[ROM] TORNADO JVR GOLD Version - ODEX

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by Edici, Aug 23, 2011.

1. JIMPAAH

JIMPAAH Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Speciellt när man ska sitta här till 07.00 men blir väl att flasha och kontrollera.
    Angående kernel ser du använder EXT2 vad är skillnaden på den och EXT4?

2. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

EXT2 är lite snabbare, så drar den lite mindre batteritid (en del säger att den inte är lika stabil, men vad jag vet så finns det inte bevis på det), sedan så har kerneln bara stöd för EXT2 konvertering, så vill du ha EXT4 så får du flasha en annan kernel, konvertera till EXT4 och sedan flasha till denna kernel igen. Hans EXT4 är ruskigt snabb den med, nästan som EXT2, och med ett "no journal" script som han gjort blir den mera lik EXT2, finns att hämta på hans forum om du bestämmer dig för att köra med EXT4 istället för EXT2.

Skönt jobb du har, nattetid iaf, låter som arlanda telefonväxel!

3. JIMPAAH

MINA ENHETER

Låter som man ska ge EXT2 ett försök då alltså :P
    Haha är it-support till olika företag o eftersom de flesta sover på nätterna händer det inte mycket om man säger så :D

4. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ge EXT2 ett försök, tror inte du kommer ångra dig :)

Ah, lite jobbigare på dagarna då med andra ord :P

5. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Eh... den eventuella mikroprestandavinst man får med EXT2 är inte värd osäkerheten. Finns det någon vettig kernel som kör EXT2? Kör EXT4 är mitt råd.

6. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bara en enda kernel som kör med EXT2 på gingerbread vad jag vet, och det är tillhörande kernel, DamianGTOs, vettigt, ja.
    Du har dessutom möjlighet att välja att inte konvertera /system utan bara /data till ext2.

Kan du ge mig bevis varför ext2 är så mycket mera osäkert?, mikroprestanda skulle jag inte kalla det däremot heller.

Smaken är som baken, jag står fast vid EXT2, inte varit någora problem för mig, det märks skillnad på prestanda (kanske inte batteriet, då jag bytt runt lite och batteristats är fucked up för mig just nu, men snabbhet märks garanterat)

Last edited: Aug 25, 2011
  7. JIMPAAH

MINA ENHETER

Mmm verkar vara blandade känslor angående EXT2 & 4.
    haha dagarna kan vara rena helvetet kan jag ju säga :cry:

8. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, förmodligen för att det går massa skitsnack om EXT2 och för att ingen kör det i sina kernels, om det är för att dom inte lyckas eller inte vill/kan fixa det, det vet jag inte, men tyvärr ska de alltid finnas folk som smutskastar saker, många gånger har dom ingen grund eller aning varför utan hört det av någon annan.

9. wiper

wiper Youth Droid Medlem

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    xiaomi mi max 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    xiaomi mi max 3
    Info:
    Global
    Telefon 2:
    xiaomi mi max 1
    Telefon 3:
    leeco le pro 3
    Gillar denna Rom.
    Att man kan välja vad man vill ha installerat på den är mycket bra.:-*

10. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Massa skitsnack? Aldrig sett någon innan vara ett fanboy av ett filsystem.

När Galaxy S kom var RFS (samsungs filsystem) väldigt laggigt och man testade många olika sätt att komma runt det och man lyckades snart konvertera partitionerna till EXT2/3/4. Supercurio (som gjort Voodoo) utförde grundliga tester och kom fram till att säkerheten i EXT4 gjorde den till det bästa formatet. Den har ett journalsystem som gör att filer kan återskapas om de förstörs när man tappat mobilen eller så. Teoretisk prestandavinst i EXT2 förändrade inte saken. Även Chainfire som är en av de mest kända utvecklarna för SGS trix kör bara EXT4 i sin kernel.

Det är ingen konspiration mot EXT2 att det inte finns i kernels men vill du köra ditt filsystem från 1993 så får du väl göra det.

11. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du kört med EXT2 och kan säga att det INTE är stabilt?, förmodligen inte.

EXT4 körde jag utan journal förut också helt utan problem.

Jag skiter fullständigt i om andra har gjort grundliga tester eller om CF bara kör med EXT4, du har fortfarande inte kommit med konkreta bevis om att dina påståenden skulle vara sanna, utan bara att andra har gjort si och så.

Men du är nöjd med EXT4 och vill inte köra EXT2, och jag är nöjd med EXT2 och kommer fortsätta köra med det.

Slutdiskuterat!, vill du fortsätta diskutera så kan du skicka PM.

12. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppdaterat till RC2!

13. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag provade denna ikväll. Kom från Galnet MIUI och körde in EZBase gingerbread och sen Tornado. Uppstart funkar bra, sen kör jag in en återställning av userapps+userappsdata med Titanium. Då kommer jag inte längre in i luren. När jag ska låsa upp skärmlåset hänger sig launchern + att jag får "no service", sen startar launchern+skärmlåset om och det blir samma sak igen.

Ett tecken på att man inte bör återställa appar+data (ej systemdata) med Titanium?

14. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte haft några problem alls med att återställa användarappar + tillhörande data med titanium.

Har fått liknande när jag installerat olika teman, men att återställa ska inte vara problem, verkar konstigt.

Vad kör du med för bootloader version?
    Prova att flasha JVR med odin, lägg in tillhörande kernel, gör en "total wipe" (kopiera allt från sdkort till dator först) och sedan lägg in Tornado ROM och sedan dina appar.
    Säkert något skräp som spökar från gamla roms :)

15. drkrupp

MINA ENHETER

Jag tyckte också det var skumt. Som sagt så fungerade allt första uppstarten. Dock gick jag som sagt via flash av "EZBase gingerbread" i odin, vilket blev 2.3.3 med CWM. Dock så kunde jag inte flasha nåt från recovery. Det stod att jag hade 3e recovery (går väl inte att flasha från det?) så jag fick lägga in CF-Root via odin innan jag kunde flasha Tornado-romen (körde kernel cleaning script innan).
    Efter att luren började bråka provade jag också format cache + format dalvik cache utan resultat.

Hur som haver... jag provade sen att köra in SensatioN rom istället, vilket fungerade även efter återställning av apps+data med Titanium. Den är dock baserad på JVQ.

Måste jag köra in en stock JVR innan Tornado, eller räcker det att man har gingerbread bootloader (vilket jag har sedan jag körde MIUI)?

16. drkrupp

MINA ENHETER

Jag ska ge denna ett nytt försök efter att jag har provat SensatioN rom (JVQ) lite mer. Nån här som händelsevis jämfört SensatioN med Tornado? Skillnad i prestanda/batterilivslängd?

17. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Flasha in Stock JVR innan du kör in Tornado via cwm, och varför cf kernel? kör med tillhörande direkt istället så slipper du ett steg, den e via odin (efter att du flashat stock JVR såklart.
    Har tyvärr inte provat Sensation så kan inte svara på det.

drkrupp likes this.
  18. ErsdaHL

ErsdaHL Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart kan man hitta teman ???

19. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

har du tagit backupen i miui och sen återställer i annat än miui eller cm 7 så får du problem och vice versa.. known fact numera tyvärr :/

20. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

På hemsidan längst ner på första posten.

Jasså är det så nu?, vet bara att det inte var så på den tiden jag använde mig av cm7, men tack för uppdateringen, förklarar en del om folk har problem.