ROM Tråden [Uppdaterad 27 juli]

Diskussion i 'Xperia X8' startad av Baronen, 8 jun 2011.

1. Baronen

Baronen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

------------ROM Tråden------------ Hej! Välkommen till ROM Tråden. Har postas all nya roms och uppdateringar till redan existernade roms. Vill du tipsa om något nytt rom du tycker bör läggas till här, eller har någon annan fråga? Skriv bara i tråden i sånna fall :D!!!

Senast uppdaterat i tråden:
    Gingerbread och GingerDX(doixahns nya rom)

-------------------ANDROID 2.3.5---------------------------------------------

GingerDX v001 [uppdaterad : 27 juli ]
    Detta är den enda 2.3.5 rommen och även doixahns nya project då han inte hittade på något nytt till FroyoBread. Detta är också en mix av CM6 och CM7 fast nu är det CM7 med CM6 funktioner. Detta kommer att bli den nya grymmaste rommen!! Den kommer bli lite stabil och smooth som CM7. Han kommer nog också förhoppnings vis också fixa en full fungernade kamera!!!!!

MAN VET INTE SÅ MYCKET OM DETTA ROM EN DÅ HAN INTE HAR SKRIVIT SÅ MYCKET I TRÅDEN. MEN SNART SÅ KOMMER HAN UPPDATER MED MER INFO OCH DÅ UPPDATERAR JAG ÄVEN DETTA!!:)

-------------------ANDROID 2.3.4---------------------------------------------
    XGin v5.4 [uppdaterad : 4 juli ]

Buggar :
    - Mute in call
    - 2d,cam VGA only

Kommentar : Den håller på att laddas upp just nu men 5.0 finns att ladda ner på hans blogg(länken nedan). Ett jäkligt stabilt rom och den bästa romen som ligger uppe just nu tycker jag. Allt funkar typ och dessutom kan man filma i "High" på kameran !! Enda lilla minuset är att kameran är max VGA. Jag kör 4.0 av detta rom och jag är helnöjd !!! Man kan även spela endel HD spel men denna rom.

Senast fixat :
    Update to Cyanogenmod 7.1.0-pre
    - Reduce lowmemorykiller value (some people get problem)
    - Manage system/app for me (free more system space)
    - CMParts fix
    - OC/UV setting fix
    - CWM Multiboot option pre-installed
    - Optimize lowmmrykiller value

Källa : Shpit is Me

Gingerbread 2.3.4 CM7.1.0 RC0 J009 [uppdaterad : ]

Buggar :
    - camera - limited to vga
    - videocamera - set quality to low(30m)
    - FM - not working yet
    - BT - starts but will not discover devices

Kommentar :
    Riktig snabb och stabil rom. Perfekt för en som har telefonen mest för att surfa. Men vill du spela spel och sånt så ladda absolut inte ner denna rom, nästan inga spel funkar på den. Man kommer bara till menyn och sen stäng spelen ner. Gillar du att spela ladda då ner XGin.

Senast fixat :
    - gesture module
    - mddi lag fix
    - skype and other apps crash
    - new wifi modules and apps
    - removed live wallpapers (can be installed as addon)

Källa : [DEVELOPMENT] - CM7.1.0 BETA FXP011b RELEASED - FreeXperia Project - xda-developers

Ratch's CM7 HACKDROID [uppdaterad : 7 juli ]

Buggar :
    - Camera (disabled)
    - FM

Kommentar : Bra och rapp rom, men ett STORT minus att kameran inte fungerar. Man andvänder du inte kameran och spelar mest spel och surfar så är det en riktigt bra rom. Snygg design också, märks att han har lagt ner mycket tid på denna rom. Nu kan man även ta screen shots med mobilen på ett änkelt sätt !!

Senast fixat :

- Screenshot on power menu, see cm7 changelist

Källa : [ROM] X8 | HACKDROID ROMS [20-July-11] - xda-developers

Gingercrutz revision 5 (odex) [uppdaterad : 12 juni ]

Buggar :

- SemcHome don't suport load shotcut app native2sd
    - Camera set on VGA for Pictures, low for Camcorder
    - First ROM with odex. Tell me if you find other bugs. Sorry I had to delete some themes.

Kommentar : Inte testat denna ROM och kommer inte att göra det heller då jag trivs med den rom jag har (Xgin 5.1) Men du som har testat den får gärna skicka in en lite kommentar om romen som jag sätter in här sedan.

Senast fixat :

- Browser
    - Routing audio FMradio
    - Animation notifikastion ligh

Källa : http://www.frogyfurnetal.co.cc/2011/06/gingercruzt-revision-5-odex.html

-------------------ANDROID 2.2.9---------------------------------------------
    FroyoBread v023 [uppdaterad : 27 juli ]

Buggar :
    - Auto brightness works incorrectly
    - DSP Manager works incorrectly

Kommentar :
    En stabil rom och det är nog den enda android 2.2.9 romen som ligger ute just nu. Romen är en blandning av froyo och gingerbread, därav namnet froyobread. Romen uppdateras nästan hela tiden och det kommer bara bättre och bättre uppdateringar. Den har även massa grejer som gingerbread har som, animeringen när man låser skärmen samt "edge glow". Finns även massa teman till denna rom. Kan tilläga att vill du ha en rom med helt perfect fungerande kamera? så ladda ner denna.Senast fixat :

- Support for Xperia Active Launcher.

Källa : [ROM] FroyoBread | v023b | 27-07-11 - xda-developers

-------------------ANDROID 2.2.1---------------------------------------------

povanons miniCM6 och CM7 [uppdaterad : 16 juni ]

Buggar :
    - Screen sometimes go black when battery is <10%, lock screen then unlock to fix.
    - ANT+ does not work (can't test because I don't have any ANT+ device)
    - Some bugs with Bluetooth headsets???
    - Equalizer in DSPmanager makes strange noises when changed, turn of equalizer to fix.

Kommentar :
    En av dem första romen jag körde i min telefon, mycket bra och stabil. Instalerade dock ett annat rom för jag gillar inte 2.2.1 men för den som gillar 2.2.1 är det ett perfect rom. Mycket stabil och rapp. När man installerar det så är typ alla ikoner babyblåa vilket jag tycker är grymt fult fast då är det bara att flasha ett nytt tema till romet, vilket man kan hitta i xda tråden(länken nedan). Nästan alla 2.2.1 rom är baserade på detta rom därför kommer det inte komma upp så många 2.2.1 roms här.

Senast fixat :

Källa : [ROM] MiniCM6-1.0.2 + MiniCM7-2.0.1 port for the X8 - xda-developers

Floyo 0.30 [uppdaterad : 16 juni ]

Buggar : Inga !! Perfekta romen om du vill ha en stabil och nice 2.2.1. Lika stabil som SEs egna rom.

Kommentar :
    Riktigt bra rom för den som gillar 2.2.1 stabil, snygg och välgjord. Skit bra om du ska flasha in ett rom åt flickvännen, pappa, mamma eller vem som helst :)

Senast fixat :
    - Sense theme
    - Mpeg4 video-recording
    - Wifi (wpa2+adhoc)
    - Some others

Källa : [ROM] X8 | HACKDROID ROMS [20-July-11] - xda-developers

---------------------------------------------------------------------------------------------
    Tack till : goonsquadx8 och mantis 79.

Last edited: 27 jul 2011
    AndersO, olann, master_x123 och 2 andra gillar detta.
  2. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jättebra tråd men du borde nog sätta FroyoBread inom Android 2.2.1 då det endast är /system/build.prop som har modifierats för att visa att den nästan är som en Gingerbreadrom. Den har tidigare (innan v010) haft android verision 2.2.1.

3. goonsquadx8

goonsquadx8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Floyo 0.25 är 2.2.9
    Funkar gudomligt bra i mitt tycke :)
    Sent from my X8 using Tapatalk

Last edited: 8 jun 2011
  4. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Saken är den att det inte finns android verision 2.2.9. Till exempel: om jag ville så skulle jag kunna skriva in att jag hade Androidversion 2.4 om jag ville. Det är alltså inte riktig 2.2.9 eftersom det inte finns utan 2.2.1 där han har skrivit in 2.2.9. Jag hoppas att jag förklarade tydligt:)

Förövrigt så pratade jag om FroyoBread och Floyo och jag tycker att det är bra att du håller Floyo i 2.2.1 delen.

Last edited: 9 jun 2011
  5. goonsquadx8

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

sedär ja, nu lärde man sig ngt nytt :)

Tack för infon :)

6. mantis79

mantis79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Testade gingerfroyo tror ja den hette va bra allt funkar utom radio fast den använder ja aldrig ändå
    Annars en snabb rom har inte haft problem än så länge bra ljud med batteritid ganska bra

Bifogade filer:

7. Baronen

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Härligt men för att jag ska kunna lägga till den i min tråd måste du ha källan du hittade den osv :)

8. mantis79

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Aha ursäkta kan inte lägga till länkar från tapatalk....tror jag... kan fixa det när jag har tid starta datorn :-)

9. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

10. goonsquadx8

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ändå så finns det alltså en officiell 2.2.9 nu i tråden? Så hur är det eg?

Eller ere någon som gjort en booboo ?! :innocent:

PS. Talar om "FroyoBread v012"
    DS.

11. flawlless

flawlless Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag kan inte installera xgin 5.1, får bara fel på update.zip filen..

12. goonsquadx8

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Måste ha xgin 5.0 innan du kan köra xgin 5.1 update.zip

13. flawlless

flawlless Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

ok.. jag använde mirror-länken, den filen hette updatexg5_2.zip, verkar fungera..

14. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

fQUOTE=goonsquadx8;620566]Ändå så finns det alltså en officiell 2.2.9 nu i tråden? Så hur är det eg?

Eller ere någon som gjort en booboo ?! :innocent:

PS. Talar om "FroyoBread v012"
    DS.[/QUOTE]

Han som har skrivit trådan har helt enkelt bara sett fel eftersom 2.2.9 är officiell "Android version CHANGED to 2.2.9. FroyoBread isn't 2.2.1 anymore. We almost have a Gingerbread by now." Alltså var den 2.2.1 och han skrev bara om den till 2.2.9. Jag kör själv FroyoBread (v008) och där står det att jag har 2.2.1. Om man tittar runt bland changelogen för när han la till 2.2.9 så står det inget om uppdateringar som har med androidversioner att göra utan mer om buggfixar.

Till Baronen: Med denna fkta i bakhuvudet så tycker jag att det är onödigt förvirrande att skriva 2.2.9 som en separat flik.

Yey 100:a posten, nu är man kid droid!

15. Baronen

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

hmm jo men tänkte en 2.2.9 är ju en blandning av 2.2 och 2.3. Det är inte en vanlig 2.2.1 för den har massor av gingerbread(2.3.3) funtioner som inte en vanlig 2.2.1 har. Dräför kan det inte vara en 2.2.1 utan altså är det en 2.2.9 :)
    För jag la in det som en 2.2.9 för då vet man.. - Ah dem som ligger under 2.2.9, laddar jag ner dem får jag en upgradering av 2.2.1 med många 2.3.3 funktioner

// Baronen :D

16. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Nice tråd.

Jag är på semester och har tyvärr inte haft möjlighet att uppdatera min tråd. :)

17. mantis79

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

18. AndersO

AndersO Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra, aktuell tråd. Kul att se att det böjar komma välfungerande ROM:ar til X8:an nu.

Provade Floyo 0.25. Lät som en bra kompromiss med 2.2, men hög stabilitet. Kan dock inte få wifi att funka. Har gjort Full Wipe och Wipe Cache partition i Xrecovery.

Det som händer är att jag kan se flera WLAN efter att aktiverat wifi. När jag försöker ansluta till mitt (D-Link DIR-655, G/N-nät med WPA2-säkerhet), och slagit in lösenord försöker den ansluta flera gånger, men blir disconnected direkt vid varje försök. Andra enheter i nätet har inga problem. Någon annan som sett detta?

19. Baronen

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hmm konstigt för när jag körde 0.20 (den innan 0.25) så fungerade wifi för mig. Testa att köra 0.20 kanske kan funka, fast vet inte säkert :)

AndersO gillar detta.
  20. goonsquadx8

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Prova o glömma wifi anslutningen sedan kör in den på nytt. Samt många säger att wifi börjar funka helt plötsligt efter några timmar. Random bug typ :/

AndersO gillar detta.