Roota Galaxy

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av eklund, 22 jul 2009.

  1. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok. nu har jag börjat pilla. får kontakt med adb devices och har installerat NPS, sdk och usb_driver med modifierad inf. kan använda adb shell.

    men när jag startar telefonen i fastboot så visar device manager en "other devices"->"android 1.0" som inte har några drivrutiner. telefonen stannar snällt i fastboot men "fastboot erase recovery" säger bara 'waiting for device'. vad gör jag för fel? använder win7 32 bit. ska man vid något tillfälle dra ut usb-sladden?
     
    Last edited: 31 jul 2009
  2. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Testa att ta ut och stoppa in usbsladden
     
  3. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    testat det utan resultat. får ni upp "other devices"->"android 1.0" i device manager när ni kopplat in telefonen med i fastboot mode?
     
  4. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Säker på att alla drivers är uppdaterade?
     
  5. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag installerade precis innan allt från skivan som följde med, på en 5 dar gammal installation av win7 där inget androidrelaterat varit installerat tidigare. du har alltså inte "android 1.0" när du kopplat in med fastboot?

    får testa att installera om allting.

    edit: det skiter sig när jag ska köra erase recovery. så här gör jag, och sladden är i hela tiden.
    1. adb devices fungerar.
    2. power off.
    3. grön+röd lur, fastboot mode står på telefonen.
    4. "Other device/Android 1.0" dyker upp i device manager och saknar drivrutiner.
    5. fastboot erase recovery står bara och säger "waiting for device".
     
    Last edited: 31 jul 2009
  6. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    oh, kan vara så (eftersom jag själv ej körde med "cat /system/bin/sh > /system/bin su" så vet jag ej) att uid är samma med den versionen av su, så ett bättre "test" vore nog å försöka göra "ls /root" i båda lägena :)
     
  7. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det tror jag iaf. har avinstallerat NPS och drivrutinerna till adb-device, sen installerat allt igen. får upp telefonen i "adb devices", stänger av, startar i fastboot, skriver in "fastboot erase recovery". inget resultat.

    samma sak i linux. adb devices funkar men inte fastboot.

    några idéer?
     
  8. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har du laddat ner och ersatt den gamla fastboot.exe?
     
  9. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur ser det ut med uppdateringar av Android när man kör en rootning som denna? Jag lackade en del på hur vanliga uppdateringar sköts för Galaxy, vore skönt om man på något sätt kom runt Samsungs skräp.

    Och går det att komma tillbaka till det vanliga orootade tillståndet, om man nu skulle villja det?
     
  10. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har fastboot från sdk_r3 då den är nyare än den som phete länkar i wikin.

    körde allt på ubuntu istället. så nu har jag root på samsungs senaste uppdatering. :)
     
  11. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    installerat ubuntu eller kört från en live cd? (eller va det nu heter)
     
  12. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har en linuxburk brevid som används för utveckling och sådant som bara funkar på linux. den kom händigt till pass.

    tror att min windowsinstallation saknar drivrutiner för fastboot. men vet inte vad jag ska installera.
     
  13. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    ah ok :)

    sitter på jobb och förbereder för min egen rootning när jag kommer hem ;)

    har en xp och en x64 WIn7 (7600.16385).. får se hur det går...
     
  14. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    har tyvärr fortfarande ej hört en lyckad story från någon som försökt på windows :D

    kan va så att du måste köra en vm med linux
     
  15. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag körde genom xp professional, ska nog inte vara för mycket problem.
     
  16. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ursäkta de kanske dumma frågorna, men att på några dagar gå från att endast kunna ringa med sin 5-6 år gammla mobil till att förstå sig på rootning av en android-lur är inte helt lätt. :/

    Exakt vad händer när man följer phetes artikel egentligen? Är det samsungs uppdatering man lägger in, fast lite modifierad (så man har root)? Måste man följa en liknande process när nästa uppdatering kommer?

    - "hur är det med själva uppdateringen. kan vi plocka ut den som en update.zip och lägga på sd-kortet? för att på så vis slippa NPS helt och hållet."
    - "angående update.zip osv så har jag inte (vågat) testa något flashande av något slag efter rootandet :P"

    Det här förvirrade mig nå enormt. :(

    Var kom update.zip in i bilden? Artikeln rör inte ens vid sd-kortet, hur kan en fil man lägger där spela roll?
    NPS (samsungs skräp-program?) slipper man väl automagiskt när man rootar i linux, som dessutom verkar lättare?
    Vadå inte vågat flasha? Är det inte precis det man gör när man rootar!? "fastboot flash recovery recovery-galaxy.img"!
     
  17. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    1) Det är inte samsungs uppdatering man lägger in nej, man ser till att det finns en recovery-fil redo att startas när man försöker starta upp telefonen i recovery-läge. I det läget kan man komma åt mobilen från datorn och är egentligen till för att fixa problem antar jag. Angående vad man behöver göra när nästa uppdatering kommer vet jag inte riktigt, antingen har vi tur och så flashar samsung-programmet ej om recoveryn eller så måste man skapa en helt ny fil.

    2) update.zip är en metod som används för att flasha nya ROMs på HTC-telefoner, man lägger en update.zip med romen i på minneskortet och kör en recovery-tool som flashar om med den.

    3) Vi har aldrig pratat om att slippa NPS för att uppdatera/flasha om ROMen, enbart att skippa NPS för att roota :) tror ingen har testat att genom fastboot flasha en ny ROM

    4) "fastboot flash recovery recovery-galaxy.img" flashar ej om boot-ROMen, enbart recoveryn :P man kan flasha recoveryn å sen bara starta om mobilen igen utan att fullfölja guiden, utan att detta har någon negativ inverkan på själva boot-ROMen.
    Att flasha recoveryn innebär bara att man lägger in ett säkerhets-nät (som har som biverkan att man också kan få root-access :))
     
  18. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, tror jag förstår mig på det här lite bättre nu. :)
    Riktigt tråkigt att uppdateringar fortfarande sköts på Samsungs sätt då, höjde mina förhoppningar i onödan..
     
  19. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Läste lite på den andra sidan och då står det "Mounting the system partion breaks the recovery image to start. So after doing all the steps reflash the recovery image!"

    Efter alla dessa steg, ska man lägga in recovery imagen igen?
    genom
    fastboot erase
    fastboot flash
    ?
     
  20. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    japp, precis som eklund tipsade om ett par svar ovan :) står också i slutet av wikin efter att han påminde mig :P