Rootning für alles! Spica 2.1 [Nybörjarguide]

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Pliind, 20 jul 2010.

  1. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    inte vet jag riktigt vad du vill ha men ta 1% battery stat och 1.3.1 deoxed
     
  2. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Kernel så verkar ju LK2.10.rc1.hvl1 vara bra, i alla fall för mig.
    1.3.1.d base package om du vill hålla på med teman annars 1.3.1.r
     
  3. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Lulle jag har en ganska slarvigt cookad rom. Kan jag lägga in något nytt på det redan installerade eller måste jag ta bort det först?
     
  4. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Gör som förut, dvs tanka update.zip och applya via recovery, går det inte boota efter det så provar du rensa dalvik cache.
    Funkar det inte då heller får du göra en factory reset i recovery konsollen.
     
  5. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    ska jag alltså bara cooka ny och köra över?...
     
  6. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Japp
     
  7. Xanatiz

    Xanatiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Text skriven i en annan tråd:

    Ursprungligen postat av Xanatiz
    Jag kör nu CM alpha 8. Jag gick in i recovery för att ta bort cache och dalvik-cache efter det gjort så kan jag inte starta telefonen. Varje gång jag försöker starta telefonen kommer jag till Recovery. Krävs det en factory reset eller vad bör jag göra?
    Har gjort factory reset och installerat om .zip filen men kommer fortfarande inte i från recovery. Nån som har något tips?

    Som svar fick jag "Du måste flasha om den med Odin".

    Så tänkte nu göra det, men när jag kopplar in telefonen i download läge får jag inte upp att telefonen är "SAMSUNG Android USB Modem" och "SAMSUNG Android USB Composite Device" i enhets hanteraren.
    Sist jag skulle flasha var det samma sak men då behövde jag bara starta telefonen och gläppa av och på "USB felsökning" men nu när jag inte kan starta telefonen normalt vet jag inte hur jag ska lösa det.

    Några tips?

    Löst!
     
    Last edited: 13 dec 2010
  8. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    alla base packs har väl multitouch och engelska? förutom de det står arabic o chinese på såklart
     
  9. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Multitouch är i kärnarn (kernel) och finns i alla kärnor i köket.
     
  10. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    man behöver väl inte partionera och formatera minneskortet för app2sd om man lägger in en cyanogenmod med FroYo?

    och var laddar man ner senaste versionen av cm jag har en länk men den leder till alpha 6 det finns väl upp till alpha 8?
     
  11. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag hade först en samdroid mod och körde in cyanogen mod men det sket sig då jag inte riktigt gillade den och sedan så kunde jag inte boota telefonen alls minns inte hur jag kom förbi det men jag fick in en ny samdroid rom. Dock så crashar program stup i ett och kvart i två. Så jag funderar på att peta in en ny cyanogen och försöka igen. Grejen är det att jag fick höra att man borde calibrera batteriet efter man laggt in ny rom. Jag la in den nya samdroiden i förrgår och calibrerade klart batteriet igår kväll. Om jag lägger in cyanogen nu måste jag calibrera det igen då ?
     
  12. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Kalibrera heter det, och det är inte säkert att du måste göra det.
    Tycker du batteritiden är dålig efter du flashat så kan du prova kalibrera det.
     
  13. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig gjort bakcup då jag lagt in ny rom förr men jag tänkte göra det nu äre bara köra backup i samdroid tools nu när jag har samdroid 1.3.1 och sedan restora i cyanogenmod för att få allt som det var ?
     
  14. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Den backupen som du gör i samdroidtools är för apps, jag prövade att använda den när jag gick från samdroid till CM men det blev konstigt då 2.2 laddar ner de appar man har haft tidigare automatiskt första gången den startar upp. Fast då får man ju inte de som man sparat, utan det är ju nya rena installationer av apparna.

    För att göra en backup som du använder för att återställa till om det är nått som går fel gör du från recoveryn. Där gör du en tar backup som man kan fasha in med hjälp av odin.
     
  15. WilliamH

    WilliamH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, är ny här, och jag hade tänkt att roota min Spica. Men jag har stött på ett problem. När jag ansluter Spican till datorn med USB-felsökning på så kommer SAMSUNG Android Composite ADB Interface och SAMSUNG Android USB Modem upp i enhetshanteraren. Men när jag sätter Spican i Downloadläge så kommer de inte upp i enhetshanteraren. Vad ska jag göra?
     
  16. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Visar Odin att telefonen anslutits?
     
  17. WilliamH

    WilliamH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, Odin visar inte att telefonen har anslutits. Varken när jag har USB-felsökning på eller av, i downloadläget. Det kommer upp en ruta där det står "En av de USB-enheter som är anslutna till datorn fungerar felaktigt och kan inte kännas igen", när telefonen är i downloadläge. Men när jag ansluter telefonen i vanligt läge så kommer rutan inte upp. Har även upptäckt att i enhetshanteraren kommer SAMSUNG Android Composite ADB Interface och SAMSUNG Android USB Modem bara upp när jag har USB-felsökning på, i det vanliga läget alltså. De kommer fortfarande inte upp när telefonen är i downloadläge.
     
  18. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Installera USB-drivrutinerna till telefonen.
    Det gör du genom att installera Samsung New PC Studio.
    Sen får du inte glömma att stänga ner processen som körs i bakgrunden efter du installerat NPC.

    http://forum.samdroid.net/f28/helpdesk-faqs-how-guides-2111/
     
  19. WilliamH

    WilliamH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu bytt dator och installerat Samsung New PC Studio. Nu ser allt ut som det ska i enhetshanteraren och Odin upptäcker telefonen. Jag har nu lagt in rätt filer på rätt plats i Odin och tryckt på start. Men det ända som händer är att de räknar hur lång tid som har gått, och det har nu gått 50 min. Vad ska jag göra?
     
  20. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Kolla så att telefon är i nerladdningsläge.