Roota gio?

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av ShutteN, 26 apr 2012.

  1. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare, precis inskaffat mig en Gio, undrar om någon kan hjälpa mig o roota den? Telefonen är låst till Comviq, måste den vara olåst så de ska funka, är det säkert att roota telefonen?

    Tacksam för svar! :)
     
  2. sinistral89

    sinistral89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur man rootar Gio telefoner men jag kan säga att så som jag förstått det så spelar det ingen roll om telefonen är låst eller inte.

    Sedan är det typ säkert att roota telefonen. Rootningen i sig är inte farlig men då man har tillgång till att ändra mycket mer i telefonen än vad man brukar så kan man tekniskt sätt göra den oanvändbar. Dock så kan man alltid flasha om den i slutändan.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Huruvida telefonen är operatörslåst eller ej har, som sinistral89 är inne på, ingen betydelse för rootningen.

    En risk, förutom en själv, är att du bör vara mer noga med vilka appar du installerar eftersom du kan ge apparna rootacess, och det vill man inte göra hur som helst. Men har man bara litet koll på det så är det små risker med rootningen. Och som sagt, för telefonen som sådan kan man i regel alltid flasha in en rom på nytt i fall någonting går galet.
     
  4. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Okej, har ni någon säker root som ni rekommenderar?
    Är cyanogenmod bra & säkert? Någon tutorial som finns på youtube eller liknande?

    Tacksam för svar!
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    adrian_vg gillar detta.
  6. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns ju 2 tutorials & roots i varje länk du gav, vilken ska jag ta?
     
  7. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du inte säga hur man gör? Har du Steam eller Skype, vill få de så säkert gjort som möjligt. Det finns flera tutorials, vet inte vilken jag ska använda mig av.
     
  8. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur vet jag om jag har clockworkmod? Behöver det för Cyanogenmod..
     
  9. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Stäng av telefonen och håll in knapparna Home + Powerbutton. Då startar telefonen upp i recoveryläget och där kan du se vilken recovery du har. Har du CWM så framgår det där.
     
  10. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte bara någon hjälpa mig via Skype eller steam, pallar inte hålla på längre. Kollat på över 100 tutorials om cyanogenmod 7.2, vissa säger att man inte behöver clockworkmod för den, vissa säger det. Sen säger dom att man måste ha en rootad telefon för clockworkmod, men när man ska roota telefonen så måste man ju ha clockworkmod, hur fan ska de gå till om man inte har en rootad telefon?
    Sorry för jag är så sur, men har hållt på ett tag nu..
     
  11. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ber om ursäkt ifall jag låter litet sned nu, men om du läst så många trådar om hur du skall göra borde du ha kommit fram till svaret. Annars kanske du inte skall ge dig på att göra detta, för det är inte helt riskfritt, även om det inte är så vanligt att man misslyckas så kan man dock göra det.

    När man flashar en ROM har du två alternativ, antingen gör du det via programmet Odin eller via recoveryläget i telefonen. Original-recoveryn klarar dock endast av att flasha signerade ".zip-filer" vilket de flesta, för att inte säga alla, s.k. custom ROM inte är. Därför behövs en annan recovery för att få möjlighet till detta. Med CWM, Clockworkmod, kan du flasha i stort sett vilka filer som helst, vilket också gör det mer känsligt, du kan om du har extrem otur genom detta döda din telefon. Finns en anledning till varför original-recoveryn har denna begränsning.

    För att först avhandla hur du rootar en stockROM: Det finns guider för hur du rootar telefonen, och har du original-recovery måste du ladda hem en "update.zip" fil som flashas via recovery, en enkel guide, med länk till fil, för det hittar du här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1111414

    Skall du däremot ge dig in på att flasha in CM, CyanogenMod, får du oftast gå vägen via CWM. Och nu länkar jag till respektive inlägg som du behöver läsa, Jag har inte tid att sitta och lägga upp allt på nytt och skriva om de instruktioner som redan finns, hänvisar alltså till respektive instruktion.

    Ladda hem Odin:
    http://hotfile.com/dl/110816424/23dcc0d/Odin_Multi_Downloader_v4.42.rar.html
    Ladda hem OPS-filen:
    http://hotfile.com/dl/115573306/7723480/GIO_v1.0.ops.html

    Sedan har du i post nr två i denna tråd instruktion om vilken fil och hur du installerar CWM med Odin:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1421650

    Troligtvis är det denna fil du skall ladda hem och flasha med Odin. Jag antar att du har originalROM nu och då måste du ha CWM som klarar rfs-filsystemet, bränner du in CWM för endast ex4 så kommer telefonen att fastna i en bootloop eftersom den inte klarar av att mounta rfs-filsystemet.
    Alltså är det denna du bör ladda ned:
    cwm-5.0.2.7-ext4+rfs-odin.tar.md5 (Flash With ODIN)
    Vidare instruktioner finns i inlägget.

    Följande kan också vara bra att veta:
    För att komma in i download-läget håller du in följande knappar på telefonen: Volume down + Home + Power button. Det är i detta läge du skall starta telefonen när du skall flasha med Odin.

    Och för att komma in i recovery så håller du in: Homebutton + power button. Detta är läget du skall starta i när du skall rensa/wipe data,cache och dalvik cache, och framöver flasha in ROM-filer.

    När det gäller CM-filen så har han som portar systemet till GIOn precis stängt ner sin verksamhet på XDA och du hittar från och med nu dem filerna på hans egna hemsida:
    http://phiexz.com/android-development/device/galaxy-gio/cyanogenmod-7.html
    Senaste uppdateringen av CM7.2 är denna:
    Update-CM7.2-20120421-gio-NIGHTLY-AROMA.zip

    Därefter har det kommit en patch på ca 4 mb med några uppdateringar som du också laddar ned till SD-kortet och flashar via CWM:
    patch-cm7.2-20120426.2-NIGHTLY-gio.zip
     
  12. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan jag inte installera Cyanogenmod 7.2 med Odin så jag slipper krångla med Clockwordmod?
    Eller behöver jag ens clockwordmod för Cyanogenmod?
    Odin och OPS länkarna funkar ej.
     
    Last edited: 30 apr 2012
  13. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flash Cyanogenmod 7 ROM :

    Download and copy the latest CM7 ROM to SD Card
    Reboot to Recovery Mode
    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select the new CM7 ROM
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish
    Select reboot system now


    Är det så man gör? Ingenting mer? Man behöver inte Clockworkmod för det?
    Kan du inte bara säga exakt hur du gjorde? Måste man skapa ext4 partioner för Cyanogenmod 7.2? Vill inte ha något clockwordmod, de enda jag vill ha är cyanogenmod, inget mer..
     
  14. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte om det även finns Odin-versioner. Men även om det är litet krångligt i början med att lägga in CWM så blir det betydligt enklare framöver eftersom du därefter laddar ned uppdateringarna direkt på mobilen och sedan startar om i recovery-läget för att flasha in dem.

    Personligen använder jag endast Odin när jag skaffar en ny telefon, därefter är det bara CWM som gäller.

    Edit: Jag kontrollerade aldrig ifall länkarna fortfarande var aktuella. Men jag lovar att du kan hitta dem själv genom att leta via google. Filnamnen framgår av länkarna och jag kan garantera att du hittar aktuella länkar om du bara bemödar dig med att googla.
     
    Last edited: 30 apr 2012
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ja du behöver behöver CWM, som jag skrev i inlägget klarar inte vanliga recovery av att flasha osignerade zipfiler vilket CM är. Därav att du måste ha CWM eller någon annan custom recovery.

    Som det stod i ett av inläggen som jag länkade till, om du kommer från en stockROM, som kör med rfs-filsystemet så måste du formatera med ext4.

    Jag kan inte skriva exakt hur jag gjorde för att komma hela vägen från Stock till CM eftersom jag har lagt in ett otal antal ROM sedan jag köpte telefonen. Första romen jag lade in var en som installerades via Odin och som även lade in en äldre version av CWM, sedan har jag uppdaterat CWM vid något tillfälle för att kunna flasha in CM, och då gjorde jag enligt den länk som jag postade nyss.

    Men jag förstår inte riktigt vad som är problemet? Jag skrev ju en instruktion nyss som med hjälp av länkar gick igenom hur man gör.

    1. Ladda hem Odin, ops- och CWM-filerna, är länkarna döda, leta reda på nya, jag lovar att google gör det jobbet åt dig. Flasha sedan CWM med Odin. Hur du gör skrev jag/länkade till instruktion.

    2. I samma post som du hittar CWM finns även en länk till ex4formatter, ladda även hem den. Ladda hem senaste uppdateringen av CM plus patchfilen. Lägg dessa tre filer på SD-kortet.

    3. Reboot to Recovery Mode, skrev jag hur du gör.
    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select ext4formatter,
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish

    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select the CM7.2
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish
    Select reboot system now

    Här startar telefonen upp AROMA-installern där du gör/anpassar installationen. När allt detta är klart startar du om telefonen i recoveryläget igen för att installera patchen.

    Reboot to Recovery Mode
    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select the CM7.2 patch
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish
    Select reboot system now
     
  16. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Asså har Skype du eller något sånt så vi kan livechatta? För jag är ganska trög :(, har aldrig gjort något sådant. Fattar inte, kan du bara svara på den här frågan..
    Måste jag ha något annat om jag ska ha Cyanogenmod? Är det bara att lägga update-cm-9-20120426-NIGHTLY-p930-signed.zip filen i SD cardet sen in i recovery läge o.s.v? Eller måste jag ha clockworkmod och odin och så vidare.. Vet inte ens hur jag kom in i Clockworkmod.. Vad är det CWM till för ens :S?
     
  17. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och varför kan jag inte ta en simpel? Vad är det som är så bra för Cyanogenmod? Blir den snabbare? Fattar inte vad som är fördelen med just Cyanogenmod
     
  18. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Men läser du inte vad jag skriver?o_O

    Till att börja med, filen du skriver om är Cyanogenmod 9, vilket är en rätt buggig variant av Android 4.0.3, den vill du inte ha ifall du vill ha en telefon som fungerar bra. Den är inte tillräckligt utvecklad för att man skall använda den ordentligt i vardagligt bruk. Och med all respekt, har du problem med att tolka mina instruktioner tror jag inte du vill hålla på att krångla med den... och jag har skrivit vilka filer du MÅSTE ha, så nej, det räcker inte med endast den filen.

    Jag har i mina tidigare inlägg länkat till cyanogenmod7, vilken bygger på Android 2.3.7, och den är tillräckligt utvecklad och stabil för att användas i vardagligt bruk.

    Sedan det här med Clockworkmod, CWM krävs för att du skall kunna flasha vissa filer via recoveryläget. Den recovery som är original i telefonen kan bara flasha så kallade signerade filer, vilket inga Custom ROMs är. Därför MÅSTE du byta ut den recovery som finns i telefonen till en annan t.ex Clockworkmod.

    Sedan finns det en del ROMar som du kan flasha in med Odin, jag har skrivit en instruktion om det i ett annat inlägg till en ROM som är stabil och hyggligt snabb som bygger på Android 2.3.5. Fröken Svår här på forumet har flashat in denna med hjälp av denna instruktion som jag skrev för en tid sedan:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=916776#post916776

    Men länkarna till Odin och Ops lär vara döda men de kan du söka fram genom google, klistra bara in filnamnen i sökrutan så lär du hitta aktiva länkar:
    Odin_Multi_Downloader_v4.42.rar
    GIO_v1.0.ops

    Om du inte vet varför du vill ha Cyanogenmod så förstår jag inte riktigt varför du skall hålla på och krångla med den? Prova den som Fröken Svår just nu testar...
     
  19. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

  20. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, ska inte hålla på och krångla Cyanogenmod tills jag förstått.
    Ska ta och prova jonashendrickx_v3.1_xxks2.tar som du länkade till Fröken Svår.
    Men min fråga är varför du inte kan ha jonashendrickx_v3.1_xxks2.tar, vad är det som är så speciellt med Cyanogenmod? :)