[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by DreamHawk, Sep 6, 2010.

1. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Att flasha radion är helt valfritt.

jocke_lulle likes this.
  2. fremar

fremar Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Om jag har en rootad desire med s-off och cyanogen hboot tror jag det var, vad behöver jag göra för att återställa den för att skicka in för service? Har börjat starta om sig när jag spelar mm.

3. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du kör stock hboot behöver du inte vara s-off för att restocka den. Och är du INTE hboot så måste du vara s-off, går inte att byta annars. :)

Tanka ner stock froyo på xda eller närmsta googleträff.

4. Affe_

Affe_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Asså jag har ett problem. Det stör mig ordentligt.

Ska försöka unroota min telefon tillbaka till normalt. Kör just nu CM7. När jag kopplar in och kör RUU-filen som jag tankat (senaste) så går allt som normalt och den ska köra och jag trycker "Update" och då ståre From: 2.10.405.2 To: 2.29.405.5 och jag väljer Next.

Sen står det "Rebooting to Bootloader..." och telefonen startar om typ och sen står det bara "Waiting for bootloader..." jättelänge och sen dyker det upp "ERROR[171:( USB CONNECTION ERROR".

Har dubbelkollat sladden flera gånger och det blir likadant flera gånger på rad, har även provat med en factory reset men det blir samma fel.

Vad ska jag göra? :(

EDIT: Tog tre minuter sen såg jag att man ska starta upp i recovery och gå in i bootloader typ så fungerade det :) :)

Last edited: Dec 9, 2011
  5. fremar

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag har ju CM7r2 HBOOT och S-OFF så jag ska flasha den bravo_downgrader.img via fastboot först har jag förstått det och sen bara köra RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.5_Radio_32.49.00. 32U_5.11.05.27_release_159811_signed.exe

Inget annat att tänka på, sen när jag får tillbaks mobilen så går det bra att bara roota den å göra den S-OFF igen?

6. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför finns det ingen "Tack " knapp vid första inlägget? Jag VILL TACKA för guiden! Det tog visst litet tid att fatta hur och vad, men sen gick det som smör!

7. fremar

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Phew verkar som att jag lyckades, nu har jag hboot-0.96.0001 och s-on å så har jag en 2.2 rom med sense utan root verkar det som. Så nu ska telefonen vara säker att skicka in för service. Blev lite nervös när WWE uppdateringen var klar då telefonen fastnade i bootloop då, pga värmeproblemet som den har antar jag det var. Tur att den inte crachade och började starta om innan allt var klart.

8. SKarlsson

SKarlsson Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Försöker roota med unrevoked3 men får felmeddelandet "Error: failed to get root. Is your firmware too new?". Tidigare idag installerade jag uppdateringen 2.29.405.14 på drygt 6 MB. Kan det vara så jävligt att det är just därför jag inte lyckas roota?

Gjorde ett sista desperat försök med den tidigare versionen av unrevoked3 som jag hittade, 3.21. Det fungerade! Tror jag...stod då "Done.". Kan man se i telefonen om den är rootad?

Last edited: Dec 13, 2011
  9. lasslax

MINA ENHETER

Det funkade inte för mig heller med unrevoked3. Fick göra det med Revolutionary - och då kunde jag lägga in CWR i samma moment. Sen var det relativt lätt att flasha in Elelunux.

Om du vill veta om rootningen lyckades, tanka ned Titanium backup (du kommer att behöva det i alla fall) och försök köra. Om den vägrar, då är du inte rootad.

10. SKarlsson

SKarlsson Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

När behöver man Titanium backup? Behöver jag det om jag lägger in en annan rom?

11. lasslax

MINA ENHETER

Wipe kommer att radera dina applikationer och data. De bör du göra backup innan. Då är Titanium backup det bästa du kan använda.

12. lasslax

MINA ENHETER

Här kommer litet om fallgroparna i rooting träsket som jag föll i - och det tog bra många timmar tills jag lärde och fixade allt på egen hand. Listan kanske hjälper andra att ta sig förbi snabbare.

1. Unrevoke3 funkade inte, fick fel med frågan om jag har för ny firmware. Försökte flera gånger, tiden bara gick och det blev inte bättre.
    2. Till slut gick till Revolutionary - och där fattade jag inget. Vaddå hBoot nummer? vart hittar man det? Och serienummret?
    3. Revolutionary vill att man installerar HTC drivrutiner. Fick installera om dem flera gånger, för Revolutionary slutade med error, klagade på kommunikationen med USB (Win7 - 64 bitars)
    4. När änligen Revolutionary var klar kom jag inte in i recovery mode, telefonen bara bootade om till det vanliga, oberoende hur hårt jag än tryckte Volume-Down vid uppstarten. Det tog tid tills jag fattae att BATTERIET MÅSTE TAS UT för att sen komma i boot menu.
    4a. När Revolutionary frågar om den skall lägga in Recovery svara JA!
    5. Sen fattade jag inte att i boot menu måste man välja andra optionen att starta om i Recovery.
    6. När jag var framme i Recovery vad jag än valde stod bara "Revolutionary" på skärmen och inget hände. Lösningen: valet man gör skall bekräftas med Trackball knappen i mitten, och INTE MED STRÖMKNAPPEN!
    7. hBoot inne, CWR inne, men fortfarande inte root! Man måste tanka ned Superuser från Market, installera och boota om.

DÅ HAR MAN ROOT OCH KAN BÖRJA FLASHA!

8. Nej då! Man måste köra Wipe och sen också partitionera om SD kortet med 1 G till Ext3. Partitioneringen med Recovery. BACKA UPP HELA SD KORTET till en dator innan ni partitionerar!

9. ROMManager funkade inte för mig. Ville inte starta recovery, fick köra batteri ut - reboot med VolumeDown - och i boot meny starta i Recovery. Då kunde jag flasha in Elelinux och nästan allt funka. Bara Bluetooth krånglade, för jag återställde pairing från tidigare med hjälp av Titanium Backup. Det skall man inte göra, för då kan man inte ansluta till BT enhet.

Viktiga saker att ha till hands:
    Titanium Backup
    Superuser
    ES File manager eller FileExpert
    hBoot versions nummer
    Serienummret

Det är definitivt värt att flasha om Desire, jag fick 148 Mb för program installation, och telefonen blev väsentligt mycket snabbare.

TIPS:

GoLauncherX är snäppet bättre än ADW Launcher som kommer med Elelinux. Rekommenderas.

Lycka till!

Last edited: Dec 14, 2011
  13. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan någon hjälpa mig?? Funkar ju fan inte!
    När jag startar Recovery står det "Revolutionary" med rosa längst upp. Men jag behöver inte använda min trackball för att välja det jag markerat.
    Jag har installerat Superuser men Titan funkar fortfarande inte, alltså... inget root. Revolutionary bara la ner under tiden den höll på, trodde den skulle göra så. Och nu när det står "Revolutionary" längst upp på Recovery så är väl den biten klar och felfri? Vart ligger då felet?

Revolutionary fråga aldrig något om Recovery... allt den fråga om va ifall jag ville installera med CWR och jag svara "Y". När jag nu startar Revolutionary står det bara "Waiting for device..."

Att det ska vara så jävla komplicerat.........

Edit: Jag antog att Recovery och Bootloder va same shit... kanske det inte är. I så fall, vad är Recovery?

14. lasslax

MINA ENHETER

Jo, du MÅSTE använda Trackball, annars händer inget.

Last edited: Dec 15, 2011
  15. Anwar93

MINA ENHETER

Funkar ju inte :/

16. Vanne

Vanne Youth Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    OnePlus One
    Ungefär hur lång tid tar detta om man gör det första gången? :)

17. lasslax

MINA ENHETER

OK, jag kanske inte förstår VAD det är som inte funkar.
    När det står -Revolutionary- i rosa där uppe, då i mitten stor HBOOT i vitt med blå bakgrund? Om så, längre ner, står FASTBOOT i vitt med blå bakgrund?
    Om så, stega ner ETT steg till RECOVERY (med grönt) med hjälp av Volum Ned kanppen och tryck på Trackball.

VAD HÄNDER DÅ????

Härifrån kan vi gå vidare när du svarat.

18. lasslax

MINA ENHETER

Om du inte faller i någon av groparna jag gjorde, tar det kanske 20-30 minuter all-in-all.

19. Anwar93

MINA ENHETER

Valde Recovery med powerknappen och nu har jag kommit till en svart bakgrund där det står "REVOLUTIONARY" med blå text.
    Valen jag kan göra är:
    -Reboot system now
    -apply update from SD-card
    -wipe data/factory reset
    -wipe cache partition
    -Insatll zip from sdcard
    -backup and restore
    -mounts and storage
    -advanced
    -power off

Vad ska jag välja här? Ska jag ha mobilen kopplad till datorn när jag gör mitt val eller?

20. lasslax

MINA ENHETER

OK, nu är vi jättenära!

Gå tillbaka och starta om Desire som normalt. Tanka ned till datorn, och därifrån till SD kortet den här filen: http://downloads.androidsu.com/superuser/Superuser-3.0.7-efgh-signed.zip

Behåll .zip formatet, ha det i rootmappen på ditt SD kort.

Starta Desire i Recovery mode, som du gjorde innan, och i det menu du skriver här längre upp välj "-Install zip from sdcard". Välj Superuser*,zip filen och bekräfta med Trackbollen. Välj Ja i nästa menu, då blir din Desire ROOTAD. Boota om.

Nu kan du göra en backup av dina applikationer och data med Titanium. Kopiera hela SD kortet till datorn, för även den backupen du gör nu kommer du att förlora i nästa steg, nämligen vid partitioneringen av SD kortet.

Den blir morgondagens projekt, för nu går jag till sängs...:-)

Meddela hur det gått!

Last edited: Dec 16, 2011