Rootad telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av behedwin, 18 maj 2011.

1. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Det där superdyra lilla chippet som bara google kan tillverka och som kostar 100 000 kr brinner upp. Telefonen kan aldrig mer få emot mjukvara och den passar därför endast som tegelsten (brick). Nöjd?

Sent from my Nexus S using Tapatalk

2. Mumrik3n

Mumrik3n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

hahaha älskar tråden ^^

men ja. brickad telefon = något gick snett under flashning (exempelvis) - telefonens liv upphör att existera - trycka powerknappen är lönlöst det funkar inte mobilen är bara en dyr plastbit som du kan ha som prydnad eller laga ett vingligt bord med. HELT DÖD INGET LIV TELEFÖN DÖÖÖÖÖÖÖÖD.

Murmeldjuret och Oscar.R gillar detta.
  3. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

innebär inte semi brick att man bara får massa bootloops?

4. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

det skulle man ju kunna säga :) den är ju inte död. men ändå rätt obrukbar då den inte startar ;)

5. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

fast den startar ju fortfarande. om man har en rootad telefon går det ju att ta bort bootloop genom att byta rom eller återställa en nandroid.

6. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag tror vi menar olika former av uppstart. Den startar - alltså det finns liv i den. Men bootloopar den så "startar" den ju inte upp helt så man kan använda den. Eller hur?

och visst går det att lösa med nandroid återställning eller att helt enkelt byta rom. Jobbigt för dom som inte har flashat en telefon någon gång och hamnar i detta läge.

För dom skulle ju telefonen vara obrukbar men fortfarande vid liv = semi-brickad :)

7. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

då förstår jag hur du menade:)

8. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Semi-brick: många orsaker kan ligga bakom t ex något program som är satt att starta vid boot är korrupt eller en instabil överklock också satt till boot. Leder till konstant bootloop eller att den fastnar på bootskärmen. Kan fixas i nästan alla fall.

brick: färre orsaker som kan ligga bakom. Det vanligaste är att något stör flashprocessen då bootloadern uppdateras eller byts ut. Kan möjligtvis också vara resultatet av att någon försöker flasha in en annan telefonsmodels rom på sin, exempelvis en desire-rom på en galaxy s. Resulterar i att telefonen ej bootar alls. Du har en brick.

9. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du kan ju ha bara rootat telefonen men inte bytt recoveryn. Om du sedan förstör något så den inte bootar så kan du inte fixa det om inte telefonen har någon annan återställnings funktion som till exempel samsungs download mode eller köra goldcard/passimg på en htc.
    Det är värre på dom telefonerna som det bara går att instalera en custom recovery inifrån android när telefonen bootat. (till exempel Gen2 Blade)

10. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

nä det är ju klart.. å andra sidan, kör du samsung och kan komma in i download-läge så kan du ju lösa det med odin :)