[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av DreamHawk, 6 sept 2010.

1. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    @exore, du sa att cyanogenmod bara reboota ?
    Det kan inte vara som så att du hamnade i en bootloop, vilket de flesta faktiskt gör, av någon anledning ? Lösning finns iallafall i andra posten i denna tråden.

-

Vissa har fått köra unrevoked mer än 1 gång för att få full root-access. Varför vet jag inte.
    Jag tycker inte att Titanium Backup ska vara ett program för att testa om man har root, den appen kan själv ha problem med att hitta Root, vilket man lätt löser genom att trycka på "Problems?" knappen.
    För att fastställa om man har root, så laddar man hem en terminal ifrån market (sökord: "terminal"), och skriver "su" och trycker på enter. Om man får upp ett #, så är man rootad, annars blir det "permission denied".

Innan du lämnade in telefonen borde du postat ett inlägg här, så hade jag eller någon annan kunna hjälpa dig.

-

Det där med update.zip och apply:update.zip är lite lustigt.

Det är som så att Programmet "Rom Manager" inte fungerar ihop med den nya recoveryn som unrevoked flashar in. Av någon konstig anledning. Av egen erfarenhet låter det som att de inte fungerar ihop.
    (Utan de vill att du ska lägga in en ROM på sdkortet, starta om i Recovery-mode, och installera med "install zip from sdcard".)
    Därför måste man "Installera Clockworkmod Recovery" i ROM Manager, för att man ska kunna flasha in ROMs via ROM Manager.
    (Glöm inte att Wipe:a om det är första gången du byter ROM).

Hoppas jag fått med allt nu.
    XoXo, DreamHawk ;D

2. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Japp jag fastnade i en bootloop och wipe data/factory reset hade säkert hjälpt, men av någon anledning hjälpte det inte då jag hanmnade i en bootloop efter en nandroid back vilket gjorde mig för lat att testa igen.

Tack för tipset att kolla för att kolla om man är super user.

Anledningen att jag lämnade in telefonen hade inget med denna rootningsmetod att göra. För det hände i Augusti och det var inte en bootloop utan det var troligtvis ett överhettnings problem som hände på Original rom såväl som andra rommar.

Att recoveryn inte är kompatibel med Rom manager förklarar nog en del problem som jag haft.

Tack för info

Edit: Länken "En basic-ROM från MoDaCo. Sense" i första inlägget verkar inte längre fungera som den ska för den digererar bara om en till första sidan hos Madocos sida.

Last edited: 26 nov 2010
  3. Mud

Mud Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har installerat clockworkmod recovery. När jag gör en backup i recovery så får jag nått error can´t dump nånting (låter som en förstoppning :teeth:) Men jag får backuper både i recovery och rom manager. Jag kan dock inte köra backuperna pga något MD5-fel.Hade tänkt försöka flasha in en rom men vet inte om jag vågar utan backup.

Jag är ny på det här men i och med att det strulat lite så lär jag mig mer och mer och det vill jag tacka alla er för. Fan ska ni bry er om min nalle för egentligen:)

Och enligt dreamhawks testmetod är jag rootad

Last edited: 26 nov 2010
  4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    @Mud ,
    testat göra en backup i appen ROM Manager?

5. Mud

Mud Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, det verkar funka men när jag försöker återställa står det " Detta verkar inte vara en godkänd backup. MD5 filen saknas".

Ren danska för mig. tur att fredagsgroggen värmer:D

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ja du :S jag vettefaaaaaan vad allas problem beror på :S

Det händer i ROM Manager, och i Clockworkmod Recovery, men det har inte kommit någon ny version, och alla har lyckats fixa allt med 2.5.0.7 :S

7. Mud

Mud Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lugn å fin dreamhawk, din guide är grym och min lur funkar fortfarande. Jag googlar vidare.

8. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Precis, inget fel på guiden. Den innehöll lite gropar och hål för ett tag sedan, men
    det tror jag att vi tillsammans fick bort genom att jag föll och du fixade. :)
    Jag tror mer felet beror på att folk inte läser ordentligt, eller hoppar visa steg.
    Jag vet ju själv att jag sket i att köra wipe och fick då problem med autentisering
    när den nya romen skulle in. Följer man alla steg i guiden så skall det inte vara
    några problem. En bra sak kan även vara att starta om mobilen precis före så inga
    systemfiler är låsta.

Sedan kan jag ju så klart ha fel och att konstiga fel uppstår trots man utfört
    alla steg. Men det är konstigt att det skulle fungera för vissa och inte för andra
    trots att ni har samma förutsättningar.

Dock kan ju unrevoked ibland bråka så man behöver prova att roota 2-3 gånger
    innan man får "done". Men det tror jag de flesta vet om. Och som sagt är felet
    att när ni skall ladda på en ny rom så får ni upp en androidrobot och en triangel
    så är det samma fel som jag fick att mobilen inte tycker att romen är "giltlig" och
    det löser man genom att rensa all data (wipe) först och sedan prova igen.
    Verkar bero på att gammal data ligger i konflikt med ny data.
    Eller så kan man stänga av den kontrollen, men jag föredrar att ladda in rom utan
    att få felmeddelanden hellre än att ignorera dem.

Så inget fel på guiden, den är så pass bra att den kan få vem som helst att lyckas
    med root. (Talar av egen erfarenhet)

9. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

det har kommit en ny clockworkmod recovery. 2.0.1.2, fast den borde inte ligga i denna Unrevoked.

10. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

2.0.1.2 är väldigt gammal. Jag rootade i Augusti med Unrevoked och då fick jag 2.5.0.7.

11. Terihan

Terihan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

vill tacka dreamhawk för denna underbara guide, sitter nu med ett löjligt stort leende och och har precis flashat in leedriod. alla hack är som bortblåsta och jag har ju bara hunnit testa en hittils. som sagt en lätt guide att följa med bra bilder och beskrivningar

12. Mud

Mud Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är säker på att jag följde guiden till punkt och pricka, men ingen är felfri. Dock har jag försökt flera gånger utan att lyckas. Jag har inga klagåmål på guiden och folks svar men det verkar ju vara dom sista som rootat som får problem. Min telefon är ju sprojtans ny det kanske hänger på det?

Skål

13. Terihan

Terihan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

tvek på det, fick en ny på garanti, den är nog treveckor nu och så jag tror inte det är problemet

14. DanceNation

DanceNation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tack för ett bra jobb. Rootade precis min pärla. Guiden funkade perfekt redan på första försöket. Slängde in Lees ROM utan att wipa. Funkade kalas. Efter det testat lite olika ROMs med wipe emellan. Inget att klaga på. Satt och följde guiden slaviskt.

15. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

En dum fråga kanske. Men det här med att Wipe:a...
    Menar ni en factory reset genom telefonen? Eller menar ni att gå in i Recoveryn och sedan ta bort "allt på telefonen, inställningar osv" genom någon meny där?

Kan verkligen tipsa om Ultimate Online Theme Kitchen där ni kan välja era egna statusbars, batterisymboler mm till flertalet ROM's: UOT Kitchen

16. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Gå in i fastboot, power + vol down.
    Vad står det överst? ex: BRAVO PVT3 SHIP S-ON?
    Om det är BRAVO PVT4 SHIP S-ON = NY, funkar ej med clockwork recovery.

17. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Jag har PVT1. Betyder det att min är från första leveransen?

18. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Inte säkert, min är också köpt från realese dagen och har PVT3.
    PVT* står förmodligen för olika nand versioner och den senaste PVT4. Fungerar inte med clockwork och Alpha-Off ännu. Går att roota med unrevoked.

Sent from MIUI 0.11.19

19. Mud

Mud Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har PVT4, är det därför det strular med clokworkmod recovery alltså?

20. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

PVT1 här, offrade 498 timmars uptime för att kolla :)
    Köpte min i maj, var en av de "sista" som telenor hade innan
    den stora "bristen" som drabbade alla.