Tips: Root innebär förlorad garanti

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av Travolta, 19 aug 2013.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo och det framgår inte av TS svar om det var ett garantiärende mer än att luren fixades!


    Fallen med OneX fixades utan krisiduller, nu är det mer oklart med One eftersom man en tid lyckades med S-Off, kan ha gjort HTC hårdare.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau det jag har läst fixades men hur man kan tro att en chat är en saklig framställan för ett garantiärende är för mig en gåta.

    Kör det ihop sig och man vet med sig att man har rätt så är det snigelpost som gäller inkl saklighet och felet du refererar till finns det massvis om hos XDA!
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Klart de kan vägra det, men KKL gäller fortfarande och bevisbördan ligger hos HTC i hur felet har påverkats. Är det någon som faktiskt fått en saklig beskrivning som bevis när de har blivit nekade?

    Folk tror lite väl mycket på EULA och vad förståsigpåare skriver på nätet, att du voidar din garanti i något land betyder inte att man gör det i ett annat. Herregud. Root innebär inte alls förlorad garanti, det kan försvåra din bevisning, eller förenkla företagets bevisning före/efter 6 mån enligt KKL. Men det är inget som magiskt försvinner bara för du rootar.

    Det sagt, alla kanske inte bör roota.
     
  5. mabzor

    mabzor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Såhär ligger det till kortfattat.

    Du lämnar in telefonen och får ett kostnadsförslag, eftersom du fått svar om att du måste betala så går det inte på garantin. Jag har själv varit i tvist om en S3 som gick sönder och fick tillslut rätt. Efter kontakt med konsumentombudsmannen i min stad så fick jag svaret att det är du mot operatör & reparatör. "du mot världen" att bevisa att felet inte är gjort på eget initiativ.

    Nu har jag valt bort Samsung för en tid framöver och är supernöjd med min one. Root funderar jag fortfarande på men är kluven men sugen.

    Skickat från min HTC One
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det här med root och garanti är lite som att vilja både behålla och äta kakan. Med en rootad lur kan man göra saker som kan resultera i massvis med svårlösta supportärenden ifall man inte riktigt vet vad man håller på med. Man kan ju ha gjort ändringar eller lagt in nya inställningar som aldrig testats av tillverkaren eller som inte ens övervägts vid designen av hårdvaran. I och med att man rootar luren så tar man på sig det ansvar som tillverkaren eller operatören annars tagit på sig, och visst är det lite snöpligt att då komma tillbaka med svansen mellan benen och kräva garanti när man själv brickat telefonen. Sen kan man ju fråga sig varför man ska roota luren. Är man apputvecklare eller håller på att mecka med eller testa nya androidversioner så är det ju självklart, men de är inte så många, och många rootar "bara för att". Själv har jag hittills inte kommit på en enda anledning till att göra det med någon av mina egna lurar.

    Fast ifall det är något i hårdvaran eller mekaniken som gått sönder och som inte kan härledas till programvaran så tycker jag att garantin borde gälla oavsett ifall telefonen är rootad eller inte.
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jovisst och då gäller ju oftast garantin.

    MEN, jag får knasanfall på alla "noobar" som dyker upp i forumet och har "hittat" en guide via en google-sökning (vad som helst) som vederbörande är så urbota blåst och följer.

    HTC och Samsung har ju uppenbarligen fått nog och vi får ju skylla oss själv! :P

    Följer man en välskriven guide hos XDA så är det minimal risk att man sabbar någonting. (Swedroids ihopkok till ofta icke uppdaterade guider i forumtrådar ger jag inte mycket för:P)
     
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag menade inte att man nödvändigtvis har sönder telefonen medan man utför själva rootningen, även om man misslyckas med att följa med i youtube-klippet, utan det är vad man sen kan göra som är farligt, speciellt om man är en "noob" som inte riktigt vet vad man håller på med utan gör det "bara för att". Det är verkligen frihet under ansvar. Man kan t.ex. radera en kritisk fil som ingår i operativsystemet utan ens en varning, och sen är det nåt som inte fungerar, eller så är luren brickad.
    Det är dessutom inte bara man själv som användare som har full access till telefonen via ett kommandoskal eller en filutforskare efter rootningen, även appar som installerats, och speciellt om såna appar kommer från lite tvivelaktiga ställen så kan dom innehålla skadlig kod som får väldigt stora möjligheter i en rootad lur där alla säkerhetsfunktioner i Android-systemet har åsidosatts. I en orootad lur eller där säkerhetsfunktionerna finns kvar så kan såna appar ställa till med betydligt mindre problem.
     
    Last edited: 10 nov 2013
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Problemet är att förutsättningarna hela tiden ändras för både HTC samt Samsung-lurar och de förutsättningarna ändras via firmwareuppdateringar.

    Att bara ta en guide utan att veta om den är aktuell innebär högrisk för en brick.

    Surt för oss som lägger ner tid att läsa på och följa utvecklingen och jag betvivlar att HTC samt Samsung blir generösare mot klientelet som ska matas med nappflaska!:P (dvs är för lat eller inte orkar läsa på :P)
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ja, såna där newbies och wannebees som inte riktigt vet vad dom sysslar med går väl aldrig att värja sig för, men man kan ju tycka att ifall man sätter igång att göra ett såpass drastiskt ingrepp som en rootnig faktiskt är så bör man dels läsa på och dels fatta själv att man är på väg att göra fel ifall det inte riktigt stämmer med beskrivningen. Ingen skulle följa ett tips i ett bilforum om hur man gör ifall man låst in nycklarna i bilen om det föreslås att man krossar vindrutan med en slägga eller bryter upp dörren med en kofot. Men ifall någon ändå gör det så är det ganska osannolikt att biltillverkarens garanti gäller.
     
  11. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Last edited: 13 nov 2013