja så får man välja sin enhet och där finns det 2samsung telefoner och galaxy tab 10.1, alltså inte 8.9an, att välja emellan och jag läste att man fastnade i en bootloop om man valde 10.1. Så hur ska man göra för att kunna används det?

Last edited: 12 maj 2012
  13. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Du ska INTE installera någon Clockwork som ROM manager föreslår. Däremot går det att välja manuell installation eller vad det heter och tala om för ROM Manager att man har en Clockwork version 3.x eller nyare installerad. När man gjort det så fungerar det utmärkt att flasha nya versioner av CM9 m.h.a. ROM Manager. Faktum är att 19 gånger av 20 flashar jag m.h.a. ROM Manager när jag håller på och testar.

14. uloxh

uloxh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Okej, är det inne i rommanager som man gör denna manuella installationen? Och tack för hjälpen :)

15. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Precis...

Meny->Manuell Installation->Välj 10.1 i brist på bättre alternativ->Välj ClockworkMod 3.x+

Nu har du talat om för ROM Manager att du har installerat Clockwork manuellt och att den skall ignorera sin egen uppfattning om motsatsen. Du har dessutom talat om att det är Clockwork 3.x eller nyare vilket har betydelse för i vilket format den skickar instruktioner till Clockwork.

Detta förutsätter att man redan har en Clockwork för 8.9 modellen installerad.

16. uloxh

uloxh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Så ja, nu funkar det. Tack så mycket för all hjälp :-)

17. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Dagsfärska builds in XDA-tråden liksom nybakade recoveries. Jag vågar nästan lova att det kommer officiella nightlies snart nu. Byggloggen hos CyanogenMod antyder att den har försökt bygga nightlies men alla CM9 byggen verkar stå still av någon anledning. Det kan vara så att man medvetet stoppat dem eftersom man spottat ur sig stable versioner av CM 7.2.0 det senaste dygnet.

18. Redhat

Redhat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Gött att återigen ha samma platta som dig kallt kaffe, ZTE Lighten rullar på fint med CM7 för tanten. Hur ser statusen ut för kameran i CM9 på Tab 8.9?
    Är det någon här som vet hur man kan få aktiverat DLNA med CM9? Det är den funktionen som jag minst vill bli av med om jag flashar in CM9 då Samsung Allshare fungerar ypperligt för att streama filmer till min smart-tv.

19. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om det bara kommer en officiell ICS for 10.1 eller 8.9 tab:en som borde det lösa sig med kameran.

I teorin är det säkert möjligt att knacka ihop en wrapper för den gamla drivern men jag vet inte om jag har nog med tid eller kunskap för att klara av det.

8.9 porten av CM9 är ett ganska lätt jobb att underhålla för hårdvaran är nästan identisk med 10.1 tab:en och pershoots som underhåller den har betydligt bättre koll på saker och ting än jag. Mitt jobb består i princip bara av att hålla koll på vad han gör för magiska saker med 10.1:an och försöka hålla jämna steg. Sen tror jag även Steve har en 10.1. Tror alla som var på Google I/O förra året fick en 10.1 Wifi så det finns lite fler som driver på utvecklingen på den så det är en djävla tur för oss med 8.9 att de är så lika.

Hursomhelst så kom första officiella p7310(p5wifi) nightlyn idag och första p7300(p5) versionen bör dyka upp imorgon.

Redhat gillar detta.
  20. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq