Här kommer litet om fallgroparna i rooting träsket som jag föll i - och det tog bra många timmar tills jag lärde och fixade allt på egen hand. Listan kanske hjälper andra att ta sig förbi snabbare.
1. Unrevoke3 funkade inte, fick fel med frågan om jag har för ny firmware. Försökte flera gånger, tiden bara gick och det blev inte bättre.
2. Till slut gick till Revolutionary - och där fattade jag inget. Vaddå hBoot nummer? vart hittar man det? Och serienummret?
3. Revolutionary vill att man installerar HTC drivrutiner. Fick installera om dem flera gånger, för Revolutionary slutade med error, klagade på kommunikationen med USB (Win7 - 64 bitars)
4. När änligen Revolutionary var klar kom jag inte in i recovery mode, telefonen bara bootade om till det vanliga, oberoende hur hårt jag än tryckte Volume-Down vid uppstarten. Det tog tid tills jag fattae att BATTERIET MÅSTE TAS UT för att sen komma i boot menu.
4a. När Revolutionary frågar om den skall lägga in Recovery svara JA!
5. Sen fattade jag inte att i boot menu måste man välja andra optionen att starta om i Recovery.
6. När jag var framme i Recovery vad jag än valde stod bara "Revolutionary" på skärmen och inget hände. Lösningen: valet man gör skall bekräftas med Trackball knappen i mitten, och INTE MED STRÖMKNAPPEN!
7. hBoot inne, CWR inne, men fortfarande inte root! Man måste tanka ned Superuser från Market, installera och boota om.
DÅ HAR MAN ROOT OCH KAN BÖRJA FLASHA!
8. Nej då! Man måste köra Wipe och sen också partitionera om SD kortet med 1 G till Ext3. Partitioneringen med Recovery. BACKA UPP HELA SD KORTET till en dator innan ni partitionerar!
9. ROMManager funkade inte för mig. Ville inte starta recovery, fick köra batteri ut - reboot med VolumeDown - och i boot meny starta i Recovery. Då kunde jag flasha in Elelinux och nästan allt funka. Bara Bluetooth krånglade, för jag återställde pairing från tidigare med hjälp av Titanium Backup. Det skall man inte göra, för då kan man inte ansluta till BT enhet.
Viktiga saker att ha till hands:
Titanium Backup
Superuser
ES File manager eller FileExpert
hBoot versions nummer
Serienummret
Det är definitivt värt att flasha om Desire, jag fick 148 Mb för program installation, och telefonen blev väsentligt mycket snabbare.
TIPS:
GoLauncherX är snäppet bättre än ADW Launcher som kommer med Elelinux. Rekommenderas.
Lycka till!
Last edited: Dec 14, 2011