[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by DreamHawk, Sep 6, 2010.

1. hallebubbsan

hallebubbsan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

det är bara telefonminnet (inte sd-kortet) som blir rensat om man gör en wipe när man lägger in en ny ROM?

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Korrekt.

3. hallebubbsan

MINA ENHETER

så då är det alltså inga problem att göra en backup av sms mms kontakter å sånt på sdkortet?

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Också korrekt! :)

5. hallebubbsan

MINA ENHETER

fan va smart jag är :P

tack för svar! :)

6. oneman

oneman Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Från början hade jag tänkt att undvika att roota men allteftersom minnesproblemen blev mer och mer akuta och HTC:s Gingerbread inte heller verkade vara någon hit gav jag upp.

Sitter nu med LeeDroid_HD_V3.3.3.1_GB-R3 A2SD++ som jag lagt in med Rom Manager (cred till DreamHawks instruktion som varit till stor hjälp).

Eftersom jag har en AMOLED gick jag först på minan att roota den med Unrevoked standard. Efter ett tag hittade jag tråden som gjorde att jag förstod att jag var tvungen att använda Amon Ra (kanske borde kompletteras i guiden?). Sen gjorde jag en EXT2-partition på 1024 MB som jag sedan uppgraderade till EXT3. Slutligen in med LeeDroid. Hittills nöjd förutom att Senses Kontakter kraschar hela tiden, men jag använder en annan app istället. Verkar ha något med länkade kontakter att göra?

Nu till några frågor från en newbie rootare:
    1. Måste man wipa EXT3 också förutom data, cache och dalvik om man ska flasha ny rom? Vilket menyval?
    2. Tidigare flyttade jag så många appar som möjligt till SD. Ska jag fortfarande göra det eller är det dumt/onödigt när LeeDroid har A2SD++?
    3. Läste nånstans att LeeDroid redan utnyttjade funktioner för att dra ner processorn när skärmen är släckt och att det inte var nödvändigt att installera SetCPU. Vet någon om det stämmer?

Tack alla på forumet som lagt in massa nyttig info som gjort att jag kommit så här långt och inte längre lider att "minnesbrist"! Numera kan jag ha WhatsApp, Viber, Skype och alla uppgraderingar av googleprogram, adobe och youtube. :)

7. hallebubbsan

MINA ENHETER

vilken ROm ska man köra då? grym besluts ångest ju. funderar på cyanogen lr bara den nya 2.3 uppdateringen till desire . fast jag vet inte vad som skiljer dem..

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Cyanogen är utan sense :P

9. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

CM7, Oxygen, DevNull eller Elelinux är det varianter jag kan rekommendera för maximal prestanda och batteritid.
    Batteritiden för Sense-rommarna ger jag inte mycket för, både RCMix och InsertCoin har urusel batteritid jämfört med icke-Sense-rommarna.
    Nya stock har jag inte provat men vill du göra det finns det en rootad version av HTC's officiella GB-rom i Elelinux-tråden.

10. hallebubbsan

MINA ENHETER

jo, så långt är jag med. men borde jag ändra hboot då också? eller vad det heter. är inte riktigt med på vad hboot är/gör.

11. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    http://www.sandlådan.nu/svwiki/index.php/HBOOT

Finns oftast två (2) olika versioner av samma rom, den ena behöver CM7 HBOOT den andra den vanliga Stock HBOOT.
    Om du tittar till vänster så ser du under min Avatar att jag kör den vanliga stock HBOOTEN med A2SD , har inte hittat någon anledning till varför jag ska S-OFFA och byta HBOOT i min lur? Det enda som händer är att den blir lite snabbare och att jag får cirka 250MB mer i utrymme.

Last edited: Aug 6, 2011
  12. hallebubbsan

MINA ENHETER

ok, har redan s-off. kommer denna cm7 funka då?
    CyanogenMod Mirror Network - Powered by TDRevolution

13. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Kan vara så att du blandar ihop "kuddar o morötter" den romen heter CM7 men Alpharevs HBOOT heter också CM7 r2. Så det gäller att hålla isär begreppen.
    Tycker personligen att den sidan är lite förvirrande för man sitter och letar (ialla fall jag) efter information om vad som gäller där? Men jag tror efter en snabb titt att det är vanliga Stock HBOOT romar det?

JA ja visst kan du köra dem även att du har s-off. Jomen

Ladda hem och flasha bara.

Last edited: Aug 6, 2011
  14. hallebubbsan

MINA ENHETER

ok, låter rörigt. men om jag har hboot och vill lägga in CM7 var hittar jag den då? försökt googla men det är ju ganska rörigt :P

15. hallebubbsan

MINA ENHETER

alltså jag har bara följt guiden här och rootat mobilen och nu vill jag byta ROM till en med 2.3.

16. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag gjorde det nog inte lättare för dig,he he .Men den länken du gav mig innan
    CyanogenMod Mirror Network - Powered by TDRevolution
    Ladda hem den översta där "bravo stable Send to ROMManager update-cm-7.0.3-Desire-signed.zip"

Och lägg den på SD-kortet, och flasha den.

Följ guiden bara.

17. hallebubbsan

MINA ENHETER

det var det jag hade tänkt göra :P men sen kom det en massa hboot å stock boot ivägen :P men tack för svaren iaf :)

18. SkalmaN

SkalmaN Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Antar/gissar att de flesta här vete detta men då jag haft problem så kanske någon annan undrar över detta också (ser ut som så i trådarna iaf).

Hade fixat sd-kortet för a2sd+ och körde in min första ROM (Leedroid...ngt). Allt frid och fröjd, ca 100 appar och 80MB kvar i minnet. Efter en tid så gjorde jag en backup med Titanium, bytte ROM till Leedroid 3.08 och återställde apps/data och vips - bara ca 15MB kvar av minnet. Partionerade om kortet, gjorde om flashningen osv många många gånger men utan bättre (minnes)resultet. Upptäckte sedan att om jag bara återställde apparna och en del utvalda data så blev allt frid och fröjd igen, dvs 100 appar och ca 60MB kvar.

Så: ge farao att återställa data och dyl, eller iaf det som man/ni inte behöver så funkar a2sd+ gott igen.

Ledsen om jag säger saker alla (utom jag) redan visste men ngn kanske blir hjälpt.

19. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ja du har helt rätt, en del romar gör så.Antar att man kanske behöver köra ett "script" som startar igång A2SD? CM7 romen blir "knökfull" efter installationen kommer jag ihåg.
    Min son installerade den för två dagar sedan men eftersom hans konstiga lur gav Force close på det mesta med den romen så bytte han till en annan.Men där var knappt inget utrymme kvar efter installationen, jag har också testat den för länge sedan med samma resultat.Så frågan är hur man gör för att få över grejorna på kortet efter flashningen? Med iNsertcoin behöver man inte göra någonting det fungerar direkt.

20. hallebubbsan

MINA ENHETER

glömde givetvis att göra wipe. bara att slita ut batteriet boota in i clock recovery lr va de hette och köra det?