Guide: Root för låst bootloader (old)

Diskussion i 'Xperia V' startad av datagubben, 25 jan 2013.

  1. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Edit: Den här tråden är gammal nu, det finns nytt enklare sätt nu att roota JB. Titta bland trådarna i forumet.

    Root för låst bootloader Xperia V (LT25i).

    Nu kan du roota Xperia V utan att låsa upp bootloadern och utan att förlora DRM-keys eller OTA med dessa instruktioner. Testat av mig och funkar fint (CWM 6 ingår också)! Allt detta finns på XDA etc, men jag har sammanställt det, ändrat originaltexten något (testat många gånger) så det funkar och man slipper system-mounting-reboot (RIC) för LT25i, samt laddat upp svensk firmware (Tre-, Telenor och Generic Nordic) i en server m.m.

    (Det funkar eftersom VL med 16 GB var släppt med firmware i Japan, innan Sony täppte till exploit för V med 8 GB i resten av världen).

    * Testat med: ICS 4.0.4 (9.0.1.D.0.10).
    * Svårighetsgrad: Medium (fast lätt om du använt flashtool förut).
    * Tid: Ca 20 minuter.
    * Garantin på telefonen: Du kan flasha tillbaka stock ftf om du vill, när som helst och du har garanti igen.

    Du behöver följande:
    Flashtool: http://androxyde.github.com/
    Rootkit: http://xperia-files.koumakan.jp/tools/rootkit-sony.zip
    TRIMMED-LT25i-SOL21_9.0.F.0.195.ftf: https://mega.co.nz/#!mF5j3DpK!D1R0bB8R-drJW7uLx0z91z5sZ9IkgQCZj167yP4yEbg
    Svensk firmware: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=86895
    CWM 6.0.1.2: https://www.dropbox.com/s/e68ccsn4lhrebgl/CWM4XperiaT_v2.zip


    Sen följer du bara instruktionerna nedanför (edited by datagubben):
    *Install drivers for flashtool, they are inside the flashtool folder.

    1. Flash a clean swedish/generic stock Xperia V firmware (from my firmware index) with Flashtool. Boot up and then turn off, don't touch anything else (you will probably face system mounting reboots, if you skip this step).

    2. Using Flashtool, flash TRIMMED-LT25i-SOL21_9.0.F.0.195.ftf (hold Volume down; connect USB):
    loader.sin
    kernel.sin
    system.sin

    (remember to uncheck the wipe options!)

    3. Unplug USB. Turn the phone on and wait until update finished. Enable USB debugging (don't touch anything else) by pulling down the statusbar and press settings icon and then "Utvecklaralternativ". Connect the phone via USB again.

    4. Unpack the Rootkit and start it (run install.bat).
    Confirm restore of the backup on the phone "Återställ mina data", and press any key in the cmd window. Press any key again; the device will reboot (twice).

    5. Run adb shell. To do it, you can open the rootkit folder in Windows Explorer, and shift-Right Click the "files" folder inside it. Choose "Öppna kommandofönster här". Type "adb shell" in that window. If you're presented with a prompt that ends with "$", type "su". The prompt should end with "#" now.

    Type "echo ro.kernel.qemu=1 > /data/local.prop" and check (optional) if the file was created successfully by typing "ls -l /data/local.prop".

    6. Turn the phone off, and connect it in Flashmode again. Using Flashtool, flash your swedish/generic firmware.ftf (same as step 1) of choice with:
    loader.sin
    system.sin
    (exclude kernel.sin and remember to uncheck the wipe options!)

    7. Turn the phone on, wait for it to update and connect with USB again. Open a command prompt into the files subfolder of the rootkit folder, like in step 5, or return to that window if you haven't closed it.

    Type "adb shell". If you get a $ prompt, try "su" to get to "#". Once in adb, type "/data/local/tmp/step2.sh", then type "reboot". The phone will reboot.

    When it boots back, run adb shell again, and type "/data/local/tmp/step3.sh". You'll witness another reboot or maybe two.

    8. Turn the phone off, and connect it in Flashmode again. Using Flashtool, flash your swedish/generic firmware.ftf of choice with:
    loader.sin
    kernel.sin
    (exclude system.sin and remember to uncheck the wipe options!)

    9. We will need adb shell once again. This time, you will need to type a few lines as follows:
    su
    mount -o remount,rw -t ext4 /dev/block/mmcblk0p12 /system
    rm /data/local.prop
    reboot

    Nu är det färdigt men du vill ha CWM också:

    10. Install CWM: Turn on and connect phone with USB-cable and press intall.bat from the CWM folder previously downloaded.

    *Ta nu en backup med CWM så du inte behöver göra om allt det här igen (som jag fick göra när jag provat lite olika mods och fick bootloop).


    Root för Jelly Bean:
    Länkar kommer sen när jag har testat.
    Requirement;
    Rooted ICS 4.0.4 with locked bootloader (se ovanför hur man gör).
    CWM for Xperia V ICS (samma som ovanför).

    1. Följa guiden för ICS root i första inlägget i denna tråden.
    2. CWM-flasha XperiaV-JB-deodexed.zip , Xperia.V.Supersport.JB.V1.zip samt cwm fix. Alla 3 direkt efterföljande varandra utan att gå ur CWM.
    3. Ur med batteriet istället för att gå ur CWM. Därmed slipper man att en boot påbörjas. (ingen aning om det behövs)
    4. Flashmode installera kernel LT25_SXV_Stok_Kernel_9.1.A.0.490_Dogsly.ftf mha flashtool.
    5.Klart.

    After rebooting, your phone will be in android 4.1.2 with SU in locked bootloader,
    However, CWM will not work anymore, have to wait for CWM for JellyBean.


    Example of mods for rooted Xperia V(LT25i):
    Deodexed ICS system (with CWM): https://docs.google.com/open?id=0Bw8nKWrMVCzfblZhMWd1cDNJZTg
    Small on screen buttons (with CWM): http://www.wuala.com/recoba23/XperiaT/Int/MOD_XperiaV_reduced_onscreen_buttons_by_recoba23.zip/
    Stäng av/reboot power menu (with CWM): http://www.mediafire.com/?v9be750334larf4


    Tack till: Bin4ry, Gasai Yuno, chansom, NuriJ, davidmarco, recoba23,
     
    Last edited: 19 mar 2013
    d3jan, rtreal, CoccaBurra och 4 andra gillar detta.
  2. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    * Det blir en hel del japanska AU (operator) bloatware kvarlämnade efter flashing trimmed SOL21_system.sin, men de tar du bort som vanliga program sen efteråt, en i taget (går att avinstallera). Eller så kan du nu som root använda Titanium (free) och ta bort alla bloatware i ett svep.

    * Sen blir telefonens USB-ID: Xperia VL i datorn nu, men koppla bara USB-kabeln till datorn och ändra namnet i filutforskaren/explorer till V, så ändras det i device-manager också.

    Thats it!

    Enjoy!
     
    Last edited: 29 jan 2013
    goateye01 gillar detta.
  3. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Bravo!!!
     
    datagubben gillar detta.
  4. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Glöm inte att tacka han :) Tack!!
     
  5. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har försökt hela helgen men misslyckats. Varför kommer jag inte in i flashmode? Har testat hundratals gånger att stänga av och koppla bort den från usb, trycka nerknappen och koppla in till usb samtidigt på alla möjliga sätt. det som händer är att det kommer upp att den laddar fast den är avstängd. hur ska jag göraa? :(
     
  6. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Har du installerat drivrutinerna för flashtool, ligger inne i en map där?

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  7. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag har laddat ner allt som stod att jag skulle ladda ner.
     
  8. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    nu har jag fastnat på en annan del. nummer 7 och vidare. Har fått de att bli # på nummer 5 men inte på 7an och då visar den bara dollartecken hur jag än gör. :(
     
  9. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Inga ledsna ansikten nu, har du skrivit "su"? Har du kopplat USB-kabeln med telefonen? Har du använt 9.0.1.D.0.10?

    Försök att trimma din svenska firmware. Gör en kopia sen tar du bort /delete med winrar eller 7zip allting utom loader.sin-, kernel.sin och system.sin, sen flashar du i steg 6 bara system.sin och loader.sin
     
    Last edited: 29 jan 2013
  10. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Wii! Äntligen funkar den. Den lyssnade inte på mig från början, men efter totalt 3 försök så är jag klar och den funkar :)
    Nu är det bara en sista sak som är kvar och det är den sista meningen:
    "*Ta nu en backup med CWM så du inte behöver göra om allt det här igen (som jag fick göra när jag provat lite olika mods och fick bootloop)."

    Hur går jag till väga med det? CWM på Xperia V?

    Sen det sista med alla kines tecken och det, hur får jag bort dem?

    Tack så mycket för en mycket bra beskrivning och förklaring. :)
     
  11. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Starta CWM genom att trycka på volymknappen nedåt när det lyser blått och viberar vid telefonens omstart och vänta 5-6 sekunder så kommer du rätt.

    Kines tecken? Menar du japanska apps? Jag skev om det i andra posten av denna tråd.

    Har du tryckt på "tack" knappen i den första tråden förresten? :cool:
     
  12. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jo men toppen då får jag tacka så mycket igen. Ja jag tackade dig för de första inlägget med beskrivningen. :)
     
  13. DanielT

    DanielT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur kommer det sig att man inte kan lägga in http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2135868 ?

    Men mha root med locked boot som den här tråden handlar om så kan man ju lägga in CWM. Så vad är problemet?
     
  14. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Root för locked bootloader och Jelly bean finns nu också, skriver till det sen när jag har tid. Men man måste roota med ICS först sen uppgradera till JB med lite fuffens och jocks. :cool:
     
  15. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    "locked bootloader"??

    Har alla XperiaV låst bootloader? Eller är det beroende på om den är operatör.

    Om det nu är operatörberoende, hur kan man ta reda på det. Har en telefon från Telia men jag tror den kör Generic Nordic firmware, har i alla fall inte sett något Telia specifikt i den

    Om jag nu har en telefon som inte har låst bootloader, finns det någon bra guide för rootning då? Gissar att det borde vara enklare...

    //j
     
  16. cpumaster

    cpumaster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    ROM:
    CM12 Lollipop 5.0.2
    Ja, alla Xperia V har låst bootloader.
    Och ja det är enklare att roota en telefon med upplåst bootloader.
    Börja med att kolla upp OM du kan låsa upp din bootloader genom att slå in *#*#7378423#*#* så du kommer in i service menyn. Välj "service info" välj "Configuration" Titta längst ner under Rooting status. Står det No kan du inte låsa upp din bootloader, står det Yes kan du låsa upp den. Urgå från det svaret hur just DU kan roota din telefon.
     
    jesperC gillar detta.
  17. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, Telias telefoner är tydligen upplåsbara.

    //j
     
  18. DanielT

    DanielT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade att köra enligt 3stegs instruktion för JB rooted on locked från xda:

    ingen reboot mellan 1 och 2, stannade i CWM och körde på även fixen. Sedan påbörjade telefonen en uppstart men blev bara återkommande reboot. Körde steg 3 men fortfarande upprepade omstarter.

    Har nu just kört in TRIMMED-LT25i-SOL21_9.0.F.0.195.ftf igen vilket gick bra så jag kör väl guiden igen. Men vad gjorde jag för något fel när JB skulle in?
     
    Last edited: 9 feb 2013
  19. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Nä, den på xda funkar inte ännu. Men prova det som jag skrev (fixat länkar nu) så får du root med JB, men tyvärr kan jag inte montera system/ med root explorer utan att få reboot.

    Men du kan ju prova, går kanske bättre för dig? :P
     
  20. DanielT

    DanielT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu ser det ut som jag fått full ordning på rooted Jelly Bean med locked bootloader.

    1. Följa guiden för ICS root i första inlägget i denna tråden.
    2. CWM-flasha XperiaV-JB-deodexed.zip , Xperia.V.Supersport.JB.V1.zip samt cwm fix. Alla 3 direkt efterföljande varandra utan att gå ur CWM.
    3. Ur med batteriet istället för att gå ur CWM. Därmed slipper man att en boot påbörjas. (ingen aning om det behövs)
    4. Flashmode installera kernel LT25_SXV_Stok_Kernel_9.1.A.0.490_Dogsly.ftf mha flashtool.
    5.Klart.
    Testade att gå in i root explorer och välja mount system och allow "up to root". Därpå fungerade det att gå in i en media mapp och byta namn på en .ogg fil.
     
    Last edited: 9 feb 2013
    datagubben gillar detta.